På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Beredskapssamordnare
Spela filmen

Beredskapssamordnare

Beredskapssamordnare ansvarar för kommunens krisberedskapsarbete, enligt Lagen om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap.

Man har en mycket viktig roll i krisledningsorganisationen i händelse av samhällsstörningar och man har även en central roll i kommunens planering och uppbyggnad av civilt försvar som syftar till att samhället ska fungera vid höjd beredskap och krig i Sverige.

I arbetsuppgifterna ingår att samordna krisberedskapsarbetet mellan kommunens olika verksamheter, upprätta beredskapsplaner samt analysera, planera, genomföra och utvärdera utbildningar och övningar inom beredskapsområdet.

Beredskapssamordnaren säkerställer efterlevnad av föreskrifter och myndighetskrav samt lagar och förordningar och brukar rapportera direkt till säkerhetschefen.

Man samverkar med andra funktioner, bl a med brottsförebyggande samordnare, och rapporterar till Länsstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Beredskapssamordnaren sprider även kunskap från olika kommunövergripande projekt och utredningar inom säkerhets- och beredskapsområden.

I arbetsuppgifterna kan även ingå att hantera och ansvara för kommunens POSOM-grupp och frivilliga resursgruppen (FRG). Utöver det ingår sedvanliga uppgifter för handläggare på kommunen, till exempel att bidra till remissvar och delta i interna arbetsgrupper och externa nätverk samt omvärldsbevakning. Viss administration inom verksamheten kan förekomma. I arbete kan även ingå att vara kommunens kontaktperson och samordnare i arbetet mot våldsbejakande extremism.

Utbildning

Akademisk utbildning, gärna med inriktning inom säkerhet och beredskap, brukar ställas som ett krav.

Befattningen är inplacerad i säkerhetsklass varför säkerhetsprövning och registerkontroll genomförs innan anställning. Svenskt medborgarskap krävs.

Erfarenheter av kriskommunikation, sociala medier och arbete med informationssäkerhet. B-körkort kan också krävas.

Man behöver kunna uttrycka sig mycket väl i tal och skrift på ett tydligt och strukturerat tillvägagångssätt samt att på ett pedagogiskt och målgruppsanpassat sätt kunna redogöra för resultat och slutsatser.

Bra utbildningsgrund får du bl a på gymnasiets Samhällsvetenskapsprogrammet.

Passande förberedande utbildningar kan finnas inom yrkeshögskolan.

Personliga egenskaper

Mycket god analytisk förmåga och förmågan att samarbeta och att ta egna initiativ och ansvar samt driva arbetsprocesser självständigt. Vidare krävs det också ett stort intresse och engagemang för samhälls- och riskhanteringsfrågor och gärna även tidigare erfarenhet av utredningsarbete eller projektledning och erfarenhet av arbete inom säkerhet eller beredskap, gärna inom kommunal eller annan offentlig verksamhet.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

10 Lediga jobb

Beredskapssamordnare

Arbetsgivare / Ort: Uppsala Vatten och Avfall AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 januari (4 dagar kvar)
Publicerad: 2022-01-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Säkerhetsrådgivare

