På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Supporttekniker

Supporttekniker

Supporttekniker arbetar med att ge hjälp över telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner eller system. Du arbetar både med att hjälpa de som behöver stöd med att använda datorprogram och du löser fel i programmen eller datorerna. Genom att ställa frågor ringar du in vad som orsakar problemen och lotsar sen användaren fram till möjliga lösningar.

Supporttekniker kan antingen arbeta som first eller second line support. I firstline support är supportteknikern ofta först att få kontakt med användaren. En del frågor löser du direkt, men mer komplicerade frågor skickas vidare till de som arbetar i second line. Det blir allt vanligare att ärenden handlar om it och telefoni. Många användare behöver stöd med att till exempel komma igång och använda sin e-post och kalender i telefonen.

Utbildning

För yrken inom datorservice är teknisk eller naturvetenskaplig utbildning från gymnasieskolan i kombination med ytterligare datautbildning ett minimum. Ibland krävs eftergymnasial utbildning, till exempel en datautbildning från högskola eller yrkeshögskola.

Supporttekniker som arbetar med service och support bör ha bred kunskap om och intresse för datorer och kunskaper om både hårdvara och mjukvara.

Det är viktigt med kunskaper i engelska eftersom IT-branschen är internationell, i stort sett all dokumentation och referenslitteratur är på engelska. I detta yrke behöver du även vara pedagogisk och serviceorienterad. 

Om du arbetar med kundbesök bör du helst ha B-körkort.

Visste du att...?

... en yrkesroll som en it-kunnig person kan ha är Agil coach, vars främsta uppgift är att se till att IT-lösningar fungerar väl inom ett team. De övriga arbetsuppgifter som agil coach har, är att på olika sätt underlätta arbetet för de övriga på arbetsplatsen genom att effektivisera och se till att allt "flyter på".

Visa mer
Visa mindre

629 Lediga jobb

Second Line Support till ett spännande bolag i Norrköping!

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Helpdesktekniker/Supporttekniker

Om jobbet
Vår kund befinner sig i en spännande utvecklingsresa där fokus ligger på kundrelationer. Nu har du möjlighet att vara en del av ett företag som utvecklas och fortsätter växa. Du erbjuds en roll där du kan påverka din egen utveckling samt vara självständig i ditt arbete. Du är välkommen att skicka in din ansökan redan idag då vi arbetar med löpande urval OM TJÄNSTEN Du erbjuds • Ett stort bolag med många möjligheter • En roll på ett företag med stort hållbarhetstänk • Glatt och härligt team Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande ARBETSUPPGIFTER I denna tjänst kommer du ha ett stort kundfokus genom att hantera inkommande samtal från företagets kunder och installatörer. Du kommer även att sköta företagets chattfunktion samt administrativa uppgifter. VI SÖKER DIG SOM • Har erfarenhet inom kundservice, kundtjänst eller kundhantering • Har ett tekniskt intresse • Har god datavana • Har goda kunskaper i svenska, i tal och skrift Meriterande: • Erfarenhet inom teknik, gärna el och nätverk. Som person är du: • Lösningsorienterad • Självständig • Flexibel Övrig information * Start: Augusti * Omfattning: Heltid * Placering: Norrköping * Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och kundens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Marknads- och applikationssupport till Decerno

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Helpdesktekniker/Supporttekniker

