På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Serviceingenjör

Serviceingenjör

Serviceingenjörer är problemlösare med bred teknisk kompetens. Många gånger är serviceingenjörer företagets "ansikte utåt". Inte sällan verkar de i arbetsledande positioner.

Som serviceingenjör behöver man ha kompetens inom följande kunskapsområden - Elteknik, Säkerhet i arbetet, Ekonomi och Servicetjänster, Styr- och reglerteknik, Maskinsystem och Hållbar utveckling, PLC/Programmerbara system, Projektledning och Projektmetodik, Regelverk inom "sitt arbetsområde".

Marin serviceingenjör
Utvecklingen av el- och elektronik på fartyg och båtar fortskrider i mycket snabb takt. Numera är kopplingen mellan elektronik, hydraulik och mekanik allt vanligare i marina produkter. Som marin serviceingenjör innebär det att man självständigt och fackmannamässigt bör kunna utföra service, reparationer, installationer och tekniskt underhåll av el, elektroniksystem, motorer i fartyg på varv, båtar och fritidsbåtar samt på andra marintekniska produkter.

Man behöver ha kunskaper inom Regelverket för fartyg och fritidsbåtar, i Marin Elektronik samt i Marinteknisk engelska.

Kompetens som marin serviceingenjör ger möjlighet att arbeta i hela världen. Kunskaper i engelska är mycket viktiga. Kan man ännu ett eller flera språk så är det en stor merit.

Utbildning

Relevanta utbildningar på eftergymnasial nivå kan finnas inom yrkeshögskolan och på högskolenivå.

Rekommenderat är att utbilda sig till gymnasieingenjör via Teknikprogrammet, eventuellt med efterföljande påbyggnadsutbildning, T4, Fjärde året på teknikprogrammet.

Personliga egenskaper

Flexibel, lösningsfokuserad, kreativ, äger förmågan att skapa och bibehålla goda relationer med kunderna.

Visa mer
Visa mindre

34 Lediga jobb

Servicetekniker

Arbetsgivare / Ort: Clevry Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Serviceingenjör
  • elektronik

Om jobbet
Till vår kund som är en global marknadsledare inom tekniksektorn söker vi nu en Servicetekniker. Om företaget: På Siemens gör vi varje dag skillnad för både oss själva, våra kunder och vår planet. Vårt gemensamma mål är att skapa platser som bryr sig om, både hos våra kunder och hos oss själva. På Siemens värdesätter vi varje individs olikheter och möjlighet till utveckling. Vi erbjuder en flexibel arbetsplats med en hög grad av frihet och ansvar över sin egen vardag. Flexibiliteten ger våra medarbetare möjlighet att skapa en bra balans mellan arbete och privatliv. Dina arbetsuppgifter: I din roll som servicetekniker kommer du ha löpande kontakt med Siemens kunder och arbeta ute i fält hos de. Du kommer att arbeta ute på fält och stötta i frågor angående felanmälningar och besikta ute hos kund. Du kommer genomföra förbättringsåtgärder och uppdatera detta i system. Det kommer förekomma resor i tjänsten och du kommer vara placerad i Halmstad men resor kan förekomma till Göteborg. Huvudsakliga arbetsuppgifter: - Arbeta ute i fält hos kunder och göra besiktningar och hantera felanmälningar - Administrera löpande i system och planera dina uppdrag - Löpande dialog med Siemens kunder Start: Augusti/ september Omfattning: Rekrytering till vår kund med 6 månaders provanställning Arbetstider: Kontorstider (07.45-16.30) Placering: Halmstad Din profil: Vi söker dig som är en lagspelare och tycker om att arbeta i team. Du är noggrann, strukturerad, driven och självgående. Det är meriterande om du tidigare har arbetat inom larmbranschen eller B2B. Vi ser gärna att du har ett stort tekniskt intresse och god datorvana. Ett krav för tjänsten är att du har B-körkort. Om oss I över 30 år har Clevry varit en game changer för ett mer soft skills-drivet arbetsliv inom talent acquisition, assessment och advisory. Vi finns globalt med kunder, konsulter och kandidater från Nordamerika till Singapore med huvudkontor i Brighton, Stockholm och Helsingfors. Våra 150 soft skills-certifierade rekryterare, affärspsykologer och experter finns alltid till er tjänst. Rekryteringsprocessen Vi på Clevry ser att soft skills är minst lika viktiga som hard skills. I denna rekrytering kommer du därför, när du har ansökt, via mail få en länk till ett självskattningstest. Det tar cirka 20 minuter att genomföra testet, därefter kommer du få en feedback-rapport mailad till dig som belyser dina soft skills. Vid en eventuell intervju med Clevry kommer svaren gås igenom mer ingående. Håll utkik i din inbox! Där finner du länk till frågeformuläret. Vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Har du några frågor om tjänsten eller processen, vänligen kontakta oss på telefonnummer +46 (0) 70 417 92 81. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! Följ oss gärna på LinkedIn Clevry Sweden (https://www.linkedin.com/company/clevry-se/)
Arbetsgivare
Clevry Sweden AB
Hemsida: https://www.clevry.com
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Servicetekniker

