På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Agrotekniker
Spela filmen

Agrotekniker

Agrotekniker har kunskaper och färdigheter att framgångsrikt starta, driva och utveckla ett lantbruksföretag. Det är viktigt att bygga sitt eget nätverk i branschen.

Utbildning

Utbildning kan finnas inom yrkeshögskola och ges exempelvis i form av en kvalificerad yrkeshögskoleutbildning på heltid i 4 terminer, som leder till en kvalificerad yrkeshögskoleexamen. För att få examensbevis krävs minst betyget godkänd i samtliga de kurser som ingår i din valda utbildningsinriktning. Behörighetskraven kan variera beroende på vilken utbildning man söker och vilken utbildningsanordnare som bedriver utbildningen.

Grundläggande utbildning finns bl a på gymnasieskolans Naturbruksprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet eller Ekonomiprogrammet.

Arbetsplats

Agrotekniker kan ta anställning som exempelvis driftledare, förman, gårdsmästare, försökstekniker, säljare eller handläggare på Jordbruksverket.

Som utbildad Agrotekniker kan man bland annat arbeta på: Lantmännen, Svenska Foder, LRF Konsult, Jordbruksverket, Länsstyrelserna, Växa, Naturbruksgymnasierna och Inom SLU:s försöksverksamhet.

Många agrotekniker driver egna företag eller jobbar med driftledning på lantbruksföretag.

Lilla ordboken

Bioprenör - ett ord för Entreprenör eller Innovatör inom en eller flera områden, t ex Trädgård, Djurvård, Skog eller Lantbruk.

Rekoring - ett fenomen som går ut på att en grupp konsumenter köper lokalproducerade varor direkt från producenter.

Visa mer
Visa mindre

38 Lediga jobb

Handläggare inom landsbygd och lantbruk

Arbetsgivare / Ort: Länsstyrelsen i Örebro län
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Agronom

Om jobbet
Länsstyrelsen - Tillsammans för ett hållbart och levande Örebro län. Länsstyrelsen är en viktig länk från regering, riksdag och centrala myndigheter till medborgare och kommuner. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer. Vi ska tillsammans arbeta för en hållbar utveckling och vår värdegrund bygger på att vi ska vara serviceinriktade, samverkande, rättssäkra och drivande. Vi som jobbar på Länsstyrelsen har många olika arbetsuppgifter inom områden som samhällsplanering, social hållbarhet, vatten-, natur- och kulturmiljöer, landsbygdsutveckling och krisberedskap. Arbetsplatsen ligger centralt i Örebro och vi är idag drygt 190 anställda. Vi söker nu en handläggare till enheten för Jordbruksstöd. Enheten tillhör landsbygdsavdelningen som har som målsättning att bidra till fler lönsamma jordbruksföretag, utveckla landsbygden samt öka tillgången till hållbara, säkra och närproducerade livsmedel av hög kvalitet. På avdelningen jobbar cirka 50 personer fördelat på tre enheter. Arbetsbeskrivning Arbetet med landsbygdsutveckling på Länsstyrelsen sker på flera olika sätt, dels genom handläggning och kontroller av stöd inom ramen för EU:s jordbrukspolitik, CAP, dels genom olika projekt inom Länsstyrelsen eller tillsammans med andra organisationer och myndigheter. Du kommer till en början främst arbeta med handläggning av stöd men längre fram även med projektarbete och kontroller. Projektarbetet kan bestå i att själv leda projekt eller att delta i ett projekt tillsammans med andra. Ett visst budgetarbete kan även förekomma. Uppgifterna växlar efter behov vilket gör anställningen varierande och stimulerande för den som söker omväxling i arbetet. Arbetet är till viss del självständigt men samverkan kring regeltillämpning och utveckllingsinsatser är viktiga delar i anställningen. Arbetet innebär mycket samverkan med såväl interna som externa parter.  Framtida utvecklingsområden kommer vara att arbeta i, inititera och driva projekt för utveckling av landsbygden. Kvalifikationer Du har en akademisk utbildning som agronom eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande för anställningen om du har: • utbildning med landsbygdsinriktning • projektledarutbildning • erfarenhet av arbete med landsbygds- och lantbruksfrågor • erfarenhet av eget företagande inom lantbrukssektorn • erfarenhet som projektledare • tidigare arbete på länsstyrelse Som person är du driven, självständig och serviceinriktad och hanterar ditt arbete noggrant och strukturerat. Du är kommunikativ och har en god pedagogisk förmåga samt uttrycker dig väl i tal och skrift. Det är också viktigt att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort för bil krävs. Anställningen Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid Tillträde: Enligt överenskommelse Provanställning kan komma att tillämpas. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 1 augusti 2021. Övrigt Vi har rökfri arbetstid och arbetsplats. Länsstyrelsen arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Project Coordinator, GGBC

