På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Begravningsrådgivare

Begravningsrådgivare

Begravningsrådgivaren är den person som är mest inriktad på att hålla i kontakten med kunderna, alltså de anhöriga till den som har avlidit.

Begravningsrepresentanten är den som är med på begravningsceremonin och förbereder ceremonilokalen med blommor, programkort osv och hälsar gästerna välkomna samt hjälper till vid avskedet och visar hur gravsättningen ska gå till.

Och chauffören är den som sköter hämtningen och de olika transporterna av den döde och kanske också sveper/sätter på kläder och kistlägger den döde.

I praktiken är dock oftast en och samma person ansvarig för alla de olika arbetsuppgifterna, särskilt på de mindre begravningsbyråerna ute i landet. I storstäderna förekommer det ofta att en begravningsbyrå anlitar ett särskilt transportföretag som sköter hanteringen av den avlidnes kropp.

Utbildning

Upplärning kan ske på arbetsplatsen. De större byråerna har regelbundna internutbildningar som sker efter det att man blivit anställd.

Utbildning till Begravningsrådgivare kan finnas inom yrkeshögskolan.

För att en begravningsbyrå ska få bli auktoriserad av Sveriges Begravningsbyråers Förbund krävs bland annat att minst en person på byrån genomgått ett utbildningsprogram bestående av fyra interna kurser.

En lämplig bakgrund för yrket kan vara arbete inom sjukvården. Körkort är meriterande men kan också vara ett krav.

Bra grundläggande utbildning får du bl a på gymnasiets Vård- och omsorgsprogrammet.

Framtidsutsikter

Många begravningsbyråer är familjeföretag som ofta går i arv. Personalomsättningen är ganska låg. Marknaden kan anses på vissa håll i Sverige som överetablerad och nyrekryteringen kan vara liten.

Personliga egenskaper

I arbetet inom begravningsbranschen möter man många olika sorters människor och det är viktigt att ha förmågan att lyssna och samarbeta. Många av de människor man möter är i djup sorg, och kan också befinna i chocktillstånd, vilket ställer speciellt höga krav på att kunna bland annat visa empati.

Visste du att...?

... antal personer som besöker begravningar, har sedan 1990-talet halverats. Numera är det i genomsnitt 24 personer som besöker en begravning och i ca 8% av fallen begravs eller kremeras de avlidna utan ceremonin.

Visa mer
Visa mindre

252 Lediga jobb

Specialistsocionom

Arbetsgivare / Ort: Ljusdals kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Arbetsplats Vill du vara med och arbeta i en tillitstyrd verksamhet där fokus är att hjälpa våra brukare till en tillvaro med egen försörjning.  Försörjningsstöd arbetar med olika typer av beviljade insatser, fokus är att våra brukare ska komma ut i egen försörjning. Vi har ett nära samarbete med övriga enheter inom förvaltningen främst med arbetsmarknadsenheten och vuxen/BC. Men även externa så som AF, FK, Regionen samt allmännyttan. Arbetsgruppen består av en specialistsocionom samt åtta socialsekreterare. I arbetslaget ingår också Alkohol- och tobakshandläggare samt Budget och skuldrådgivare. Administrativ hjälp finns. Alla arbetar nära varandra utifrån samlad kompetens och erfarenhet. Vi använder metoden bostad först. Arbetsuppgifter Som specialistsocionom är du direkt underställd enhetschef. Rollen innebär att du ska ge specialiststöd till handläggare i ärendefrågor, handläggning och dokumentation. Du har inga egna ärenden men är medhandläggare i komplicerade ärenden. Du har även ansvar för mottagande av ansökningar/anmälningar, riskbedömningar, fördelning av ärenden samt avslut av förhandsbedömningar. Du förväntas, att tillsammans med verksamhetsutvecklare och enhetschef, ansvara för att evidensbaserad praktik tillämpas och att verksamheten utvecklas. Rollen innebär att du utövar mentorskap för medarbetare samt ansvarar för praktikanter inom verksamhetsförlagd utbildning. Du ersätter även enhetschef vid dennes frånvaro, dock endast i verksamhetsfrågor.  Kvalifikationer/utbildning Kvalifikationer/utbildning Socionomexamen eller annan akademisk utbildning som av arbetsgivaren bedöms som adekvat. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Du bör ha minst 5 års erfarenhet av myndighetsutövning och ha erfarenhet av att arbeta med lagstiftning enligt SoL . Du behöver ha god förmåga att uttrycka dig i svenskt tal och skrift. Du är utvecklingsorienterad och har en genuin förmåga att kommunicera och samverka på ett respektfullt sätt både med klienter och medarbetare såväl som externa och interna samverkanspartners. Vi ser med fördel på om du har utbildning inom MI . Ytterligare en fördel är om du är bekant med dokumentationssystemet TRESERVA. B-körkort är ett krav. Övrigt Du arbetar 7 timmars arbetsdag. Varaktighet och Sysselsättningsgrad Heltid, Tidsbegränsad anställning - Vikariat 20210815-20220115 Upplysningar lämnas av Lennart Diamant 0651-18097 Fackliga kontaktpersoner Fackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00. Sista ansökningsdag 2021-05-13 Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare: Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Arbetsgivare
Ljusdals kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Familjehemskonsulent sökes till ett omväxlande och utmanande arbete