Arbetsgivare / Ort: Clevry Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Serviceingenjör
  • elektronik

Om jobbet
Till vår kund som är en global marknadsledare inom tekniksektorn söker vi nu en Servicetekniker. Om företaget: På Siemens gör vi varje dag skillnad för både oss själva, våra kunder och vår planet. Vårt gemensamma mål är att skapa platser som bryr sig om, både hos våra kunder och hos oss själva. På Siemens värdesätter vi varje individs olikheter och möjlighet till utveckling. Vi erbjuder en flexibel arbetsplats med en hög grad av frihet och ansvar över sin egen vardag. Flexibiliteten ger våra medarbetare möjlighet att skapa en bra balans mellan arbete och privatliv. Dina arbetsuppgifter: I din roll som servicetekniker kommer du ha löpande kontakt med Siemens kunder och arbeta ute i fält hos de. Du kommer att arbeta ute på fält och stötta i frågor angående felanmälningar och besikta ute hos kund. Du kommer genomföra förbättringsåtgärder och uppdatera detta i system. Det kommer förekomma resor i tjänsten och du kommer vara placerad i Halmstad men resor kan förekomma till Göteborg. Huvudsakliga arbetsuppgifter: - Arbeta ute i fält hos kunder och göra besiktningar och hantera felanmälningar - Administrera löpande i system och planera dina uppdrag - Löpande dialog med Siemens kunder Start: Augusti/ september Omfattning: Rekrytering till vår kund med 6 månaders provanställning Arbetstider: Kontorstider (07.45-16.30) Placering: Halmstad Din profil: Vi söker dig som är en lagspelare och tycker om att arbeta i team. Du är noggrann, strukturerad, driven och självgående. Det är meriterande om du tidigare har arbetat inom larmbranschen eller B2B. Vi ser gärna att du har ett stort tekniskt intresse och god datorvana. Ett krav för tjänsten är att du har B-körkort. Om oss I över 30 år har Clevry varit en game changer för ett mer soft skills-drivet arbetsliv inom talent acquisition, assessment och advisory. Vi finns globalt med kunder, konsulter och kandidater från Nordamerika till Singapore med huvudkontor i Brighton, Stockholm och Helsingfors. Våra 150 soft skills-certifierade rekryterare, affärspsykologer och experter finns alltid till er tjänst. Rekryteringsprocessen Vi på Clevry ser att soft skills är minst lika viktiga som hard skills. I denna rekrytering kommer du därför, när du har ansökt, via mail få en länk till ett självskattningstest. Det tar cirka 20 minuter att genomföra testet, därefter kommer du få en feedback-rapport mailad till dig som belyser dina soft skills. Vid en eventuell intervju med Clevry kommer svaren gås igenom mer ingående. Håll utkik i din inbox! Där finner du länk till frågeformuläret. Vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Har du några frågor om tjänsten eller processen, vänligen kontakta oss på telefonnummer +46 (0) 70 417 92 81. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! Följ oss gärna på LinkedIn Clevry Sweden (https://www.linkedin.com/company/clevry-se/)
Arbetsgivare
Clevry Sweden AB
Hemsida: https://www.clevry.com
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Advanced Technical Service Center Specialist - 007EI9

Arbetsgivare / Ort: Schneider Electric Sverige AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast och rörlig lön
Ansök senast 28 november (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-10-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Serviceingenjör
  • elektronik

Om jobbet

Schneider Electric söker en medarbetare till Tekniska Supporten

På Schneider Electric, anser vi att smart och effektiv energihantering är nyckeln till en hållbar framtid. Nu söker vi en medarbetare till vår support inom Digital Energy som delar vår övertygelse och använder sin egen energi på ett smart sätt för att erbjuda hjälp och support till våra kunder.

Rollen erbjuder dig möjligheten att arbeta nära våra kunder. Du ansvarar för den första kontakten med kunden via telefon och kommer att svara på frågor och hantera ärenden via vårt ärendesystem samt skapa dokumentation/FAQ. Du arbetar mot interna tekniker och partners inom Brand. Tjänsten är en tillsvidareanställning

Du blir en del av ett mycket kompetent supportteam. Vi ser att du är bosatt i områden kring Stockholm och utgår från vårt fina kontor i Frösundavik.