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs Universitet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 6 augusti (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-06-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Botaniker

Om jobbet
The University of Gothenburg tackles society’s challenges with diverse knowledge. 53 500 students and 6 500 employees make the university a large and inspiring place to work and study. Strong research and attractive study programmes attract scientists and students from around the world. With new knowledge and new perspectives, the University contributes to a better future. At the Department of Biological and Environmental Sciences (BioEnv) we have teaching and research activities that stretch from the alpine ecosystem, through forests, cultivated land and streams, all the way into the marine environment. In these environments we study different levels of biological organization from genes, species and populations, to communities and ecosystems. We work within ecology, evolution, physiology, systematics and combinations of these fields in order to understand the impact of natural and anthropogenic changes of the environment. The department is placed at three different localities: in Gothenburg Botanical Garden, at Medicinarberget in Gothenburg and Kristineberg Marine Research Station. The current position is placed at the Gothenburg Botanical Garden. Project description The Gothenburg Global Biodiversity Centre (GGBC; https://www.gu.se/en/ggbc-global-biodiversity) was launched on January 1st, 2017 and is hosted at the Department of Biological and Environmental Science (http://bioenv.gu.se/). The Centre has two main goals: to serve as a platform for furthering world-leading biodiversity research, and to bridge the gap between scientists, the public and industry through collaboration and outreach. The GGBC represents a long-term collaboration among 17 organisations, including the following institutions at the University of Gothenburg: the Department of Marine Sciences, the Department of Biological and Environmental Science, the Department of Geosciences, the Department of Economy and Society, Herbarium GB, and the Centre for Sea and Society as well as the Department of Technology Management and Economics at Chalmers University of Technology, Gothenburg Botanical Garden, Havets Hus, Maritime Museum and Aquarium, Nordens Ark, Gothenburg Natural History Museum, Universeum Science Centre, Slottsskogens Zoo, Västkuststiftelsen, IVL the Swedish Environmental Research Institute, and (from 1 July 2021), Naturbruksförvaltningen. Job assignments We are seeking a project coordinator to support ongoing activities and to further the development of the GGBC. The work will include: • Planning, organisation and coordination of internal and external activities, including e.g., the GGBC Annual Biodiversity Lecture, conferences including the annual member meeting, Biodiversity Day activities, seminars and workshops • Coordination of the GGBC member base (currently ca. 170 people) and internal communication • Representing the GGBC in meetings and presentations with partners, collaborators and stakeholders • Coordination of the GGBC’s involvement in the European-Commission funded SYNTHESYS+ (http://www.synthesys.info/), including organization of biodiversity informatics training and a summary document of select laboratory protocols • Engagement with the Biodiversity and Ecosystem Services in a Changing Climate (BECC) strategic research area in areas of mutual interest • Engagement with Universeum and development of their biodiversity program, in collaboration with the GGBC • Support in writing external grant applications • Compiling reports, including the Annual Report and funding/project reports • Updating the webpage, social media, and newsletters • Involvement in strategic priority discussions The candidate will work closely with the GGBC's steering board, leadership, and the Department of Biological and Environmental Sciences' administrative staff.   For further information and how to apply  In order to apply for a position at the University of Gothenburg, you have to register an account in our online recruitment system. It is the responsibility of the applicant to ensure that the application is complete in accordance with the instructions in the job advertisement, and that it is submitted before the deadline. The selection of candidates is made on the basis of the qualifications registered in the application. Closing date: August 6, 2021 The University of Gothenburg promotes equal opportunities, equality and diversity. Salary is determined on an individual basis. Applications will be destroyed or returned (upon request) two years after the decision of employment has become final. Applications from the employed and from those who appeal the decision will not be returned. In connection to this recruitment, we have already decided which recruitment channels we should use. We therefore decline further contact with vendors, recruitment and staffing companies.
Arbetsgivare
Göteborgs Universitet
Hemsida: http://www.gu.se/
Ansökan
Ansök senast 6 augusti (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Växa söker Projekt- och affärsorganisatör

Arbetsgivare / Ort: Ls Jobbet AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 9 augusti (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-07-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Är du strukturerad, driven och gillar jobba med många projekt? Gillar du dessutom kor då är jobbet som projekt- och affärsorganisatör något för dig!

Växa söker en Projekt och affärsorganisatör till avdelningen Rådgivning & Företagande. Rollen som projekt- och affärsorganisatör innebär att du blir den sammanhållande länken i projekt som drivs inom avdelningen och även administrativt stöd till avdelningens chefer.

Arbetsuppgifterna kan vara allt från att ansvara för upphandling och utlysningar av projektmedel till att projektleda och coacha andra i pågående projekt och team. Men kan också innehålla produkt- och kundansvar samt att leda våra specialistteam. I rollen ingår en viss verksamhetsstyrning och att arrangera utbildning.