Arbetsgivare / Ort: Alternatus i Sverige AB / Uppsala
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-11
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Färdigheter
Krav
  • Socionomexamen
  • Beteendevetenskap
Meriterande
  • Kognitiv beteendeterapi
  • HVB-verksamhet
  • behandlingserfarenhet

Språk
Krav
  • Svenska
Meriterande
  • Engelska

Om jobbet

Alternatus arbetar med HVB- och familjehemsvård. Vi söker nu en Familjehemskonsulent med förmåga till struktur och ordning till ett omväxlande och utmanande arbete.

Arbetsplatsen är belägen i Uppsala/Sala, men många reser förekommer då du ofta besöker dina familjehem. Resor till möten, handledning etc ingår i tjänsten, ibland med övernattning.

Metod

Vi arbetar utifrån Operantmodellen som bygger på välkända och beprövade metoder hämtade ur inlärningsteorin, KBT. I Operantmodellen görs individen delaktig i sin behandling genom psykoedukation och psykologikurser. Behandlingen är transparant och öppen i alla sina delar mot såväl inskriven individ, hens anhöriga och uppdragsgivare.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som familjehemskonsulent har du ansvar för att:

-Bistå ett antal familjehem med handledning och stöd under de perioder de har ett barn, ungdom eller vuxen placerad hos sig

-Arbeta på uppdrag av socialtjänsten och har ett nära samarbete med ansvarig socialsekreterare

-Kontinuerligt rekrytera och utreda nya potentiella familjehem och för att utbilda dessa

-Ta emot förfrågningar från socialtjänsten och matchar dessa med lämpligt familjehem

Formella kvalifikationer

-Socionomexamen

-Steg 1 utbildning, inriktning KBT

-Ingående kännedom om socialtjänstlagen och god dokumentationsförmåga

-Kunskap om barns behov och du brinner för att bidra till en god och kvalitativ familjehemsvård.

-Erfarenhet av familjehemsvård är meriterande, liksom utbildning i Nya Kälvestensmetoden, handledarutbildning och BBIC.

-God kommunikativ förmåga, såväl i möten med människor som i skrift

-God förmåga att använda olika former av datoriserade system

Övrigt

-Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet

-Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders inledande provanställning

-Vi kommer att begära ett utdrag ur Polisens belastningsregister för HVB-hem innan eventuell anställning

-Vi tillämpar individuell lönesättning

-Resor i tjänsten förekommer

Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid 100%. Vi tillämpar provanställning.

Tillträde så snart som möjligt.

Har du frågor om tjänsten kontakta [email protected]

Rekryteringen sker löpande så välkommen med din ansökan så snart som möjligt!

Vi erbjuder dig

En stimulerande arbetsplats med varierande arbetsuppgifter, eget ansvar och stora möjligheter till utveckling. En verksamhet med upparbetade rutiner och erfarna kollegor. Regelbunden extern handledning av socionom eller psykolog med handledarutbildning. Subventionerad friskvård och tillgång till företagshälsovård.

Välkommen med din ansökan!