Om jobbet
Kansli Har du ett stort intresse för samhälls- och krishanteringsfrågor? Vill du samordna och utveckla beredskapsfrågor inom en samhällsviktig sektor? Nu söker vi en beredskapssamordnare till Uppsala Vatten och Avfall. Om tjänsten Som beredskapssamordnare ansvarar du för Uppsala Vattens krisberedskapsarbete, enligt Lagen om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap. Detta innebär att du får en viktig roll i krisledningsorganisationen i händelse av samhällsstörningar, samt i planering och uppbyggnad av civilt försvar som syftar till att samhället ska fungera vid höjd beredskap och krig. Ansvarsområden och arbetsuppgifter innefattar bl.a. att: • Samordna och utveckla bolagets beredskapsarbete. • Ansvara för och samordna bolagets arbete med risk- och sårbarhetsanalys. • Samordna bolaget TiB-funktion. • Göra utredningar och besvara remisser inom det egna ansvarsområdet. • Omvärldsbevaka inom det egna ansvarsområdet. • Samordna bolagets arbete inom kommunens totalförsvarsplanering. • Genomföra övningar och utbildningar i exempelvis krisledning och stabsmetodik. • Företräda bolaget i respektive branschråd, fokusgrupper, nätverk osv. Som beredskapssamordnare tillhör du sektionen kansli som bl.a. ansvarar för utvecklings- och samordningsansvaret för juridik, verksamhetsskydd, arkiv och registratur, dokument- och ärendehantering, styrelseadministration, systematiskt kvalitetsarbete samt bolagets gemensamma mål- och affärsplaneprocess. Du rapporterar till sektionschef kansli. Du har din arbetsplats på vårt kontor som ligger i nyrenoverade lokaler i Uppsala Business Park. Kvalifikationer • Relevant högskole- eller universitetsutbildning • Några års erfarenhet av krisberedskapsarbete • Goda kunskaper om säkerhetsskydd och informationssäkerhet • Goda kunskaper i svenska i tal och skrift • Samverkansutbildningar i krishantering, utbildning i totalförsvar eller liknande genom MCB, FHS/CTSS är meriterande Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och vill att du delar våra gemensamma kärnvärden, vi är lyhörda, framsynta och nyfikna, samt tillämpas dem i din yrkesroll. För att trivas i rollen bör du vara självgående och ansvarstagande i ditt arbete med en hög integritet. Du har förmågan att planera, organisera och strukturera ditt arbete på ett effektivt och kvalitativt sätt. Då du har många interna och externa kontakter i rollen har du en god samarbetsförmåga, är inlyssnande och kommunikativ. Kontakt och ansökan Vi gör löpande urval och intervjuer, så skicka in din ansökan så snart som möjligt, dock senast 2022-01-30. Med hänvisning till GDPR tar vi inte emot ansökningar via mail. För mer information om tjänsten kontakta Sektionschef kansli Per Ekegren, tfn 018-727 92 14 HR-specialist Cecilia Jansson, tfn 018-726 09 72 Övrigt information En stor del av vår verksamhet klassas som samhällsviktig verksamhet eftersom vi försörjer Sveriges fjärde största stad med dricksvatten. För denna tjänst kommer säkerhetsprövning med regsterkontroll att genomföras före anställning. Med anställningen följer även skyldighet att krigsplaceras. Uppsala Vatten tillämpar 6 månaders provanställning. Om Uppsala Vatten Välkommen till Uppsala Vatten och Avfall AB. Vårt mål är att aktivt bidra till ett hållbart samhälle. Det gör vi genom att ständigt utveckla nya resurssmarta lösningar och uppmuntra till återvinning och återbruk. Vi ger Uppsala dricksvatten, renar avloppsvatten och tar hand om regnvatten. Vi skapar kretsloppstjänster där vi gör biogas av matavfall, minskar vattenförbrukningen och återanvänder material på bästa sätt. Vill du veta mer om Uppsala Vatten? Läs mer på Om oss | uppsalavatten.se (https://www.uppsalavatten.se/om-oss/)
Arbetsgivare
Uppsala Vatten och Avfall AB
Ansökan
Ansök senast 30 januari (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Enhetschef

Arbetsgivare / Ort: Strålsäkerhetsmyndigheten
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 januari (4 dagar kvar)
Publicerad: 2022-01-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Säkerhetschef