Om jobbet
Vi söker dig som älskar IT och service! Här får du som nyexad möjligheten att jobba med drivna kollegor i en kundnära roll. Vill du kickstarta IT-karriären är det här rollen för dig! Sök idag – urvalet sker löpande OM TJÄNSTEN Decerno är ett erfaret bolag med kompetens inom digitala, skräddarsydda IT-lösningar till sina kunder som verkar på 92 olika marknader. I moderna lokaler alldeles vid Heden erbjuder Decerno högkvalitativ service och support till sina kunder genom testning och felsökning av deras egenbyggda plattform. Hos vår kund får man vara med och göra skillnad, vare sig det är genom en skräddarsydd lösning till kunderna eller med hjälp av olika hållbarhetsprojekt så påverkar kollegorna omvärlden. Decerno fortsätter att leverera resultat och klarar stora utmaningar, precis som de gjort sedan 1984. Som Marknads- och applikationssupport kommer du ingå i ett team tillsammans med kollegor där samarbetet präglas av en riktigt härlig gemenskap, där det inte finns en tvekan på frågan om pingismatch eller gemensam kaffepaus. Du erbjuds * Fräscha och trevliga lokaler i centrala Göteborg * En modern arbetsplats med hög etik och fokus på hållbarhet * Ett team med stark kompetens och kunskap där sammanhållningen och engagemanget är starkt Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande ARBETSUPPGIFTER I rollen kommer du arbeta gentemot en av Decernos kunder, Volvo Cars. Du kommer assistera och koordinera de olika marknaderna för att nyttja de lösningar Decerno utvecklat för kunden som rör löpande erbjudanden för specifika lokala eller globala kampanjer. Genom plattformen som används i samarbetet med Volvo Cars samlas kontaktförfrågningar, nyhetsbrev, offerter eller bokning av testkörningar hos återförsäljare eller mobila pop-up-stores. I rollen kommer du genom digitala kanaler erbjuda personlig service till Decernos kund, där du bland annat kommer vägleda, konfigurera, testa, felsöka samt redigera web-formulär i deras plattform mot Volvo Cars internationella websidor. Vidare kommer du agera som en rådgivande part och utbilda marknadskontakter runt om i världen. VI SÖKER DIG SOM * Har relevant eftergymnasial utbildning, gärna någon utbildning inom IT * Är obehindrad i svenska och engelska, både i tal och skrift * Har arbetslivserfarenhet där du jobbat serviceinriktat eller med support, antingen från extrajobb vid sidan av studierna eller från en heltidstjänst Det är meriterande om du har: * Erfarenhet av en liknande roll där du arbetat med felsökning i tekniska lösningar eller med testning * God förståelse när det kommer till konfiguration av databaser och webbredigering * Har god förståelse av programmering * Tidigare arbetat med webbtjänster Som person är du: * Kommunikativ och bra på att vägleda kunder * Ansvarstagande där du levererar med hög kvalité med kundens bästa i ditt fokus * Uthållig och sporras av att ta dig an tekniska utmaningar Övrig information * Start: Mitten av september * Omfattning: Heltid, långsiktigt * Placering: Centrala Göteborg * Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen. INFORMATION OM FÖRETAGET Decerno
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Supporttekniker till kommunikationsbyrå i centrala Stockholm!

