På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Skötare inom psykiatrisk vård

Skötare inom psykiatrisk vård

Ditt ansvar som skötare är att stödja patienterna så att de utvecklar sin egen förmåga att klara vardagen. 

Arbetet handlar om att stödja patienterna genom samtal eller att ni tillsammans utför olika sysslor i vardagen. Som skötare kan du vara specialiserad på en viss diagnos, t.ex. psykoser eller missbruksvård. Du arbetar nära patienten och behöver därför kunna ta emot och hantera olika känslouttryck som skam, oro, ilska, ångest, rädsla, glädje och sorg.

Skötare arbetar ofta i team tillsammans med sjuksköterskor, kuratorer, arbetsterapeuter eller undersköterskor. Eftersom vårdavdelningar och många gruppboenden är bemannade dygnet runt kan arbetstiderna variera. 

Utbildning

Arbetsgivare brukar efterfråga utbildning till undersköterska med psykiatrifördjupningen som består vanligtvis av gymnasiala kurser samhällsbaserad psykiatri, rättspsykiatri och psykiatri 2.

Vård och omsorgsprogrammet på gymnasiet eller motsvarande utbildning, som ofta kallas för Kurspaket Omvårdnad eller Vård- och omsorg inom Komvux. Vidareutbildningar till specialistundersköterska finns inom Yrkeshögskolan.

Arbetsplats

Skötare inom psykiatrisk vård arbetar med patienter på en psykiatrisk avdelning eller öppenvårdsavdelning. Du kan också arbeta med stöd och service i hemmiljön, då kallas yrket boendestödjare eller vårdare.

Yrkesfilm

Möt Ann-Sofie, som arbetar som skötare

Länktips

  • Uppdrag psykisk hälsa - Vad är psykisk hälsa?
  • FUB - intresseorganisation som arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning ska kunna leva ett gott liv
Visa mer
Visa mindre

1104 Lediga jobb

KUNDANSVARIG HOS ASSISTANSANORDNARE

Arbetsgivare / Ort: Ramp Personlig Assistans AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-31
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet

Kundansvarig hos assistansanordnare

Uppdraget

Kunderna ska uppleva att vi är tillgängliga, professionella har gedigen kompetens i de olika frågeställningar som uppstår i samband med den personliga assistansen. Det kan handla om rekrytering av personliga assistenter, om problemlösning och konflikthantering, om arbetsrätt eller om ansökningar om personlig assistans. Du har daglig kontakt med assistansberättigade, anhöriga och personliga assistenter och även med arbetsgivarorganisation, Kommunal, kommuner och myndigheter som exempelvis Försäkringskassan. Du är serviceinriktad och har ett till kommunikationen anpassat bemötande. Vi ser också att du är bra på att se både detalj och helhet, att du kan utreda en frågeställning tills du har svar att ge samt att du utrycker dig väl även i skrift. Du har kännedom om både arbetsrätt och assistanslagstiftning samt är intresserad av rättspraxisläget för rätt till personlig assistans.


Utbildning och erfarenhet

Kunskap om/erfarenhet av/god kännedom om både fysiska funktionsvariationer, intellektuell funktionsbegränsning och kognitiv funktionspåverkan. Eftergymnasial utbildning och företrädesvis erfarenhet från arbete med liknande arbetsuppgifter inom personlig assistans. Sökande kan likväl vara jurist som socionom, eller ha annan likvärdig tillämplig utbildning.


Arbetstid: Heltid


Arbetsplats: Stockholm samt Nyköping ca 2 dagar/vecka, med kunder i hela landet

Skicka din ansökan märkt ”kundansvarig” till [email protected], senast 25 september 2021. Har du frågor, meddela i mail så ringer vi upp!

NÄRA bedriver sedan 1995 personlig assistans enligt LSS intentioner om valfrihet, självbestämmande, integritet och kontinuitet. Här ska kunder mötas av engagemang, kompetens och lyhördhet för individuella behov. NÄRA arbetar systematiskt med att utveckla och förbättra verksamheten och söker lösningar som fungerar över tiden, för både kunder och medarbetare. NÄRA inkluderar olikheter och tror på individens förmåga att styra i sitt eget liv.