Om oss

Alternatus är en koncern som arbetar med vård och omsorg inom HVB, familjehem, stödboende. Vår vision är att erbjuda ett Villkorslöst partnerskap. Ett villkorslöst partnerskap till individen och till socialtjänsten – att hjälpa alla och göra det hela vägen. Villkorslöst partnerskap är en ledstjärna för verksamhetens inriktning och organisationen på lång sikt. Vi är alternativet till riskkapitalägda bolag.

Alternatus Familia arbetar med konsulentstödd familjehemsvård med att rekrytera, utreda, handleda och utbilda familjehem. Vi tar emot förfrågningar och deltar i placeringar dygnet runt 365 dagar om året.

Arbetsgivare
Alternatus i Sverige AB
Arrheniusplan 2A
75651 Uppsala
Hemsida: http://www.alternatus.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Utbildare

Arbetsgivare / Ort: Stockholms kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-28
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm. Arbetsplatsbeskrivning Framtid Stockholm är en enhet inom Socialförvaltningen i Stockholm stad. Enheten erbjuder olika former av öppenvårdsinsatser för barn/unga, samt föräldraskapsstöd. Enheten ligger centralt med lokaler på Rosenlundsgatan 44 B. Framtid Stockholm har totalt ca 90 medarbetare. PLUS har idag sju medarbetare. PLUS huvuduppdrag är att stödja stadsdelsförvaltningarnas arbete med strukturerade föräldraskapsstödsprogram. Plus ansvarar både för att utveckla nya program och att utbilda och stödja i arbetet med de befintliga programmen. Arbetsbeskrivning PLUS uppdrag är att stödja och kvalitetssäkra stadsdelsnämndernas arbete med strukturerat föräldrastöd. Du kommer att arbeta med programmen ABC, KOMET, Tryggare Barn, Föräldraskap i Sverige och våra generella program för tonårsföräldrar och småbarn som är under utveckling. I arbetsuppgifterna ingår att utbilda och handleda professionella, delta i metodutveckling och samverka med andra aktörer inom föräldraskapsstöd. Arbetet innefattar även viss administration inom verksamhetens uppdrag. Det dagliga arbetet är kreativt och varierande och du är en viktig del i utveckling och vidmakthållande av att föräldrar i Stockholm erbjuds föräldraskapsstödsprogram av hög kvalité . Kvalifikationer Du ska vara socionom, psykolog eller ha likvärdig utbildning, du ska ha KBT-erfarenhet samt en god vana av att föreläsa och utbilda. Du ska ha en god pedagogisk förmåga, vara flexibel, ha lätt för att samarbeta samt vara intresserad av forskning. Erfarenhet av föräldraskapsstöd eller föräldraskapsstödsprogram är meriterande, liksom erfarenhet av att arbeta med grupper. Vid tillsättningen kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet. Du ska ha en god pedagogisk förmåga, vara flexibel, ha lätt för att samarbeta samt vara intresserad av forskning Övrigt Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Arbetsgivare
Stockholms kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Skolkurator till Barn- och elevhälsan

Arbetsgivare / Ort: Krokoms kommun / Krokom
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet

– Ett jobb med plats för utveckling

Är du utbildad socionom och vill arbeta hälsofrämjande och förebyggande för att stödja elevers utveckling mot utbildningens mål? Då kan det här vara ett jobb för dig.

En dag som Skolkurator

Barn- och elevhälsan i Krokoms kommun är ett centralt team som arbetar stödjande mot kommunens alla grundskolor och grundsärskola.

Som Skolkurator är du anställd vid kommunens centrala barn- och elevhälsa, en egen verksamhet som regleras i Skollagen och omfattar medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser.

Barn- och elevhälsan ska främst arbeta hälsofrämjande och förebyggande, elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas. Som Skolkurator är du en del av det centrala barn- och elevhälsoteamet med specialpedagoger, skolpsykologer, skolsköterskor och studie- och yrkesvägledare, men ingår också i lokala elevhälsoteam på olika skolor.

Tillsammans med teamet är du ett stöd för rektorer och pedagoger i arbetet med att stödja eleverna i deras lärande och utveckling genom exempelvis konsultation och handledning.

Din kompetens

Vi söker dig som är utbildad socionom och har erfarenhet av arbete med barn och unga.

