På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Digital Imaging Technician

Digital Imaging Technician

Digital Imaging Technician (DIT) är ett ganska nytt yrke inom Filmbranschen, tekniken förändras i snabb takt och med den förändras även yrkesrollerna inom filmbranschen. 

DIT's arbetsfunktion inom filmbranschen skapades när RED-kameran kom ut på marknaden men DIT's viktigaste verktyg är utan konkurrens en dator. DIT är dock även expert på att använda en RED-kamera, både kamera-tekniskt och post-tekniskt.

När digitala filmkameror kom ut på marknaden, hade filmproduktionerna oftast en runner som använde en laptop och en bärbar hårddisk för att kopiera den inspelade film-materialet. Nu gör en DIT en tillfällig grading på plats för klippningen i stället. Då vet fotografen ungefär hur det kommer att se ut i slutändan.

DIT's viktigaste arbetsuppgift vid filmproduktionen är att göra backup på materialet och kolla igenom det. Jobbet sker kontinuerligt under inspelningen, DIT tar emot minneskort från C-fotografen och kopierar det till minst tre olika källor.

DIT använder ett Raid-system, en seriekoppling av hårddiskar. Med hjälp av ett sådant system får man en väldigt stor hårddisk eftersom datorn ser de seriekopplade hårddiskarna, eller Raid-systemet, som en hårddisk. Ofta använder en DIT även en så kallad Transfer Disc och det är den som sedan går till klipparna.

DIT använder några olika program för att göra säkra kopieringar. Sedan synar DIT materialet så att det inte är några tekniska fel, till exempel att det inte är flimmer från lampor eller att det är någon inställning i kameran som är fel.

DIT jobbar nära fotografen eftersom man sätter "looken". Eftersom en DIT ofta gör en snabb grading på plats så måste fotografen ha godkänt den looken de skapar. DIT jobbar nära B-fotograf och C-fotograf. B-foto för att det är denne som har hand om utrustningen och C-fotograf levererar allt inspelat material till en DIT.

Utbildning

Grundläggande utbildning finns på bl a gymnasiets El- och energiprogrammet, Estetiska programmet eller Teknikprogrammet.

Passande utbildning kan finns inom Yrkeshögskolan samt inom andra utbildningsformer.

Framtidsutsikter

Trender, mönster och beteenden skiftar otroligt fort på Internet; att ständigt implementera nya verklighetsanpassade digitala strategier blir därför många gånger avgörande för varumärken i deras interaktion med kunderna.

Behovet av kompetent personal som skapar, förstår och analyserar digitala kampanjer och aktiviteter ökar bland företag och organisationer i så gott som inom alla branscher och kunskapsområden. Det är mycket svårt att förutspå hur arbetsmarknaden ser ut inom det aktuella område inom de närmsta åren.

Visa mer
Visa mindre

4 Lediga jobb

Senior Researcher Digital Operations

Arbetsgivare / Ort: Volvo Business Services AB / GÖTEBORG
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 november (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-11-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Background and organization

The Volvo Group is one of the world’s leading manufacturers of trucks, buses, construction equipment and marine and industrial engines under the leading brands Volvo, Renault Trucks, Mack, UD Trucks, Eicher, SDLG, Terex Trucks, Prevost, Nova Bus, UD Bus, Sunwing Bus and Volvo Penta.

Volvo Group Trucks Operations (GTO) encompasses the production of state-of-the-art products for the truck brands of the Volvo Group, as well as Volvo Group engines and transmissions, through an international world class industrial environment.

With Volvo Group Trucks Operations, you will be part of a global and diverse team of highly skilled professionals working with energy, passion and respect for the individual to become the world leader in sustainable transport solutions.

Research and Technology Development is a global function within the Quality and Engineering organisation that have responsibility for the technology development portfolio as well as being the interface for development collaborations outside Volvo. We are now looking for someone who can lead our research and technology development in the area of Digital operations

Main areas of responsibility

As a senior researcher within the area of Digital operation you will have a responsibility to drive and facilitate the Volvo operations towards the future where we are using the Digital operation to enable a sustainable production prepared to manage our new products. The focus area will be the virtual tools ensuring that the engineers know the performance of our new products and production system before it is introduced.


