På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Supporttekniker

Supporttekniker

Supporttekniker arbetar med att ge hjälp över telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner eller system. Du arbetar både med att hjälpa de som behöver stöd med att använda datorprogram och du löser fel i programmen eller datorerna. Genom att ställa frågor ringar du in vad som orsakar problemen och lotsar sen användaren fram till möjliga lösningar.

Supporttekniker kan antingen arbeta som first eller second line support. I firstline support är supportteknikern ofta först att få kontakt med användaren. En del frågor löser du direkt, men mer komplicerade frågor skickas vidare till de som arbetar i second line. Det blir allt vanligare att ärenden handlar om it och telefoni. Många användare behöver stöd med att till exempel komma igång och använda sin e-post och kalender i telefonen.

Utbildning

För yrken inom datorservice är teknisk eller naturvetenskaplig utbildning från gymnasieskolan i kombination med ytterligare datautbildning ett minimum. Ibland krävs eftergymnasial utbildning, till exempel en datautbildning från högskola eller yrkeshögskola.

Supporttekniker som arbetar med service och support bör ha bred kunskap om och intresse för datorer och kunskaper om både hårdvara och mjukvara.

Det är viktigt med kunskaper i engelska eftersom IT-branschen är internationell, i stort sett all dokumentation och referenslitteratur är på engelska. I detta yrke behöver du även vara pedagogisk och serviceorienterad. 

Om du arbetar med kundbesök bör du helst ha B-körkort.

Visste du att...?

... en yrkesroll som en it-kunnig person kan ha är Agil coach, vars främsta uppgift är att se till att IT-lösningar fungerar väl inom ett team. De övriga arbetsuppgifter som agil coach har, är att på olika sätt underlätta arbetet för de övriga på arbetsplatsen genom att effektivisera och se till att allt "flyter på".

Visa mer
Visa mindre

3 Lediga jobb

Supporttekniker

Arbetsgivare / Ort: Randstad AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (6 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Helpdesktekniker/Supporttekniker

Om jobbet

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig i som är i början av din karriär inom IT support. 
I rollen som supporttekniker är din främsta uppgift är att hjälpa användare hos vår kund utanför Östhammar med problemlösning, både enkla och komplexa. Du kommer att ingå i ett mindre team som ansvarar för IT-supporten i organisationen. Som medlem i teamet är du delaktig i den kontinuerliga utvecklingen och får sätta dig in i en intressant teknisk miljö. 
 
Randstad Technologies är specialister inom IT. Som konsult hos oss får du konkurrenskraftig lön, förmåner och kollektivavtalade villkor. Din konsultchef, som alltid finns nära till hands, ser till att du får varierande och utvecklande uppdrag på olika företag, inom olika branscher. Hos Randstad Technologies står din personliga utveckling i fokus, och du erbjuds ett stort nätverk och många sociala aktiviteter. 

Ansvarsområden

Du kommer att arbeta med IT support både via telefon och mail,  även ta emot användare direkt vid vid servicedesk. En stor del av din roll är att identifiera och lösa problem tillsammans med övriga i supportteamet. Det är en varierande roll i ett lärande klimat där du får möjlighet att utvecklas och växa med uppgifterna.

Arbetstider

Dagtid

Kvalifikationer

Vi söker dig som är allmänt orienterad inom datoranvändning, användning av Windows-operativsystem, Office-programvara etc. Vi ser gärna att du har gått IT-inriktad gymnasieutbildning. Har minst 1 års yrkeserfarenhet inom liknande roll. Det är meriterande om du har tidigare vana av liknande rollspecifik kompetens uppbyggd inom något eller några av följande områden:
 
Active Directory
Windows 10
Ärendehantering 
ITIL
IT-support
Citrix
Affärssystemet SAP
Service-Desk verktyg 

Vi tror att du är en positiv och hjälpsam person oavsett problemställning och går in i dina supportärenden med en härlig energi. 
Du är serviceinriktad, har ett ordningssinne och är nyfiken, vill ständigt lära dig nytt. Du behöver ha lätt för att kommunicera och goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift.  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Arbetet är säkerhetsklassat och innan anställning behöver du därför genomgå en bakgrundskontroll utan anmärkning.
 