Arbetsgivare / Ort: Experis AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Experis söker just nu dig som vill arbeta som Supporttekniker hos vår uppdragsgivare inom informations- och kommunikationsbranschen som är ett modernt och spännande företag. Låter det intressant? Välkommen med din ansökan! Om tjänsten I rollen kommer du att arbeta med teknisk support, problemlösning och tekniska ärenden tillsammans med engagerade kollegor. I arbetsuppgifterna ingår att ge teknisk support över mejl och telefon, hantera IT-relaterade problem som kan uppstå hos användare och administrera konton och behörigheter till olika system. Du kommer att supportera användare både på plats i kundens lokaler och remote, i och med att många fortfarande arbetar hemifrån. Vem är du? För att lyckas i den här rollen krävs det att du har goda kunskaper inom teknisk support, problemlösning och tekniska ärenden. Vi ser gärna att du har erfarenhet av Office 365 och 1-2 års erfarenhet av att arbeta med teknisk support. Det är meriterande om du har kunskaper både om PC och Mac, men det är inget krav. Det är viktigt att du är noggrann och kan arbeta såväl effektivt som strategiskt. Du är tillmötesgående och professionell i din yrkesroll och du brinner för att leverera kvalitet och service i allt du gör. Om du stöter på något du inte redan kan, vill du nyfiket och målinriktat lära dig mer om det. Att vara konsult hos Experis Hos oss är du med och bidrar till att våra kunder lyckas, oavsett roll eller hur länge du varit hos oss. När du är ute på uppdrag har du en dedikerad konsultchef som alltid jobbar för att hjälpa dig utvecklas. Tillsammans tar vi fram en unik karriärplan för att du ska nå dina mål. På Experis får du även fördelen av att ingå i vår globala koncern ManpowerGroup. Hela koncernen arbetar efter tydliga värderingar vilket innebär att vi tror på din förmåga samt ser kraften i kunskap och innovation. För 12e året i rad har vi vunnit utmärkelsen "World's most ethical company" vilket vi är mycket stolta över. Det finns många anledningar att trivas på Experis och vi hoppas att du kommer att känna detsamma. Ta nästa steg i din karriär med Experis Career Accelerator? Ta reda på hur du kan höja din kompetens för att nå drömjobbet. När du ansöker till en tjänst hos Experis får du tillgång till vår Career Accelerator som erbjuder kostnadsfria digitala kurser baserat på din aktuella kompetens och framtida ambitioner. Testa din profil och se vad som krävs för att nå dina mål. Läs mer om Experis Career Accelerator. Ansökan Varmt välkommen med din ansökan genom att registrera ditt CV. Urval sker löpande så ansök redan idag! Vi tar inte emot ansökningar via mejl, men om du har frågor om våra uppdrag eller om rollen som konsult är du välkommen att kontakta researcher Philip Erlandsson på [email protected]
Arbetsgivare
Experis AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

IT-tekniker sökes till Experis i Örebro och Västerås

Arbetsgivare / Ort: Experis AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Är du en IT-tekniker med några års arbetslivserfarenhet? Vi på Experis har just nu flera spännande uppdrag inom support, helpdesk och onsite hos våra kunder i Örebro och Västerås med omnejd. Vi behöver därför utöka vår personalstyrka med nya talanger. Låter det här som en spännande utmaning? Tveka inte att skicka in din ansökan! Ort: Örebro och Västerås Start: Enligt överenskommelse Omfattning: 100 % Att jobba som IT-tekniker för Experis På Experis söker vi nu efter flera duktiga IT-tekniker till nuvarande och kommande uppdrag hos våra kunder i Örebro och i Västerås. Våra konsultuppdrag innebär att du arbetar som konsult på Experis men tillbringar dina arbetsdagar ute på uppdrag hos vår kund. Arbetsuppgifterna varierar och styrs av våra kunders behov. Din profil Den här tjänsten passar dig som tycker att det är spännande att arbeta med teknik och support. Vidare ser vi gärna att du har fullständig gymnasieutbildning och 1-2 års arbetserfarenhet av support, helpdesk eller en liknande roll. Du talar och skriver svenska och engelska obehindrat samt har ett allmänt tekniskt intresse. Vidare ser vi att du uppskattar ett gott samarbete och har en god känsla för service. Du har en fallenhet för att prata med olika typer av människor och en genuin vilja att göra ett bra jobb. Det är viktigt att du är stresstålig och kan arbeta såväl effektivt som strategiskt. Vi lägger stor vikt vid att hitta rätt person för det här jobbet - tveka inte att skicka in din ansökan även om du inte uppfyller exakt alla krav! Att vara konsult hos Experis Hos oss är du med och bidrar till att våra kunder lyckas, oavsett roll eller hur länge du varit hos oss. När du är ute på uppdrag har du en dedikerad konsultchef som alltid jobbar för att hjälpa dig utvecklas. Tillsammans tar vi fram en unik karriärplan för att du ska nå dina mål. På Experis får du även fördelen av att ingå i vår globala koncern ManpowerGroup. Hela koncernen arbetar efter tydliga värderingar vilket innebär att vi tror på din förmåga samt ser kraften i kunskap och innovation. För 12e året i rad har vi vunnit utmärkelsen "World's most ethical company" vilket vi är mycket stolta över. Det finns många anledningar att trivas på Experis och vi hoppas att du kommer att känna detsamma. Ansökan Varmt välkommen med din ansökan genom att registrera ditt CV. Urval sker löpande så ansök redan idag! Vi tar inte emot ansökningar via mejl, men om du har frågor om våra uppdrag eller om rollen som konsult är du välkommen att kontakta researcher Sandra Lindell på [email protected]
Arbetsgivare
Experis AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