We also have a strong link to the digitalization of running production where we are moving towards a Smart and connected operation enabling Realtime management and autonomous decision in the right areas using IoT and data analytics as enablers. Additive manufacturing is an area with high potential and strong impact for the group.


We grow the critical competences by building value constellation inside and outside of the company to ensure solutions are generating value for Volvo. Externally collaboration needs to be maintained with universities, government and our current partners but also developed and scouting for new partners and solutions needed for the Volvo industrial strategic development. You will report directly to the Director Research and Technology Development.


As a Senior researcher Digital Operation, your main responsibilities will be to:

  • Drive and facilitate Technology development for the Volvo Group Truck Operations including but not limited to Virtual Manufacturing, Digital Twin, additive manufacturing, and digital interfaces in operation.
  • Lead the development of the Roadmap for Digital Operation for GTO. Including calibration and anchoring in the organization and a good amount of challenging to ensure crucial pace is maintained
  • Contribute as a member of the R&TD team.
  • Frequent exchange with Global development within Volvo as well as regional and local needs and deployments to align Volvo TD portfolio with external opportunities.
  • Ensure that Volvo engagement is high enough with our external partners to ensure maximal value is captured, spread developed concepts or solutions from external concept to Volvo group stakeholders cross-functionally to generate value.
  • Realize opportunities by merging needs, solutions and resources ensuring value for all partners is met.
  • Represent Volvo GTO with external partners as well public funding bodies to quide the public strategic agenda for industry meets Volvo need.
  • You are expected to learn new skills and competences both on the job and by direct educations.


Who are you?

This role will be essential for the Research and technology development within GTO. It will also be a key contributor to the transformation of our industrial system. It is therefore crucial that you have a business understanding to see what critical actions are needed. It will be important that you have the capacity to see the common thread and can identify what needs to be done and make priorities as well as seizing opportunities when they emerge.

It is important that you quickly can understand the technologies needed and of value for our Digital operation with an eye on how it is done today to understand how it could be done tomorrow

We do value experience in all kind of partnerships, public private, joint venture and/or big industry and SME. But specially the research collaboration in Sweden and Europe will be an important enabler


Qualifications and background to your favor:

  • PhD or M.Sc. or similar
  • Public Private Partnership experience
  • Previous experience from manufacturing/production and I4.0 is meritorious
  • Strong Communication skills, negotiation and problem-solving skills
  • Innovation and solution deployment experience
  • Has an existing wide network inside and outside Volvo group Volvo
  • Can work well in autonomy
  • Has a Maker approach, like challenges


Does this sound interesting?

For more information please contact recruiting Manager Johan Svenningstorp: +46 765537274 or HR Business Partner, Åsa Sjöbeck Brunger: +46 31 3233729.


Selection of candidates will occur during the recruitment time, so do not wait with your application.

Last application date is 2021-11-18.

Welcome aboard!


Kindly note that due to GDPR, we will not accept applications via mail. Please use our career site.

Arbetsgivare
Volvo Business Services AB
40508 GÖTEBORG
Ansökan
Ansök senast 30 november (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Sveriges ledande tryckerikedja söker produktionsmedarbetare

Arbetsgivare / Ort: JustNu AB / Trollhättan
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 13 december (16 dagar kvar)
Publicerad: 2021-11-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Grafisk operatör
  • digital produktion

Färdigheter
Krav
  • Digital tryckning

Språk
Krav
  • Svenska
Meriterande
  • Engelska

Om jobbet

Företaget

JustNu är Sveriges ledande tryckerikedja med tryckerier runt om i Sverige. Vår ambition är att utvecklas till Nordens största grafiska aktör. Vi är ett stabilt företag som agerat på den grafiska marknaden sedan 1971. Vi ingår i Brover Group vars affärsidé är att långsiktigt investera i och utveckla mindre och medelstora företag inom den grafiska branschen. JustNu har en öppen och platt organisation, där alla medarbetare uppmuntras att medverka till företagets fortsatt positiva utveckling. Vi är stolta över att vara ett av branschens mest jämställda företag med en jämn fördelning mellan könen, även i chefsbefattningar. För oss som arbetar på tryckeriet JustNu är det viktigt att bistå våra kunder med lokal närvaro, ett personligt bemötande och att leverera beställda trycksaker och tjänster inom utsatt tid och till rätt plats.


