På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Försäkringsförmedlare

Försäkringsförmedlare

En försäkringsförmedlare utgår från den enskilde kundens behov, jämför försäkringar och ger råd om vilka försäkringar som är bäst utifrån kundens förutsättningar.

För att försäkringsförmedlaren ska kunna bistå kunden med råd, behöver förmedlaren en fullmakt. Fullmakten innebär bland annat att förmedlaren får information om kundens försäkringsinnehav från försäkringsbolagen. Tillsammans med kunden går förmedlaren sedan igenom kundens situation, analyserar försäkringsbehovet och upprättar ett avtal om uppdraget.

Efter att ha tagit in offerter från olika försäkringsbolag och förhandlat om priser och villkor presenterar förmedlaren ett skräddarsytt urval av försäkringslösningar för kunden. Förmedlaren kan få uppdrag som gäller en enskild försäkring, men det kan också handla om löpande skötsel av hela kundens försäkringsinnehav. 

En försäkringsförmedlare ger ofta råd inom flera olika typer av försäkringar, till exempel liv-, pensions- och sakförsäkringar. Inom vissa försäkringsområden kan förmedlaren ha avtal med många olika försäkringsbolag. Då görs en opartisk analys utifrån kundens behov. Samma förmedlare kan också förmedla försäkringar inom områden där förmedlaren endast har avtal med ett enda försäkringsbolag, men är skyldig att informera kunden om detta.

En del förmedlare har dessutom tillstånd att förmedla och ge råd om fondandelar.

Utbildning

Finansinspektionen bestämmer vilka kunskaper som krävs av en försäkringsförmedlare. Kunskaperna ska vara testade. Det är arbetsgivarens ansvar att se till att anställda förmedlare uppfyller Finansinspektionens krav. Krav på akademisk utbildning blir allt vanligare. Det finns försäkringsutbildningar inom både högskola och Yrkeshögskolan

En utbildning inom ekonomi eller juridik kan vara en god grund. Det är också värdefullt med en kombination, såsom exempelvis ingenjörsutbildning påbyggd med företagsekonomiska kurser eller tvärtom. Många försäkringsförmedlare har tidigare arbetat på försäkringsbolag som säljare eller inom kundtjänst.

Arbetsplats

Försäkringsförmedlare arbetar på små eller stora försäkringsförmedlarföretag, men kan också vara egenföretagare. 

Länktips

Visa mer
Visa mindre

13 Lediga jobb

Försäkringsrådgivare till Skandia

Arbetsgivare / Ort: Arenius Schröder & Besterman Talents AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 januari (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-12-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Försäkringsförmedlare/Försäkringsmäklare

