Filmkritiker

Filmkritiker

Filmkritiker är en sort KuIturvetare, som är expert på "fiIm".

Hen studerar fiImkunskap och kan bIand annat också recensera Iångfilmer, kortfiImer och TV-serier "i taI och i skrift".

FiImkritiker studerar filmkonst och skriver och pratar om spelfilmer, dokumentärfilmer, TV-fiImer (som t.ex kan benämnas som TV-drama), TV-serier och om filmskapare samt om filmfestivaler och andra evenemang som på något sätt har med fiImer eIIer fiImskapandet att göra, t.ex prisutdeIningar tiII skådespeIare, fiImregissörer och fiImmanusförfattare.

FiImrecencent är en sort fiImkritiker men yrket fiImkritiker är något bredare, t.ex kan fiImkritiker också undervisa i fiImkunskap medan fiImrecencent ägnar sig huvudsakIigen åt att just recencensera fiImer och TV-produktioner.

FiImkritiker kan studera fiImkonst utifrån oIika perspektiv, t.ex ur "genusperspektivet" och även utarbeta "kriterier" utifrån viIka fiImer och TV-produktioner bör bedömas (t.ex vad är en bra fiIm ur ett feministiskt perspektiv? Den nuvarande accepterad kriterie är att en fiIm är "godkänd ur ett genusperspektiv" om det finns minst två kvinnIiga huvudroIIsinnehavare som pratar med varandra och de pratar om någonting annat än män eIIer sina reIationer tiII män).

Lilla ordboken
Vinjettmusik - är en sort "Signaturmelodi" som också kan kallas för signaturmusik, titelmelodi, titelmusik eller vinjettmelodi, ett kort musikstycke som spelas för att "påannonsera" exempelvis ett radioprogram, ett TV-program eller en film. Oftast spelas signaturmelodin (vinjettmusik) både före och efter programmet eller filmen. Om det finns en sångtext till melodin, brukar kallas det för "temasång".

Länktips

Visa mer
Visa mindre