För att bli framgångsrik i rollen behöver du vara van vid kundhantering, bekväm med att ta eget ansvar och vara lösningsorienterad. Dessutom ser vi gärna att du är serviceorienterad, strukturerad och ordningsam. Servicenivån till våra kunder utgör grunden till våra fortsatta framgångar. Därför är det även mycket viktigt att du är lyhörd för kundernas önskemål och behov.

Vi letar efter dig med en bakgrund inom el, teknisk support, Brandlarms system eller liknande. Meriterande om du arbetat med våra produkter FX eller FDP centralen och Fire expert. Vara van vid att ha många bollar i luften och trivs i ett högt tempo. Du behöver även behärska officepaketet och uttrycker dig väl på Svenska och Engelska.

Vi erbjuder dig ett självständigt och omväxlande arbete med frihet under ansvar och en möjlighet att vara med och påverka under en spännande tillväxtresa. På Schneider Electric kommer du att arbeta hos ett internationellt marknadsledande företag med ett meningsfull syfte, ett stort fokus på sin personal och med flera intressanta utvecklingsmöjligheter. Sist men inte minst är det viktigt for oss att ha det roligt på jobbet och vill få alla våra medarbetare att känna sig motiverad även en måndagsmorgon!

Har du frågor om tjänsten så ring gärna Andreas Lärkestål, på tel: 070-2541420 och vill du berätta mer om dig själv och varför du tycker att detta är rätt tjänst för dig så ring gärna rekryterare Caroline Kirschon på tel: 073-4355366.

Vi bearbetar ansökningarna löpande och ser gärna att du anmäler ditt intresse snarast. Sista ansökningsdag är den 28 november.

På Schneider Electric värderar vi mångfald och inkludering eftersom det stärker vårt företag och

vår framtida utveckling. Kreativitet och innovation skapas ur en blandning av bakgrunder och synvinklar, så genom att utmana varandra och hjälpa varje individ att uppnå sin fulla

potential skapar vi ett hållbart, välmående och innovativt företag.

Arbetsgivare
Schneider Electric Sverige AB
10316 STOCKHOLM
Ansökan
Ansök senast 28 november (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Servicetekniker till Hydropress Huber AB

Arbetsgivare / Ort: Clockwork Bemanning & Rekrytering AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 november (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-11-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Serviceingenjör
  • maskin

Om jobbet
Om oss Hydropress Huber AB är ett helägt dotterbolag till tyska Huber SE som är ett av de ledande bolagen inom vattenreningsbranschen. Koncernen har runt 1100 anställda runt om i världen, varav drygt 35 personer är anställda hos det svenska bolaget. Hydropress Huber AB har huvudkontor i Lindome och filialer i Finland och Norge. Hydropress HUBER AB erbjuder produkter och lösningar till kommunala och industriella vatten och avloppsreningsanläggningar. Genom att erbjuda hög kompetens och den bästa service kan vi säkerställa pålitliga, effektiva och för varje kund skräddarsydda lösningar. Om företaget Vi erbjuder ett utvecklande arbete som servicetekniker i ett bolag som arbetar för renare vatten med ett högkvalitativt varumärke. I rollen kommer du ha nära kundkontakt med våra kunder mestadels runt om i Sverige, men också i Norge och Finland med förebyggande underhåll, såväl som mer akut service av olika karaktär mot kommunala reningsverk i Sverige. Ditt arbete handlar primärt om att byta ut maskindelar, plocka ner och bygga ihop igen, mekaniskt arbete framför allt och till en viss del svetsning i rostfritt (tig). Det ingår en hel del resande (c:a 3 nätter i veckan) i tjänsten med övernattning på hotell och du kommer använda servicebil från Huber. Du blir en del av Hubers team på 15 servicetekniker där du mestadels jobbar med en kollega även om det förekommer en del ensamarbete också. I rollen ingår det även viss dokumentation i servicesystemet, något som du gör under dagen. Sekundärt kommer arbetet även innehålla nyinstallation av sålda anläggningar där det kommer att förekomma en del ritningsläsning. Som servicetekniker har du möjlighet att kombinera servicen och mekandet med kundkontakter runt om i Sverige och i Norden i ett tryggt och stabilt bolag. Du kommer utgå från vår nya servicehubb i Falun alternativt Borlänge. Dina arbetsuppgifter Vi söker dig som gillar att vara på resande fot och som på ett engagerande, öppet och ansvarsfullt sätt hjälper våra kunder. Då alla anläggningar skiljer sig åt så ställs höga krav på att du är en duktig problemlösare med en vilja att ta egna initiativ. Som person är du social, självgående och har ett tydligt kundfokus. Du är bra på att ta olika personligheter och du gillar tekniska utmaningar. Har du dessutom branscherfarenhet eller kunskap inom mekanik, el, svets eller liknande är det meriterande. Vi vill att du talar och skriver på svenska och engelska flytande, kan du tyska och finska så är det meriterande. Du behöver ha körkort, minst för klass B. Din profil Vi samarbetar med Clockwork Rekrytering, som sköter hela processen. Vid frågor är du varmt välkommen att höra av dig till ansvarig rekryteringskonsult Anna Andersson, [email protected], 0708-215 318. Registrera din ansökan via clockworkpersonal.se senast 2021-11-28.
Arbetsgivare
Clockwork Bemanning & Rekrytering AB
Hemsida: http://www.clockworkpersonal.se
Ansökan
Ansök senast 28 november (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Servicetekniker – Placering i södra Sverige