Om jobbet
Ingress (endast till hemsidan) Vill du långsiktigt arbeta med sparande och pension med försäkringsskydd inom ett kundägt bolag som verkat på marknaden sedan 1855? Vill du långsiktigt arbeta med sparande och pension med försäkringsskydd inom ett kundägt bolag som verkat på marknaden sedan 1855? Har du energi, pannben och hjärtat för att stänga affärer som gör våra kunder riktigt nöjda? Tveka då inte att söka tjänsten redan idag! Marknaden för långsiktigt sparande förändras snabbt och människor måste ta allt fler egna beslut i komplexa frågor som gäller sparande och pension. Många har behov av stöd och hjälp för att hitta den lösning som känns rätt för just dem. I detta sammanhang finns möjlighet för Skandia att leverera anpassade sparandelösningar och kvalificerad rådgivning. Till Försäljningsområde Sörmland söker vi nu en affärsdriven och relationsskapande rådgivare med placeringsort Eskilstuna. Som rådgivare på Skandia arbetar du med finansiell rådgivning inriktat mot prioriterade privatkunder, ägarledda bolag och dess ägare gällande främst pensions-, försäkrings- och placeringsfrågor. I jobbet ingår både bearbetning av nya kunder såväl som utveckling av affären med Skandias befintliga kunder. Du arbetar både självständigt och i team med dina kollegor på kontoret och inom försäljningsområdet. Rådgivning utförs utifrån ett helhetsperspektiv som utgår ifrån kundens behov i syfte att hitta lösningar som skapar ekonomisk trygghet. Du arbetar enligt en rådgivningsmodell som säkerställer att kundens behov tillvaratas och att Skandias erbjudande presenteras på ett attraktivt sätt. Du får en självständig roll och ett stort affärsmässigt ansvar vilket ställer höga krav på nybearbetning av kunder och förmåga att självständigt och i team driva den affär du har ansvar för. Rollen innebär även arbete med att utveckla samarbetet med befintliga kunder genom kontinuerlig dialog och personliga möten. Din profil För att vara framgångsrik i denna roll tror vi att du antingen har ett antal års erfarenhet från en liknande roll inom bank eller försäkringsbranschen och du har ett starkt driv och triggas av att nå tydligt uppsatta mål för verksamheten. Du har tidigare erfarenheter av att arbeta självständigt med rådgivning inom sparande och pension, antingen med inriktning mot privat- eller företagsaffären, och trivs med en roll där du ansvarar för att nå dina individuella aktivitets- och försäljningsmål. Arbetar du inte i branschen idag tror vi att du besitter erfarenhet från tidigare säljrelaterade roller där du brinner för kundkontakt och att utveckla långsiktiga kundrelationer. Vi tror att du redan idag har ett stort lokalt nätverk i Eskilstuna med omnejd och att du därtill har ett starkt intresse för att synas och delta i externa nätverk. Vi ser gärna att du har IFU Diplom, Swedsec-licens samt en högskoleutbildning inom ekonomi, men det är inte ett absolut krav. För rätt person säkerställer vi gemensamt över tid att du besitter de certifieringar och kompetenser som rollen kräver. Vidare ser vi att du är en god kommunikatör och skicklig pedagog med en väl utpräglad förmåga att hantera kunder och relationer med ett långsiktigt perspektiv. För att bli framgångsrik i rollen krävs en stor affärs- och kundförståelse. Låter det intressant? Kontakta antingen rekryterande chef Thomas Juhlin, 070-566 01 74 eller ansvarig rekryteringskonsult Rickard Jonsson, 070-558 70 01.
Arbetsgivare
Arenius Schröder & Besterman Talents AB
Ansökan
Ansök senast 30 januari (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Rådgivare inom tjänstepension

Arbetsgivare / Ort: Po Söderberg & Partner AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 3 februari (5 dagar kvar)
Publicerad: 2022-01-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Försäkringsförmedlare/Försäkringsmäklare

Om jobbet
Brinner du för relationer och optimala lösningar? Söderberg & Partners söker en tjänstepensionsrådgivare som med stort engagemang vill driva och utveckla framtidens finansiella rådgivning tillsammans med oss. Tjänsten är placerad i Falun, alternativt i Gävle. Du ska kunna arbeta både självständigt och i team, i första hand ge individuell rådgivning för våra befintliga kunder men även arbeta med nya kundrelationer inom segmentet små och medelstora företag. Rådgivningen sker såväl digitalt som via fysiska möten antingen på vårt kontor eller hos kund, vilket gör att resor är en naturlig del av tjänsten och körkort krävs. Hos oss har du möjlighet till stor personlig utveckling, vi är ett trevligt gäng med god laganda och höga ambitioner. Vi värdesätter långsiktiga relationer och drivs av utmaningen att leverera över förväntan. Vi är ett team som arbetar inom flera affärsområden och har kontor i Falun och Gävle vilket gör att du själv får möjlighet att välja placeringsort. Som rådgivare inom Söderberg & Partners har du tillgång till en gedigen analysavdelning inom försäkringar och finansiella produkter samt ett marknadsledande systemstöd. Vi har en stark företagskultur där medarbetarna har höga ambitioner och ett stort engagemang och intresse för sina respektive arbetsområden. Vi söker medarbetare som sporras av stort eget ansvar, men som också ser till helheten och hjälper sina kollegor. Våra värderingar är viktiga och något vi lever efter i vardagen. Är du driven, hjälpsam, ansvarsfull och modig ser vi gärna att du söker dig till oss. - Licensierad tjänstepensionsrådgivare - Ett par års erfarenhet av självständig individrådgivning - Är mycket socialt kompetent med hög moral och etik - Är affärsdriven, målinriktad och förtroendeingivande Vi rekryterar löpande så registrera gärna din ansökan så snart som möjligt! Placering: Åsgatan 30, Falun, alternativt Första Magasinsgatan 5, Gävle Tillträde: Snarast, efter överenskommelse Sista ansökningsdag: 2022-02-03 Kontaktperson: Olof Nordström, 070- 614 24 30 Söderberg & Partners grundades 2004 av nio entreprenöriella analytiker och är idag en av Sveriges ledande finansiella rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter. Vi bedriver verksamhet inom bland annat tjänstepensionsrådgivning, försäkringsrådgivning och försäkringsförmedling, samt kapitalrådgivning och kapitalförvaltning. Vi utvecklar och erbjuder även digitala verktyg för bland annat finansiell rådgivning och för löne-, och förmånshantering. Vi har valt, som första företag i svenskt näringsliv, att klimatkompensera våra medarbetare, både i arbetet och på fritiden. Vi har en stark företagskultur där medarbetarna har höga ambitioner och ett stort engagemang. Organisationen är kreativ och dynamisk med korta beslutsvägar och stort utrymme för egna idéer vilket skapar en inspirerande miljö där du har möjlighet att utvecklas snabbt. Vi premierar medarbetare som sporras av stort eget ansvar och som har drivkraft att kontinuerligt utvecklas och föra sina arbetsuppgifter framåt. Vi är måna om att hjälpa varandra, men även att ha mod att testa nya vägar. Mångfald och likabehandling är viktigt för oss, både när det gäller våra medarbetare och de som söker jobb hos oss. Vi uppmuntrar olikheter och är övertygade om att medarbetare med olika erfarenheter, kompetenser och referensramar hjälper oss att växa och utvecklas. Vår resa har bara börjat och vi söker ständigt efter begåvade och kompetenta medarbetare med en stark vilja att nå framgång. Vill du vara med och bygga vår framtid?
Arbetsgivare
Po Söderberg & Partner AB
Hemsida: https://www.soderbergpartners.se/
Ansökan
Ansök senast 3 februari (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Erfarna telefonförsäljare till arbete utan lönetak