Som person är du lugn, ansvarstagande, strukturerad och har en positiv inställning till ett inkluderande arbetssätt. Arbetet sker på individ-, grupp- och organisationsnivå men med fokus på gruppnivå.

Du är intresserad av skolans verksamhet och elevers lärmiljö som helhet.

Du vill bidra med dina kunskaper för att säkra det skolsociala arbetet samt bidra till kvalitetsutveckling av elevhälsoarbetet och skolans värdegrundsarbete.

Du är lösningsfokuserad och har förmågan att skapa goda relationer. Du är duktig på att kommunicera och har goda ledaregenskaper. Du har även god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Arbetet kräver god kunskap om gällande lagstiftning som reglerar skolans verksamhet, om sekretess och kommunal förvaltning. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet från kuratorsarbete i grundskola.

Körkort och tillgång till bil är ett krav för tjänsten.

Utvecklas med glädje

Krokoms kommuns vision är ”Vi gör plats för växtkraft”, som skol­kurator är du en viktig del i detta gemensamma arbete.

Vår ambition som din blivande arbetsgivare är att ge dig som anställd det stöd och de förutsättningar du behöver för att kunna ge ditt allra bästa till våra barn och elever.

Övrig information

Vikariat på 75-100 % för föräldraledighet under höstterminen 2021 med eventuell möjlighet till förlängning.

Tillträde 16 augusti 2021 eller enligt överenskommelse.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Arbetsgivare
Krokoms kommun
Offerdalsvägen 8
83580 Krokom
Hemsida: www.krokom.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Sommarvikariat socialsekreterare BoU

Arbetsgivare / Ort: Ängelholms kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 11 dagar - 3 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Ängelholm är landets första agila kommun! Här tänker vi nytt och vi har därför byggt en unik utvecklings- och serviceorganisation helt fokuserad på medborgarservice och samarbete. Förutom att vi har huvuduppdrag istället för förvaltningar, är det unika med Ängelholms kommun vårt signalsystem och våra agila arenor. Vi jobbar med vardagsinnovationer och får saker att hända. Samarbete är en självklar arbetsform för oss och med vårt agila arbetssätt har vi förutsättningarna och förmågan att anpassa oss i ett samhälle som ständigt förändras. Vi lever vår värdegrund: Öppenhet, Omtanke och Handlingskraft. Ängelholm är dessutom en av Sveriges vackraste platser med kilometerlånga stränder, djupa skogar och öppna landskap och har bästa läget med utomordentliga kommunikationer till resten av Skåne, Sverige och kontinenten. Vill du veta mer om hur det är att jobba hos oss? Läs mer på jobb.engelholm.se ARBETSUPPGIFTER För att våra medarbetare skall kunna ha semester söker vi vikarierande socialsekreterare inom Utredningsenheten. Du kommer att arbeta med utredningsarbete av barn och unga. Du kommer också att arbeta med uppföljning för barn och ungdomar i öppna insatser. Vi strävar efter att ge familjer stöd i ett tidigt skede och så långt det är möjligt på hemmaplan. För att lyckas med detta samverkar vi med andra, t ex myndigheter och organisationer inom och utanför kommunen. Ange i ansökan om du är intresserad av att jobba med båda målgrupperna alternativt vilken av dom. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är socionomstuderande eller har en färdig Socionomexamen. Du är kunnig i socialtjänstens lagstiftning och har ett stort intresse av att arbeta med människor som är i behov av hjälp och stöd. Om du har erfarenhet av att arbeta med utredningsarbete exempelvis genom praktik eller tidigare arbete ser vi detta som meriterande. Tjänsten kräver att du visar respekt för individens förmåga att själv kunna ta ansvar. Du behöver även ha god datorvana samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Erfarenhet av att arbeta enligt BBIC är meriterande. Du som person är stabil och kontrollerad, även i pressade situationer. I samarbete med andra är du lyhörd och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. Du har förmågan att väga samman komplex information och utifrån det fatta omdömesgilla beslut. Tjänsten kräver även att du har förmåga att organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet! B-körkort krävs. Rekrytering och anställningar kommer att ske löpande under ansökningstiden. Välkommen redan idag med din ansökan! ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Ängelholms kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Ängelholms kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.