Arbetsplatsen

Tryckeriet ligger i Skogstorpa industriområde i Trollhättan. Vi har dels en kundmottagning expo, dels produktionsytor för digitaltryck, efterbehandling, storformatsprint samt produktion i Heidelberg vinge och cylinder.

Vi är en viktig länk i JustNu-kedjan, arbetskamrater runt om i landet. Hos oss arbetar du i en miljö där kreativitet, delaktighet och ambition uppmuntras.

En av våra medarbetare går i pension i början av nästa år och vi söker nu hennes efterträdare.


Tjänsten

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är produktion av digitalprint, storformat samt efterbehandling. Stans, big, perforering och tryck i våra klassiska Heidelbergmaskiner ingår också i din roll. Du kommer att vara delaktig i alla tryckeriets processer. Från samtal med kunder i tryckeriet eller per telefon, till pack och distribution av den färdiga trycksaken. Ingen dag kommer att vara den andra lik och du kommer att hantera flera arbetsuppgifter samtidigt. Vi ser gärna att våra medarbetare kan jobba över gränserna mellan prepress och produktion.


Personen vi söker

Du tycker om att ta ansvar och är en vän av ordning och reda. Du är tekniskt lagd och gillar maskiner. Flexibel och mångsidig är ord som beskriver dig väl. Service ligger dig varmt om hjärtat och du får snabbt kontakt med andra människor. Du har lätt att förstå och sätta dig in i kundens behov. Du är en social lagspelare med gott humör, men har också förmågan att jobba självständigt och ta egna initiativ. Du trivs som bäst när du har mycket att göra och tycker om att lära dig nya saker.


Tidigare erfarenheter

Erfarenhet från produktion av digitaltryck och efterbehandling är ett krav. Vana att arbeta i Adobes designprogram såsom Acrobat, Illustrator, Photoshop och Indesign är en merit. B-körkort är en merit.


• Tjänsten är heltid, tills vidare med tillsättning från 1 januari 2022

• Lön enligt avtal

• Sista ansökningsdag 13 december 2021


Arbetsgivare
JustNu AB
Kardanvägen 25
46138 Trollhättan
Hemsida: www.justnu.se
Ansökan
Ansök senast 13 december (16 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Spansktalande digital designer med projektledaregenskaper

Arbetsgivare / Ort: DigAttract AB / Kista
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 14 januari (1 månad 18 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Grafisk operatör
  • digital produktion

Färdigheter
Krav
  • Grafisk design
  • Webbdesign
Meriterande
  • Webbdesign-Wordpress
  • 2D-grafik-Adobe Photoshop
  • 2D-grafik-Adobe Illustrator
  • Animering
  • film

Språk
Krav
  • Spanska
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

DigAttract leder och driver våra kunders digitala ambitioner till verkligt resultat. Detta gör vi genom en skön mix av strategisk expertis och resultatdrivade produktion.

I dagsläget är vi 8 personer i Sverige och inräknat våra produktionshubbar i Indien och Venezuela så bildar vi ett kompetensteam med drygt 90 resurser som står redo att utveckla våra kunders digitala attraktion och närvaro.


En grafisk spindel i nätet:

Vi söker nu en grafisk designer med grundläggande erfarenhet inom UX med förmågan att ibland jobba självständigt som att i mer krävande projekt kunna leda ett team rörande grafisk produktion.

Som digital designer är du en del av det kreativa teamet och samarbetar nära några av våra spansktalande produktionshubbar. Rollen innebär därför att du obehindrat kan kommunicera på Spanska för att tillsammans med andra kompetenser aktivt hjälpa våra kunder med kreativ och smart kommunikation på webb och i sociala medier.


Passion för det du älskar att göra

Du behöver inte vara färdig med många års erfarenhet utan vi ser hellre att du har en omättlig passion kring det grafiska uttrycket och ett brinnande intresse av att utvecklas inom UX och UI

Du arbetar engagerat och proaktivt med de kunder och uppdrag du är involverad i, och är med och utvecklar våra produktionshubbar som du kommer att ha nära samarbete med.


Erfarenheter & Personlighet:

Du har minst ett till flera års erfarenhet av att ha jobbat i Illustrator, Photoshop eller likande verktyg.

För att leda visuell ide till strukturerar resultat så har du även god erfarenhet av att jobba i Figma, Adobe XD eller liknade verktyg.