Ansökan

Vi kommer att ta emot ansökningar löpande. Tjänsten kan därför komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag. Om du har frågor om tjänsten kontakta [email protected]

Om företaget

Med över 600 000 anställda i omkring 40 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster och erbjuder bemannings-, konsult- och rekryteringslösningar inom alla kompetensområden. Vi erbjuder även interim management, executive search och omställningstjänster. Vi har ett stort nätverk av bolag och kandidater vilket innebär att vi förmedlar hundratals jobb inom olika branscher, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Vår ambition är att vara den bästa arbetsgivaren på marknaden.

Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och organisationer att nå deras sanna potential. Vi kallar det Human Forward.
Arbetsgivare
Randstad AB
Ansökan
Ansök senast 7 March (6 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Supporttekniker

Arbetsgivare / Ort: Högskolan i Borås
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 9 March (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Helpdesktekniker/Supporttekniker

Om jobbet
Vid Högskolan i Borås skapas lärande, kunskap och innovation av hög internationell kvalitet och med stor samhällsrelevans. Här arbetar vi tillsammans för framtiden och för att göra skillnad! Högskolan i Borås har cirka 13 000 studenter och drygt 750 medarbetare, och vårt samlade campus ligger mitt i centrala Borås Vi har många spännande forsknings- och utbildningsmiljöer inom flera områden med helt unik utrustning. Flera av högskolans forskningsprojekt och utbildningar genomsyras av målen i Agenda 2030. På Högskolan i Borås finns också Textilhögskolan och Bibliotekshögskolan, samt Science Park Borås som är nationellt ledande inom hållbarhet och konsumtion. Högskolans stöd till utbildning, forskning och till ledningsfunktioner finns samlat i enheten Verksamhetsstöd. Vi söker en Supporttekniker till IT-avdelningen. Arbetsbeskrivning Huvudsakliga arbetsuppgifter är att bemanna och vara med och utveckla vår servicedesk där vi tar emot, löser och prioriterar supportärenden. I arbetsuppgifterna ingår även att tillsammans med övriga kollegor utveckla vår verksamhet och våra tjänster samt framtagande av informationsmaterial och arbeta med avdelningens hemsida. Kvalifikationer  För anställningen som supporttekniker krävs gymnasieutbildning eller motsvarande, goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift samt goda kunskaper om datorer, kringutrustning, operativsystem och nätverk. Du har ett stort intresse för service och bemötande samt ett genuint intresse för IT och ny teknik. Som person är du ansvarsfull, kommunikativ och initiativrik med förmåga att arbeta självständigt likväl som i grupp. Vidare har du en analytisk förmåga att hitta lösningar på tekniska problem samt förmåga att förmedla dessa på ett pedagogiskt sätt. Det är för anställningen meriterande med erfarenhet av arbete i servicedesk och ärendehanteringssystem, erfarenhet och kunskap av support i Microsoft 365, erfarenhet att driva förändringsarbete samt erfarenhet av framtagande av informationsmaterial och manualer. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet Högskolan i Borås värdesätter de kvaliteter som en jämn köns- och åldersfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Anställningsform: Tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: Snarast Placeringsort: Borås. Diarienummer: PA 2020/19 Kontakt Upplysningar om anställningen lämnas av biträdande IT-chef Jane Edström via telefon 033-435 4688 eller via mail [email protected] Fackliga företrädare är Magnus Sirhed, OFR-ST, Susanne Håkansson, Saco-S, de nås via högskolans växel tfn 033-435 40 00. Ansökan Du ansöker om anställningen via vår hemsida genom att klicka på ”Ansök” längst ned i annonsen.  Skriv tydligt i din ansökan vad du söker för anställning och ange diarienummer. Till din ansökan ska följande dokument bifogas: • Personligt brev • CV med referensuppgifter och löneanspråk • Intyg/betyg och övriga merithandlingar du som sökande vill åberopa Efter sista ansökningsdag kan inga kompletteringar göras elektroniskt.  Välkommen med din ansökan senast 2021-03-09. Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera ansökningshandlingar i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Arbetsgivare
Högskolan i Borås
Hemsida: http://www.hb.se/
Ansökan
Ansök senast 9 March (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Supporttekniker