I tjänsten ingår även att samarbeta med alla avdelningar inom Växa.

Utbildning och erfarenhet Vi ser gärna att du är Agronom eller motsvarande akademisk utbildning.

Utbildning och erfarenheter kring projektledning, projektekonomi och affärsutveckling och försäljning är ett plus. Har du dessutom arbetat med offentliga upphandlingar är det meriterande.

Vi lägger stor vikt vid din personliga drivkraft och sociala kompetens. Arbetet är självständigt och kräver förmåga att strukturera och få saker och ting gjorda.

Som person är du öppen och lyhörd med tydligt affärs– och kundfokus. Du har lätt för att skapa goda relationer och tycker om att samarbeta i team.

Vi erbjuder dig Ett arbete som är rörligt och fritt med stort eget ansvar och du kommer att ingå i ett engagerat och affärsdrivet team med stort hjärta. Och inte minst, du kommer göra skillnad och arbeta tillsammans med hela Växa för ett hållbart lantbruk. Låter det roligt? Då kan detta vara jobbet för dig!

Omfattning och placeringsort Tjänsten är en heltidstjänst och placeringsort är av underordnad betydelse. Vi har 29 kontor från Kristianstad till Ånäset och har stor vana vid digitala möten.

Lön enligt överenskommelse.

För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta Olof Persson, avdchef Rådgivning & Företagande, 010-471 07 05 el [email protected]

Jannica Krafft, Akademikerna, 010-471 03 08

Ansökan senast 9 augusti Processen kommer påbörjas efter sista ansökningsdag. Tillträde efter överenskommelse.


Om arbetsgivaren - Växa Sverige

Växa Sverige är ett modernt rikstäckande rådgivnings- och serviceföretag för lantbruksföretagare, flertalet inom mjölk- och köttproduktion. Hållbarhet och konkurrenskraft är centrala begrepp i vår verksamhet, och företagen som är våra kunder står för klimatsmart produktion, god djurhälsa och låg användning av antibiotika. Vår vision är att bidra till ökad konkurrenskraft hos våra kunder genom de tjänster, verktyg och den service vi säljer. Vi är landets största husdjursförening, och omsätter drygt 400 Mkr. Hos oss jobbar cirka 500 anställda fördelade på 27 driftsplatser över i stort sett hela landet. Som ett ledande kunskapsföretag i branschen värderas kompetens högt hos oss, tillsammans med arbetsglädje, affärsmässighet och initiativrikedom.

Arbetsgivare
Ls Jobbet AB
Ansökan
Ansök senast 9 augusti (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Växa söker Projekt- och affärsorganisatör

Arbetsgivare / Ort: Ls Jobbet AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 9 augusti (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-07-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Är du strukturerad, driven och gillar jobba med många projekt? Gillar du dessutom kor då är jobbet som projekt- och affärsorganisatör något för dig!

Växa söker en Projekt och affärsorganisatör till avdelningen Rådgivning & Företagande. Rollen som projekt- och affärsorganisatör innebär att du blir den sammanhållande länken i projekt som drivs inom avdelningen och även administrativt stöd till avdelningens chefer.

Arbetsuppgifterna kan vara allt från att ansvara för upphandling och utlysningar av projektmedel till att projektleda och coacha andra i pågående projekt och team. Men kan också innehålla produkt- och kundansvar samt att leda våra specialistteam. I rollen ingår en viss verksamhetsstyrning och att arrangera utbildning.

I tjänsten ingår även att samarbeta med alla avdelningar inom Växa.

Utbildning och erfarenhet Vi ser gärna att du är Agronom eller motsvarande akademisk utbildning.

Utbildning och erfarenheter kring projektledning, projektekonomi och affärsutveckling och försäljning är ett plus. Har du dessutom arbetat med offentliga upphandlingar är det meriterande.

Vi lägger stor vikt vid din personliga drivkraft och sociala kompetens. Arbetet är självständigt och kräver förmåga att strukturera och få saker och ting gjorda.

Som person är du öppen och lyhörd med tydligt affärs– och kundfokus. Du har lätt för att skapa goda relationer och tycker om att samarbeta i team.

Vi erbjuder dig Ett arbete som är rörligt och fritt med stort eget ansvar och du kommer att ingå i ett engagerat och affärsdrivet team med stort hjärta. Och inte minst, du kommer göra skillnad och arbeta tillsammans med hela Växa för ett hållbart lantbruk. Låter det roligt? Då kan detta vara jobbet för dig!

Omfattning och placeringsort Tjänsten är en heltidstjänst och placeringsort är av underordnad betydelse. Vi har 29 kontor från Kristianstad till Ånäset och har stor vana vid digitala möten.

