På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Bildesigner

Bildesigner

Det finns i Sverige inte ett ”formellt yrkesnamn” som bildesigner eller fordonsdesigner utan som inriktning/specialisering och det finns andra yrkesnamn som t. ex. Industridesigner, Interaktionsdesigner eller Motordesigner som på olika sätt kan arbeta med bildesign.

"Bildesigners" jobbar utifrån användarens perspektiv. De ingår ofta i kreativa designteam hos stora biltillverkare och utvecklar samspelet mellan människan och maskinen, verkar för att förbättra upplevelsen i hela kedjan från köp till körupplevelse.

Ett av bildesigners viktigaste mål är att på innovativa sätt förnya bilar och de jobbar vanligen med stort fokus på användarvänlighet och användarupplevelse för att utforma bilens yttre och inre så att användaren förstår hur knappar, reglage, system, stolar, framdrivning, dörrar, huvar mm ska utformas för att användaren ska förstå dess funktion, och för att det ska vara säkert för användaren och att allt ska passa människans behov och förutsättningar. 
Läs gärna också om andra yrken, ex. om Interaktionsdesigner, Industridesigner, Teknisk ritare, Teknisk säljare och Teknisk designer.

För att jobba som bildesignerns krävs det konstnärlig läggning och teknisk förståelse och man måste också kunna rita och skulptera i lera. 

Bildesigner kan exempelvis arbeta med exteriör bildesign: man får ett chassi som grund, därpå ritar man en exteriör form. Eller så arbetar man med interiör bildesign för en viss bilmodell och tar fram nytänkande moderna sätt att konstruera fordonsinteriörer genom att studera användarens behov, trender i samhället och hur användningen av bilar förändras över tid. 

Alla designer ritar var sin bil med lampor och glas och kromlister och hela paketet. Sedan väljs det ut en bil som passar.

Att vara bildesignern är ett ganska självständigt arbete, men inom givna ramar. Man har exempelvis måtten på chassit och hjulen att utgå ifrån. Sedan gäller reglerna för typbesiktning, och så har man också vissa "husregler"/lokala bestämmelser att följa.

Olika länder och olika bilmodeller har sina specifika "formspråk".

Bilar har olika "närvaro" på vägar i olika länder. T.ex tyska bilar sitter "tungt på vägen" och tysk design utgår ofta från hjulen och hjulhusen och så har den stor precision.

Arbetsbalastningen är rätt stor. Arbetssituationen för bildesigners är allt mer intensiv. För bara några få år sedan var det färre modeller som skulle göras. Produktpaletten har utvecklats enormt. Processtiderna krymper, man måste vara färdig fortare.

När man söker jobb som bildesignern brukar man skicka en "arbetsportfölj" med skisser, teckningar och foton på modeller man har gjort.

Utbildning

För att arbeta med fordondesign krävs det lägst en designexamen på kandidatnivå (en del arbetsgivare kräver mer utbildning, dvs magister/masterexamen).

Exempel på vilken utbildningsbakgrund en "bildesigner" kan ha är:
- Designhögskola i Umeå: Industridesign med specialisering på magisternivå – interaktion, produkt, fordons inriktning;
eller
- först förberedande konstskola med skulptur och målning; sedan Industridesign på Konstfack i Stockholm och efter det masterexamen i bildesign på Royal College of Art i London.
En framkomlig väg kan, alltså, vara genom masterexamen* vid någon av de större bildesignskolorna, ex. Royal College of Art i London eller från universitet från Tyskland, USA eller från Umeå universitet.

En annan väg att gå kan vara: utbildning på Högskolan för design och konsthantverk vid Göteborgs universitet, samt på designhögskolorna i Eindhoven och Umeå. 

Om man vill studera i Sverige men senare jobba i Tyskland är det fördelaktigt att försöka hitta ett lärosäte i Sverige som har samarbete med Tyskland i det ämnet.

Många av de numera verksamma svenska bildesigners har gått en av följande utbildningar:
dh.umu.se/en/education/programmes/mfa-in-transportation-design
eller
industrialdesign.lth.se
________
* Masterutbildningen ger en specialiserad utbildning samtidigt som det finns goda möjligheter att med masterexamen jobba inom flera områden inom fordonsindustrin eller arbeta med andra kvalificerade arbetsuppgifter - bland annat på designföretag.

Efter utbildningen kan det vara tufft att få in en fot på arbetsmarknaden. Man kan skicka in ansökningar och arbetsprover men det som oftast ger jobb är personlig kontakt, via praktikplats eller via examensarbete.

Visste du att...?
... den första automobilen som drevs av en inre förbränningsmotor, uppfanns år 1886 av Karl Friedrich Benz.

Inblick i framtiden
Snart kan bilar själva larma SOS-sambandscentraler, efter en olycka. Källa: nyteknik.se

Länktips

4 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.