Arbetsgivare
Ramp Personlig Assistans AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Socionom till familjerättsbyrå

Arbetsgivare / Ort: Svensk Familjejuridik AB / Borlänge
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Socionom

Om jobbet

Om tjänsten

Svensk Familjejuridik är en specialistbyrå och verksamheten omfattar stora delar av familjerätten. Vi söker nu en till medarbetare med ett stort intresse för det familjerättsliga området.

Svensk Familjejuridik inriktar sig främst på vårdnad, boende och umgängesfrågor, i och utanför domstol. Vi har huvudkontoret i Borlänge där administrationen befinner sig.

Ditt arbete handlar om att sköta klientkontakter, kontakter med domstol och socialtjänst, hantera handlingar från tingsrätten, utföra mindre skrivarbeten åt juristerna och i stort underlätta det vardagliga arbetet för juristerna.

Byrån tillhandahåller internutbildning med fokus på verksamhetens processer och flöden.

Vi bedriver även ett metodiskt arbete utifrån ett juridiskt och professionellt förhållningssätt för att utvecklas tillsammans i syfte att tillvarata våra klienters intressen och eventuell rätt.

Vad vill ha från dig?

Byrån söker nu en socionom eller dig med en likvärdig utbildning. Om du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten är det meriterande. Vi eftersöker dig med akademisk kvalitet i tanke och handling vilket även genomlyser dina skrivarbeten. Du har därtill vana av att läsa och sammanställa material metodiskt och med stor noggrannhet. Egenskaper som vi värderar högt är att du är kommunikativ, serviceinriktad och har en god attityd till ditt arbete och till dina kollegor.

Vi erbjuder ett varierande arbete som ställer krav på god samarbetsförmåga samt att du bör trivas med att stundtals arbeta med utmanande uppgifter. Det förekommer emellanåt korta tidsfrister som vi förhåller oss till. Du arbetar således systematiskt och tar ansvar för dina uppgifter. Du bidrar även till en god stämning på arbetsplatsen och har förmågan att bibehålla ditt lugn, liksom professionalism, även i stressade situationer.

Du är skicklig på att formulera dig väl, både i tal och skrift, på svenska såväl som på engelska. Frekvent förekommande arbetsuppgifter är samtalskontakter med klienter, växeltelefoni, mötesbokningar liksom administrativa uppgifter som förekommer vid en juridisk byrå.

Du är varmt välkommen med din ansökan. Intervjuer kommer att ske fortlöpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Bakgrund

Du har en högskoleutbildning som ex socionom, beteendevetare eller likvärdig.

Arbetsgivare
Svensk Familjejuridik AB
78110 Borlänge
Hemsida: www.svenskfamiljejuridik.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Nytänkande och driven familjehemskonsulent

Arbetsgivare / Ort: Humbla LSS AB / GÖTEBORG
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Färdigheter
Krav
  • Socionomexamen

Om jobbet

Nu söker Humbla en nytänkande och driven nyckelperson som vill starta upp ett nytt område inom företaget, nämligen familjehemsvård. En familjehemsvård som du tror på utfifrån din erfarenhet, driv och nytänk. Du får fullt mandat att tillsammans med den kompetens och de tjänster som finns inom företaget, driva upp den nya grenen.

Du skall ha lång erfarenhet av arbete som familjehemskonsulent inom den privata sektorn. Du ska drivas av att från ett tomt blad starta upp och forma en familjehemsvård som andas kvalitet och har ett brett utbud med fokus på de människor som vi ska vara där för.

Du som person behöver vara driven, engagerad, mål- kvalitetsinriktad och kunna skapa möjligheter av hinder i ditt flexibla förhållningssätt.

Den vi söker ska ha en mycket god förmåga att kombinera det affärsmässiga med en kvalitet i toppklass. Du ska också ha en fallenhet för att skapa goda och varaktiga relationer med de du möter i din yrkesroll.

Du ska ha en socionomexamen eller likvärdig utbildning och ha erfarenhet av att utreda familjehem. Meriterande är steg-1 utbildning och handledarutbildning.

Var i landet du bor är mindre viktigt, vi söker just den rätta personen för detta uppdrag.