Lön enligt överenskommelse.

För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta Olof Persson, avdchef Rådgivning & Företagande, 010-471 07 05 el [email protected]

Jannica Krafft, Akademikerna, 010-471 03 08

Ansökan senast 9 augusti Processen kommer påbörjas efter sista ansökningsdag. Tillträde efter överenskommelse.


Om arbetsgivaren - Växa Sverige

Växa Sverige är ett modernt rikstäckande rådgivnings- och serviceföretag för lantbruksföretagare, flertalet inom mjölk- och köttproduktion. Hållbarhet och konkurrenskraft är centrala begrepp i vår verksamhet, och företagen som är våra kunder står för klimatsmart produktion, god djurhälsa och låg användning av antibiotika. Vår vision är att bidra till ökad konkurrenskraft hos våra kunder genom de tjänster, verktyg och den service vi säljer. Vi är landets största husdjursförening, och omsätter drygt 400 Mkr. Hos oss jobbar cirka 500 anställda fördelade på 27 driftsplatser över i stort sett hela landet. Som ett ledande kunskapsföretag i branschen värderas kompetens högt hos oss, tillsammans med arbetsglädje, affärsmässighet och initiativrikedom.

Arbetsgivare
Ls Jobbet AB
Ansökan
Ansök senast 9 augusti (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Växa söker Projekt- och affärsorganisatör

Arbetsgivare / Ort: Ls Jobbet AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 9 augusti (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-07-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Är du strukturerad, driven och gillar jobba med många projekt? Gillar du dessutom kor då är jobbet som projekt- och affärsorganisatör något för dig!

Växa söker en Projekt och affärsorganisatör till avdelningen Rådgivning & Företagande. Rollen som projekt- och affärsorganisatör innebär att du blir den sammanhållande länken i projekt som drivs inom avdelningen och även administrativt stöd till avdelningens chefer.

Arbetsuppgifterna kan vara allt från att ansvara för upphandling och utlysningar av projektmedel till att projektleda och coacha andra i pågående projekt och team. Men kan också innehålla produkt- och kundansvar samt att leda våra specialistteam. I rollen ingår en viss verksamhetsstyrning och att arrangera utbildning.

I tjänsten ingår även att samarbeta med alla avdelningar inom Växa.

Utbildning och erfarenhet Vi ser gärna att du är Agronom eller motsvarande akademisk utbildning.

Utbildning och erfarenheter kring projektledning, projektekonomi och affärsutveckling och försäljning är ett plus. Har du dessutom arbetat med offentliga upphandlingar är det meriterande.

Vi lägger stor vikt vid din personliga drivkraft och sociala kompetens. Arbetet är självständigt och kräver förmåga att strukturera och få saker och ting gjorda.

Som person är du öppen och lyhörd med tydligt affärs– och kundfokus. Du har lätt för att skapa goda relationer och tycker om att samarbeta i team.

Vi erbjuder dig Ett arbete som är rörligt och fritt med stort eget ansvar och du kommer att ingå i ett engagerat och affärsdrivet team med stort hjärta. Och inte minst, du kommer göra skillnad och arbeta tillsammans med hela Växa för ett hållbart lantbruk. Låter det roligt? Då kan detta vara jobbet för dig!

Omfattning och placeringsort Tjänsten är en heltidstjänst och placeringsort är av underordnad betydelse. Vi har 29 kontor från Kristianstad till Ånäset och har stor vana vid digitala möten.

Lön enligt överenskommelse.

För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta Olof Persson, avdchef Rådgivning & Företagande, 010-471 07 05 el [email protected]

Jannica Krafft, Akademikerna, 010-471 03 08

Ansökan senast 9 augusti Processen kommer påbörjas efter sista ansökningsdag. Tillträde efter överenskommelse.


Om arbetsgivaren - Växa Sverige

Växa Sverige är ett modernt rikstäckande rådgivnings- och serviceföretag för lantbruksföretagare, flertalet inom mjölk- och köttproduktion. Hållbarhet och konkurrenskraft är centrala begrepp i vår verksamhet, och företagen som är våra kunder står för klimatsmart produktion, god djurhälsa och låg användning av antibiotika. Vår vision är att bidra till ökad konkurrenskraft hos våra kunder genom de tjänster, verktyg och den service vi säljer. Vi är landets största husdjursförening, och omsätter drygt 400 Mkr. Hos oss jobbar cirka 500 anställda fördelade på 27 driftsplatser över i stort sett hela landet. Som ett ledande kunskapsföretag i branschen värderas kompetens högt hos oss, tillsammans med arbetsglädje, affärsmässighet och initiativrikedom.

Arbetsgivare
Ls Jobbet AB
Ansökan
Ansök senast 9 augusti (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.