IT-Supporttekniker 1:a linjen

Arbetsgivare / Ort: Kungliga Tekniska Högskolan
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Helpdesktekniker/Supporttekniker

Om jobbet
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. Det gemensamma verksamhetsstödets (GVS) uppgift är att stötta universitetets kärnverksamhet utbildning och forskning. Det gör vi genom att ge kvalificerat stöd i olika administrativa processer. Samtidigt är vi inom verksamhetsstödet policyskapande och samordnande. Vi ansvarar även för att utföra kvalitetskontroller, uppföljningar och utvärderingar som utvecklar verksamheten. Om tjänsten Centralt IT-stöd, som en av fyra organisatoriska grupper inom sektionen Användarstöd, har som primärt ansvarsområde att agera Single Point of Contact (SPOC) för de centrala IT-tjänsterna på KTH. Man hanterar det centrala IT-stödet för alla KTH:s användare, både studenter och anställda. Inom gruppen finns både 1:a och 2:a linjens support för KTH:s tjänster och system. Vid behov eskaleras ärenden vidare till andra berörda instanser på KTH, både inom IT eller till andra servicefunktioner. Gruppen bemannar också KTH Entré i samarbete med KTH:s andra servicefunktioner. Målsättningen med KTH Entré är att vara ett centralt servicenav för KTH:s anställda och studenter, likaså allmänheten som söker information om KTH. Arbetsuppgifter Vi söker en engagerad och social IT-supporttekniker till vår 1:a linje inom KTH IT-Support. Du kommer att utföra arbetsuppgifter som innefattar support via telefon, via ärendehanteringssystem samt att ta emot besökare i vår mottagningsdisk i KTH Entré. Support sker genom att på ett pedagogiskt sätt guida användare mot en lösning via telefon eller e-post, samt genom fjärruppkoppling till deras datorer eller vid ett möte över disk i KTH Entré. Man har även ansvar för att hålla dokumentation uppdaterad som stöd för felsökning eller administration i system. Då KTH har mycket internationella studenter och forskare är det viktigt att man uttrycker sig väl på både svenska och engelska i både tal och skrift. Vi erbjuder - En anställning på ett ledande tekniskt universitet som skapar kunskap och kompetens för en hållbar framtid. - Engagerade och ambitiösa kollegor samt en kreativ, internationell och dynamisk miljö. - Möjlihet att jobba i en tekniskt mycket bred IT-miljö med en blandning av olika operativsystem och tekniska lösningar. https://www.kth.se/om/work-at-kth/kth-your-future-workplace-1.49050 Kvalifikationer Krav - God vana att jobba i en Servicedesk och utföra självständigt arbete. - Hög servicekänsla. - God social och teknisk kompetens. - Minst 2-årig dokumenterad erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. - God kunskap om PC och Mac. - God kunskap om Outlook samt andra mailklienter. - God organisationsförmåga och ambition att lära sig nytt. - Flytande Svenska och Engelska i tal och skrift, då det krävs i det dagliga arbetet. - Vana av att läsa och skriva dokumentation. Meriterande - Erfarenhet av att arbeta i ett ärendehanteringssystem. - Erfarenhet av att arbeta med telefonsupport. - Erfarenhet från centralt administrerade datormiljöer. - Erfarenhet av akademiska IT-miljöer. - Erfarenhet av komplexa IT-miljöer. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Fackliga representanter Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.  Ansökan Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (CentralEuropean Time/Central European Summer Time). Om anställningen  Anställningen gäller tillsvidare enligt avtal. Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Övrigt Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.  
Arbetsgivare
Kungliga Tekniska Högskolan
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.