Humbla och personerna i företaget kommer att se till så att du ges de förutsättningarna som behövs för att du ska kunna skapa det du brinner för och forma en familjehemsvård som uppdragsgivare och familjehem föredrar att jobba tillsammans med. Humbla tror att vi gör det genom att ha ett tydligt fokus på att hitta en plats och ett sammanhang för alla.


Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Humbla LSS AB
41130 GÖTEBORG
Hemsida: www.humblaiof.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Nytänkande och driven familjehemskonsulent

Arbetsgivare / Ort: Humbla LSS AB / GÄVLE
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Färdigheter
Krav
  • Socionomexamen

Om jobbet

Nu söker Humbla en nytänkande och driven nyckelperson som vill starta upp ett nytt område inom företaget, nämligen familjehemsvård. En familjehemsvård som du tror på utfifrån din erfarenhet, driv och nytänk. Du får fullt mandat att tillsammans med den kompetens och de tjänster som finns inom företaget, driva upp den nya grenen.

Du skall ha lång erfarenhet av arbete som familjehemskonsulent inom den privata sektorn. Du ska drivas av att från ett tomt blad starta upp och forma en familjehemsvård som andas kvalitet och har ett brett utbud med fokus på de människor som vi ska vara där för.

Du som person behöver vara driven, engagerad, mål- kvalitetsinriktad och kunna skapa möjligheter av hinder i ditt flexibla förhållningssätt.

Den vi söker ska ha en mycket god förmåga att kombinera det affärsmässiga med en kvalitet i toppklass. Du ska också ha en fallenhet för att skapa goda och varaktiga relationer med de du möter i din yrkesroll.

Du ska ha en socionomexamen eller likvärdig utbildning och ha erfarenhet av att utreda familjehem. Meriterande är steg-1 utbildning och handledarutbildning.

Var i landet du bor är mindre viktigt, vi söker just den rätta personen för detta uppdrag.

Humbla och personerna i företaget kommer att se till så att du ges de förutsättningarna som behövs för att du ska kunna skapa det du brinner för och forma en familjehemsvård som uppdragsgivare och familjehem föredrar att jobba tillsammans med. Humbla tror att vi gör det genom att ha ett tydligt fokus på att hitta en plats och ett sammanhang för alla.


Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Humbla LSS AB
80311 GÄVLE
Hemsida: www.humblaiof.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Nytänkande och driven familjehemskonsulent

Arbetsgivare / Ort: Humbla LSS AB / NORRTÄLJE
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Färdigheter
Krav
  • Socionomexamen

Om jobbet

Nu söker Humbla en nytänkande och driven nyckelperson som vill starta upp ett nytt område inom företaget, nämligen familjehemsvård. En familjehemsvård som du tror på utfifrån din erfarenhet, driv och nytänk. Du får fullt mandat att tillsammans med den kompetens och de tjänster som finns inom företaget, driva upp den nya grenen.

Du skall ha lång erfarenhet av arbete som familjehemskonsulent inom den privata sektorn. Du ska drivas av att från ett tomt blad starta upp och forma en familjehemsvård som andas kvalitet och har ett brett utbud med fokus på de människor som vi ska vara där för.

Du som person behöver vara driven, engagerad, mål- kvalitetsinriktad och kunna skapa möjligheter av hinder i ditt flexibla förhållningssätt.

Den vi söker ska ha en mycket god förmåga att kombinera det affärsmässiga med en kvalitet i toppklass. Du ska också ha en fallenhet för att skapa goda och varaktiga relationer med de du möter i din yrkesroll.

Du ska ha en socionomexamen eller likvärdig utbildning och ha erfarenhet av att utreda familjehem. Meriterande är steg-1 utbildning och handledarutbildning.

Var i landet du bor är mindre viktigt, vi söker just den rätta personen för detta uppdrag.

Humbla och personerna i företaget kommer att se till så att du ges de förutsättningarna som behövs för att du ska kunna skapa det du brinner för och forma en familjehemsvård som uppdragsgivare och familjehem föredrar att jobba tillsammans med. Humbla tror att vi gör det genom att ha ett tydligt fokus på att hitta en plats och ett sammanhang för alla.


Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Humbla LSS AB
76100 NORRTÄLJE
Hemsida: www.humblaiof.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.