Arbetsgivare / Ort: Hela Försäkring AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 13 februari (15 dagar kvar)
Publicerad: 2021-08-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Försäkringsförmedlare/Försäkringsmäklare

Om jobbet
Letar du efter ett arbete där du själv kan styra din lön? På Hela Försäkring får du generösa provisioner som ökar ju mer du säljer. Vi erbjuder en produkt vi är ensamma om på marknaden och som dom flesta kommer ha behov av. Dessutom får du arbeta med ett härligt gäng som stöttar och peppar dig till framgång. Vi finns på Lindövägen i häftiga och ljusa lokaler. Våra arbetstdier är vardagar 08:00 - 17:00. I anställningen finns friskvårdsbidrag och betald utbildning. Vi arbetar med fast lön plus provision. Vi söker dig som arbetar eller har arbetat som försäljare, gärna via telefon och vill utveckla din kunskap eller öka din lön. Du ska trivas med att prata med nya människor och kunna hjälpa dom med att komma till beslut. Vi är relativt nystartade i Norrköping så det är positivt om du också tycker om att komma med idéer och förslag på förbättringar. Vi kommer till årsskiftet vara ca 20-25 medarbetare, så ta chansen att vara med redan nu.
Arbetsgivare
Hela Försäkring AB
Hemsida: https://helaforsakring.se/
Ansökan
Ansök senast 13 februari (15 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kundservicesäljare till Sensor Försäkring!