Arbetsgivare / Ort: Skurups kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 13 March (12 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Helpdesktekniker/Supporttekniker

Om jobbet
Skurups kommun har runt 16 000 invånare och ligger naturskönt på den skånska sydkusten, med utmärkta kommunikationer till Malmö, Ystad, Lund och Köpenhamn. I vår kommun bor invånarna i lugnet, med staden runt knuten. Det lokala näringslivet blomstrar och inflyttningen till kommunen ökar. 1 200 medarbetare håller dagligen hjulen snurrande, med fullt engagemang för medborgarnas bästa. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Vi är stolta över våra korta beslutsvägar. Tillsammans gör vi skillnad! IT-enheten består av 8 stycken kollegor som ansvarar för merparten av det som berör IT inom Skurups kommun . Inom enheten hanterar vi till exempel användare support, drift/underhåll av system och infrastruktur, beställning av IT utrustning med mera. ARBETSUPPGIFTER Som supporttekniker är du den första och viktigaste kontakten för alla medarbetare i kommunen vad gäller deras frågor angående dator, skrivare, mobila enheter och telefoni. Du ger användarstöd via framförallt telefon, ärendehanteringssystem och mail. Största delen av supporten ges via fjärrstyrning men till viss del även via besök i verksamheten. De inkommande ärendena kommer från kunder med en variation av verksamheter, system och program vilket gör arbetet både omväxlande och utmanande. Du kommer att arbeta med problemanalys och felavhjälpning på datorer, Ipads, skrivare, mobiltelefoner och kringutrustning. En annan del är att vara ett stöd till verksamheterna inför IT relaterade inköp såsom vid beställning av datorer, mobiltelefoner och kringutrustning. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med stort driv och ett brinnande intresse för alltid ge den bästa supporten till användaren. Du som söker skall ha en YH utbildning inom IT-Support eller motsvarande. Du skall ha praktisk erfarenhet av att ha arbetat inom servicedesk/ IT-support. Du skall ha kunskaper inom Windows 10, Ms365, användare och datorhantering i Active Directory. Då våra användare har både Android och Iphone mobiler samt att våra förtroendevalda har Ipads skall du ha besitta kunskaper in dessa områden. Du skall ha erfarenhet av att arbeta i ett ärendehanteringssystem, meriterad är om du har erfarenhet av Lansweeper Eftersom du tycker om att hjälpa andra människor och är ett proffs på goda kundrelationer, besitter du även förmågan att kunna kommunicera på ett tydligt och trevligt sätt via telefon, men också i skrift. Du har lätt för att förstå kundens problem och behov och är balanserad, positiv och observant i ditt kundbemötande. Du värdesätter ordning och reda genom att använda tiden effektivt och arbeta systematiskt, organiserat och metodiskt. Du är van vid att arbeta under press och kan hantera det på ett bra sätt. Du är analytisk och stimuleras av att på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har inga problem att samarbeta, men kan även arbeta självständigt och har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Vi kommer att lägga en stort vikt vid personliga egenskaper som vi anser krävs för att man skall fungera bra i denna tjänst. Du skall behärska svenska språket både i tal och skrift. B-körkort krävs. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Skurups kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Skurups kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Skurups kommun
Ansökan
Ansök senast 13 March (12 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.