På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Styrman/flygplan

Styrman/flygplan

Det vanligaste är att två piloter ingår i besättningen, en kapten och en styrman. Det är kaptenen som fattar beslut, men i samråd med styrmannen.

Du måste ha arbetat ett visst antal år som styrman innan du har möjlighet att bli flygkapten.

Styrmans uppgift är att backa upp flygkaptenen med radiokommunikation, navigering och flygning. Styrmannen tar även fram beslutsunderlag exempelvis för bränsleberäkningar från olika tabeller och listor.

Det är vanligt att kaptenen och styrman delar på arbetet, den ene gör pappersarbetet och sköter radiokommunikationen, samtidigt som den andre utför själva flygningen.

Precis före flygningen begärs ett tillstånd att starta från flygledningen. Under de delar av flygningen då autopiloten styr, är det fortfarande kaptenens och styrmannens uppgift att övervaka situationen och de instrument som används. Du har hela tiden radiokontakt med flygtrafikledningar längs vägen och även med andra flygplan. Ibland ingår det att informera passagerarna om olika händelser som kan inträffa under flygningen, till exempel turbulens.

Inför landningen gör kaptenen och styrmannen ytterligare kontroller av instrument enligt en checklista. Efter landningen fyller du i loggboken och rapporterar till markkontrollen.

Utbildning

Utbildning av piloter ges inom Yrkeshögskolan. Kontakta respektive utbildningsanordnare för mer information och aktuella behörighetskrav. Bland annat ställs vissa medicinska krav för att kunna bli antagen till pilotutbildningen.

Läs mer om kraven på Transportstyrelsens hemsida.

Flygutbildningar anordnas också av fristående utbildningsanordnare, till exempel Svensk Pilotutbildning som är en av Sveriges största flygskolor.

Det är även möjligt att utbilda sig till pilot utomlands.

Att tänka på

Det finns begränsningar i piloternas fysik, i första hand längd, de flesta flygbolag anställer endast piloter som är mellan 158 cm och 195 cm långa pga att utrymmet i kabinen och utrustningen inte är anpassad till personer som är längre eller kortare.

Man måste också ha normalt färgseende och för övrigt vara frisk, både fysiskt och psykiskt.

Visa mer
Visa mindre

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.