Arbetsgivare / Ort: Sensor Försäkring Norden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 februari (28 dagar kvar)
Publicerad: 2022-01-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Kundservicessäljare till Sensor Försäkring! Sensor Försäkring är i en spännande fas och behöver nu utöka sin kundserviceenhet med ytterligare en duktig säljare. Drivs du av utmaningar och resultat samt vill göra skillnad? Då kan detta vara något för dig! Arbetsuppgifter Dina arbetsuppgifter består i att sälja både sak- och personförsäkringar till befintliga och framtida kunder som via olika kanaler tar kontakt med oss. Du ska även på ett högklassigt sätt lösa de ärenden och problem som kunden vill ha hjälp med. Du ingår i ett starkt team med både nya och erfarna säljare. Telefonen och datorn är dina viktigaste arbetsverktyg och dina kunder återfinns över hela landet. Personliga egenskaper Vi tror att du är genuint intresserad av försäljning och rådgivning som utgår från varje enskild människas unika behov. • Du drivs av att prestera och av att göra affärer. • Du gillar att tävla, mot dig själv såväl som mot andra. • Du besitter väl utvecklade kommunikativa färdigheter och uttrycker dig väl i både tal och skrift. • Du motiveras av att jobba hårt och ser måluppfyllnad som en självklar del i ditt arbete. • Du ser det som en stor möjlighet att en del av din lön är prestationsbaserad. • Vi tror att du, förutom att du är en utpräglad säljarprofil, även har framtida ambitioner med din yrkeskarriär, och hela tiden vill utvecklas. • Du ser inget hinder i att en del av din arbetstid är förlagd till eftermiddag och kväll. Vi värdesätter dina personliga egenskaper högst. Vi erbjuder • En utpräglad leveranskultur med drivna och erfarna medarbetare. • En stimulerande arbetsmiljö i moderna lokaler i centrala Luleå. • Ett certifierande utbildningsprogram för Försäkringsförmedling. • Modern och anpassad systemmiljö med effektivt säljstöd. • Starka löne- och bonusprogram som stimulerar din försäljning och kvalitet. Vid frågor är du välkommen att ta kontakt med Tommy Grape på [email protected] eller 0703957711. Urval sker löpande, så tveka inte, sök redan idag! Om Sensor Försäkring Sensor Försäkring är en nytänkande utmanare på svenska försäkringsmarknaden. Vi har idag ca 60 anställda och planerar tillväxt inom samtliga avdelningar inom det närmaste året.
Arbetsgivare
Sensor Försäkring Norden AB
Ansökan
Ansök senast 26 februari (28 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Försäkringsförmedlare

Arbetsgivare / Ort: Online Fulfillment Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 23 mars (1 månad 22 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-11
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Vi utökar under hösten och söker därmed 2 personer till vår försäkringsförmedling. Om tjänsten I rollen innebär förmedling av försäkringar via telefon till våra uppdragsgivares befintliga kunder. Vi arbetar i dagsläget med ett antal stora och mycket välkända svenska och internationella försäkringsbolag och banker. God förståelse av försäljning och service är viktigt för att lyckas som försäkringsförmedlare. Vi vet att detta är egenskaper som kan läras in och vi ger dig därför verktygen att utvecklas inom dessa områden. Vi värdesätter alltid hög kvalitet i våra samtal med kunder och vi ser därför att du är en person som alltid tänker på kundens bästa! Tjänsten innebär att du dels genomgår en välbeprövad säljutbildning. Utöver det genomgår du även en detaljerad försäkringsutbildning som innebär att du blir legitimerad och licensierad försäkringsförmedlare. Vårt lönesystem gör det möjligt för dig att påverka din lön genom ett provisionssystem, samtidigt som du har en garantilön enligt kollektivavtal med Unionen. Vem söker vi? Vi söker dig som är ansvarsfull och har en positiv inställning till försäljning. Vi vill att du är målinriktad och prestationsorienterad men även klarar av motgångar. Du är inte rädd för att sätta dig själv främst samtidigt som du värnar om god sammanhållning och en trevlig arbetsplats. Du är positiv till mångfald, jämställdhet och värnar om allas lika värde. Vi värdesätter om du är aktiv inom en idrott och/eller har tidigare erfarenhet av försäljning och ledarskap. Vågar du även ta för dig i sociala sammanhang och är en positiv person kan det vara meriterande för tjänsten. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenheter från försäljning eller bank, men det är inget krav. Har du dokumenterad erfarenhet från försäkringsförmedling är det självklart ett stort plus. Kvalifikationer För tjänsten krävs att du - är minst 18 år - har gymnasiekompetens eller likvärdig erfarenhet - har tidigare arbetslivserfarenhet - har goda språkkunskaper i svenska - Vid eventuell anställning görs ett utdrag från belastningsregistret - Gott ekonomiskt beteende, vilket t.ex. innebär att du ej får inneha någon betalningsanmärkning Intervjuer sker löpande, tjänsterna tillträds enligt överenskommelse.
Arbetsgivare
Online Fulfillment Sverige AB
Hemsida: https://onlinesverige.se/
Ansökan
Ansök senast 23 mars (1 månad 22 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.