Arbetsgivare / Ort: Bosch Rexroth AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 november (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-11-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Serviceingenjör
  • maskin

Färdigheter
Krav
  • Automationsteknik
  • Hydraulik
  • Reglerteknik

Om jobbet

Servicetekniker – Industriell Hydraulik och Automation

Tjänsten är placerad i södra Sverige och tillhör tjänstemanna avtalet

Beroende på vart rätt kandidat bor, försöker vi anpassa med hemmakontor eller befintligt kontor. Viktigast är att vi hittar rätt kandidat.

Är du den vi söker?

Brinner du för att ge kunden den bästa tänkbara service och lösningar? Att få jobba i en miljö med produkter och system i världsklass. Fokus för denna tjänst ligger inom industriell hydraulik med fokus på smarta system och produkter.

Arbetsuppgifter

Du kommer att ingå vår grupp med fältservicetekniker där dina medarbetare är lokaliserade i hela Sverige. I jobbet ingår allt från felsökning av hydrauliska och elhydraulska system till idriftsättning och installation av dessa system.

Naturlig förmåga att förstå hydrauliska system och ta fram moderniseringslösningar för att säkra effektiv drift hos kund. Då tjänsten innebär mycket kundkontakter är det viktigt att du är lyhörd och kan hjälpa kunder med nya lösningar. En del av tjänsten är att sälja in våra produkter/lösningar och tjänster samt vara vår spetskompetens mot våra kunder. Placeringsort och huvudsakliga arbetsplatsen är i södra Sverige, men resor kan även förekomma till andra delar i Sverige.

Din arbetsvecka kan innebära att du har ca 3 - 4 resdagar i veckan.

Fältservice hos oss innebär

Att du är självgående när det gäller operativa arbetsuppgifter samt att du har en god kommunikationsförmåga, är ansvarstagande, strukturerad och trivs i en föränderlig miljö där förmåga till problemlösning är ett krav. Utföra felsökning för avhjälpande service. Deltar i försäljningsprocessen som teknisk stöd till säljare. Informera, ge råd och anvisningar om handhavande till kund. Att kunna generera merförsäljning är en viktig del av tjänsten. Rapportering efter varje avslutat jobb innehållande fel, dess orsaker och förslag till åtgärder enligt gällande rutiner. Kunskap inom styr och reglerteknik är krävande då våra produkter innefattar integrerad elektronik.

Erfarenhets- och kunskapskrav

Minst 5 års relevant erfarenhet av underhåll inom industriell hydraulik

Automatiseringsteknik och/eller hydraulkteknik på gymnasie- eller högskolenivå

Krav på kunskaper inom styr och reglerteknik

Relevant utbildning inom teknikområdet

Goda kunskaper i Officepaketet och god datorvana

Eget driv att öka försäljning och träffa kunder

Strukturerad med god administrativ förmåga

Tjänsten kräver B-körkort

Svenska och engelska i tal och skrift

Vi inom Bosch Rexroth har stora möjligheter till interna utbildningar inom området. Till hjälp finns kollegor på företagets avdelningar, i Sverige, i Norden och i Tyskland.

Personliga egenskaper

Vi sätter stort värde på förtroende och initiativförmåga. Du trivs med att jobba både självständig och i team, där du får planera och strukturera upp ditt arbete. Du har ett eget driv att möta kunder och interna specialister och föra intressanta dialoger och lösningar framåt.

Engagerad: Att självständigt och i team ge bästa tänkbara service till kunder och kollegor.

Strukturerad: Planerar, organiserar och prioriterar aktiviteter på ett effektivt sätt.

Självgående: Tar ansvar för sin uppgift. Strukturerar själv sitt angreppssätt och driver sina uppdrag.

Arbetsgivare
Bosch Rexroth AB
Ansökan
Ansök senast 30 november (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.