Har du dessutom erfarenheter av att ha jobbat i något projektledningsverktyg så är det ett stort plus men inget krav.

Som person är du född med stor aptit på livet med nyfikenhet och en vilja att lära nytt som ledstjärna.

Eftersom vi är ett entreprenöriellt företag som vet att att framgång är något man skapar snarare än något man får, så tror vi du är målstyrd i din egen utveckling samtidigt som du är ödmjuk inför andras förmågor och organisatoriska utmaningar. Helt enkelt så är du en teamplayer med inbyggt egenansvar som vill skriva ny historia tillsammans med likasinnade.


Språk:

Rollen kräver att du är helt obehindrad i Spanska, talar och förstår Svenska bra och är bekväm i tal och skrift i Engelska

Arbetsgivare
DigAttract AB
Torshamnsgatan 35
16440 Kista
Hemsida: www.digattract.se
Ansökan
Ansök senast 14 januari (1 månad 18 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Prestige Artist

Arbetsgivare / Ort: Diakrit Fastighetsmäklarservice AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 1 april (4 månader 5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Digital Imaging Technician/DIT/Loggare

Om jobbet
We have an exciting opportunity for the right person to join us as a Prestige Artist in our fast growing prestige photo editing segment. We are looking for a creative, responsible and highly detail-oriented person. You will be creating and delivering exceptional quality for our high end property listings. Could this be you? We believe that you have a passion for imagery. You are independent, self-motivated and responsible. We also believe you have an open mind set, that you are organized and keen to always deliver the best for our clients. With the high requirements we expect you to be able to make decisions on your own. Due to the current covid restrictions this role will be remote (from one of our 6 country locations), but you are open to an international relocation over time - most likely to our head office in Bangkok. Initially this role will focus on serving Australian clients which means your working hours will depend on which time zone you are currently in. We believe in hiring for attitude. You will love this job if: - You are curious, have a growth mindset and love to learn as well as share your knowledge with others - You like to dig into details to really understand how things work - You have an easy time connecting with people and build relations - You’re creative in the sense that you find your own solutions to problems and ways to do things - You like to work with an international team and are ok to build relationships over communication tools and not necessarily face-to-face And you'll hate this job if: - Eight hour work days and then logging off is your thing. We will give you a lot of freedom to manage your time but being in a global team requires you to be flexible too - You need a physical office to where you have to commute everyday - You see some tasks as beneath you and wait for others to do your job What You Will Be Doing: - Deliver images that are engaging and of the highest standards, always with each property's USP in mind. - Being part of a team of prestige editors - Ensure that quality standards and timelines are met every time - Work both independently and as part of a large global team - Capable of training and supporting team members - Effectively communicate with all parts of the business Must-haves: - At least 3 years experience in Photo editing - Written and verbal English communication skills - Experience of photographing and editing a range of digital imagery content. - Proficiency in Adobe Suite - A keen eye for detail and ability to quickly spot mistakes in editing - The ability to work under high pressure on tight deadlines - Being able to communicate effectively Nice to have: - Speaks one of the following languages (Thai, Swedish, Norwegian or Danish) - Experience (academic or practical) in continuous improvement frameworks such as Lean, Six Sigma etc. - Experience in the usage of BI systems Join Us: Please apply online via career.diakrit.com by submitting your CV or simply apply with your LinkedIn profile! Please note that we are receiving many applications, so the recruitment process will take a couple of weeks. We are reviewing all applications and all candidates will receive an update on their application via email. About Diakrit Real estate digital marketing content that empowers and engages real estate agents and property buyers. We provide innovative solutions that empower real estate agents, homeowners and buyers alike. We create cloud-based visualisation tools that deliver new experiences, answer questions and inspire potential - helping home buyers to digitally move in. Established in Sweden in 2001, DIAKRIT is currently present in Australia, New Zealand, USA, Sweden, Norway, Denmark and Thailand. With over 800 personnel globally, we are proud to partner with over 8,000 real estate clients worldwide to help buyers find their dream home in an easier, more engaging and informative way. www.diakrit.com (http://www.diakrit.com/)
Arbetsgivare
Diakrit Fastighetsmäklarservice AB
Ansökan
Ansök senast 1 april (4 månader 5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.