På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Monterexpert/mässgeneral

Monterexpert/mässgeneral

"Mässgeneral"/monterexpert kan ge tips på vad man behöver tänka på vad det gäller diverse mässor och liknande "utställnings"event, bland annat om hur man bör utforma mäss-montrar för att på bästa sätt nå "sina" målgrupper och få mest av sitt deltagande på mässan.

För att kunna utforma sitt monter på bästa sätt bör man vara klar över vad som är syftet och målet med att ställa ut. Ex. på olika målsättningar för deltagande på mässor är t.ex att bygga upp ett varumärke, marknadsföre en viss tjänst eller ett visst produkt och/eller öppna upp för möten.

Här nere får du, som är intresserad i ämnet, "mässgeneralernas" bästa tips för en bra mässmonter.
Satsa på att försöka ge besökarna deras livs bästa mäss/monter upplevelse någonsin! :)

Innan man bokar monter-plats:
tänk på hur stor monter-yta som behövs.
Hur stor yta man behöver ha i montern beror bl a på hur många besökare som man vill ha och vilka tjänster och/eller produkter som ska visas upp och/eller delas ut.
En annan sak att tänka på vad som gäller monter-yta är Hur många personer som ska vistas i montern samtidigt - både personal* och besökare inräktade. Och glöm inte heller på att monter blir en arbetsplats för dem som bemannar dvs att montern bör vara funktionell "arbetsplats".

När man har fått sin monter-plats men innan mässa har börjat:

  • Försök tänka nytt och annorlunda, använd sin kreativa förmåga;
  • Satsa helst på att ge monterbesökarna en enhetlig upplevelse av "varumärket". Tänk igenom hela monterdesign - och inte endast några detaljer här och var.
  • Hur vill ni att er monter uppfattas på mässan i jämförelse med andras? - svar på den frågan är mycket viktigt att ha när man planerar monter-design;
  • Aktiviteter som t.ex prova-på aktiviteter eller tävlingar inne i montern skapar oftast mycket mer intresse från besökarnas sida; ex. om en gymnasieskola som ställer ut erbjuder bl a Vård- och omsorgsprogrammet kan an erbjuda blodtrycksmätning inne i montern - det lär stå folk i kön till montern för att man även får viss "praktisk nytta" av sitt monter-besök i så fall;
  • Glöm inte att alla sinnen kan användas i montern. Ju fler sinnen som stimuleras, desto större chans är det att göra ett "oförglömligt intryck"; man kan t.ex använda inte endast färger /som ofta används av många monter-designers/ utan även dofter, ljussättning (ljusdesign) eller till exempel mat och dryck - bjud helst även på ngt. litet att förtära.

Under pågående mässa:

  • Helst ska man inte bara räcka fram en broschyr till besökaren. Att lyssna på vad besökarna har att säga och visa intresse bl a genom att ställa frågor och ta fram "unik" info som just "den här besökaren ska ha mest nytta av ger oftast mycket mer "utdelning";
  • Att anordna en tävling är ett bra sätt att samla in besökarnas kontaktuppgifter, men se till att följa upp den. Både de insamlade kontakterna och vem som vann.
  • Dagarna kan bli rätt långa när man bemannar och det är bra att tänka på hur man ska orka vara pigg och alert under hela sin bemanningstid. Man kan till exempel "alternera" mellan olika "positioner": ha en person som "inkastare" som t.ex bjuder på något för att få besökare bli intresserade och komma in i montern; ett par personer som ska "företräder i montern", som bör vara experter som har svar på besökarnas frågor och ännu en "position" som "spion" som går runt på mässan och "spionerar" på andras montrar. Och alla ska kunna bl a besöka andra montrar, ha raster och göra lite olika saker - för att orka ge besökarna deras livs bästa monter-upplevelse; *se till att vara tillräckligt många personal i er monter för att kunna "bemanna de olika /ovan beskrivna/ positioner;
  • Bli en "spion", dvs passa på att "spana in" andra montrar: hur ser de ut, vad erbjuds där, vad kan ni göra bättre direkt, på plats, medan mässan pågår och skriv ner vad ni ev kan "ta med er" och förbättra till nästa mässa (man tror man kommer att minnas "till nästa år" men sedan kan det bli svårt att minnas exakt vad man tänkte på - så skriv ner dina tankar direkt och t.ex maila dem till dig själv - så kan du ta vara på dina och dina kollegors kreativa idéer och inget går förlorat).

Lön/Tjänster-och-service
Medellön för verksamma inom "Tjänster & Service" i Sverige var år 2016 ca 31500 kr/mån. Källa: Svenskt Näringsliv.

Länktips
http://jamstalldfestival.se - ett initiativ som arbetar för att Sveriges festivalscener ska bli jämställda
www.hasselbladfoundation.org - om Hasselbladpriset, ett internationellt pris i fotografi som anses världens mest prestigefyllda.

5 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.