Om jobbet
Vill du arbeta med frågor som har stor långsiktig betydelse för människor, miljö och samhälle? Enheten Säkerhet och informationsförvaltning tillhör avdelningen Myndighetsstöd och ansvarar för att samordna och utveckla internt säkerhetsarbete samt arkiv, registratur, lokaler och det fysiska skyddet. Enheten finns representerad både i Katrineholm och i Solna, den består för närvarande av en tillförordnad enhetschef och tolv medarbetare. Nu söker vi en ordinarie enhetschef som vill driva och utveckla enhetens verksamhet.  Samhällsviktiga arbetsuppgifter Sedan den 1 juni 2021 har myndigheten en ny organisation och befinner sig i en utvecklingsfas. Som enhetschef leder du enhetens arbete och rapporterar till avdelningschef. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp där du med helhetssyn och ett gemensamt ansvarstagande aktivt bidrar till avdelningens och myndighetens strategiska mål och utveckling. Du har personalansvar samt det övergripande ansvaret för enhetens utveckling, verksamhet och budget. Vi erbjuder dig ett arbete där du som drivande chef • i nära samarbete med enhetens medarbetare ansvarar för planering, uppföljning och rapportering samt för utveckling och förbättring av verksamheten, du uppmuntrar dina medarbetare att bidra till verksamhetens utveckling • ansvarar för arbetsmiljö, arbetsplatssamverkan samt lönesättning och kompetensutveckling inom enheten • stödjer dina medarbetare och har tillit till deras kompetens och förmåga • ansvarar för myndighetens processer för dokument- och ärendehantering • ansvarar för operativa säkerhetsfrågor när det gäller informations- och IT-säkerhet, lokaler, säkerhetsskydd och signalskydd. Anställningen är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar som regel sex månaders provanställning. Du kan komma att krigsplaceras och ingå i myndighetens krisorganisation. Befattningen är säkerhetsklassad, vilket innebär säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), vilken genomförs innan vi fattar beslut om anställning. Svenskt medborgarskap krävs för tjänsten. Är du den vi söker? Du har • akademisk examen med juridisk och/eller säkerhetsrelaterad inriktning eller annan examen som myndigheten bedömer relevant för tjänsten • flerårig chefserfarenhet med personal- och budgetansvar  • erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbete • erfarenhet av att planera, leda och följa upp verksamhet inom offentlig sektor • goda kunskaper i svenska i tal och skrift.  Det är meriterande om du har • erfarenhet av arbete som säkerhetschef, säkerhetsskyddschef alternativt informationssäkerhetschef • erfarenhet av att arbeta med informationsförvaltning • flerårig erfarenhet av arbete med säkerhetsfrågor • goda kunskaper om informations- och IT-säkerhet, säkerhetsskydd och signalskydd • goda kunskaper om arbete med IT-stöd för ärende- och dokumenthantering • goda kunskaper om offentlighet och sekretess samt förvaltningsfrågor kopplade till kraven på arkiv och registratur i offentlig sektor. Strålsäkerhetsmyndighetens chefsprofil är inriktad på det utvecklande ledarskapet. Vi lägger därför stor vikt vid dina chefs- och ledaregenskaper.  För att fungera bra i rollen så behöver du • vara trygg och prestigelös i ledarrollen • ha ett helhetsperspektiv och en strategisk förmåga • vara drivande, ta initiativ och agera när det behövs med verksamheten i fokus • agera med gott omdöme och vara förtroendeingivande med hög grad av integritet • ha god förmåga att lyssna och skapa ett öppet och tillåtande klimat samt ge tydlig återkoppling • ha förmåga att engagera, skapa dialog och förutsättningar för motivation samt att vidta nödvändiga åtgärder och fatta de beslut som krävs • ha förmåga att skapa goda relationer och har god samarbetsförmåga samt visar lyhördhet, förståelse och omtanke Vi förutsätter att du har en hög säkerhetsmedvetenhet och att du kan arbeta enligt myndighetens värdegrund, såväl som den statliga värdegrunden. Att jobba hos oss Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar pådrivande och förebyggande för att skydda människor och miljö från oönskade effekter av strålning. Våra cirka 300 medarbetare har djupa och breda kunskaper inom strålskydd och kärnsäkerhet och vi arbetar aktivt med informationssäkerhet, säkerhetskultur och civilt försvar. Hos oss får du förtroende och utrymme att använda och utveckla din spetskompetens i komplexa frågor med långsiktig betydelse för människor, samhälle och miljö. Vi har ett stort internationellt nätverk och samarbetar med bland annat IAEA och OECD/NEA. För oss är det viktigt att våra medarbetare kan kombinera yrkesliv och privatliv. Myndigheten har tre kontor med säte i Katrineholm.  Du som söker tjänsten kan välja mellan att vara placerad i Solna eller i Katrineholm, då du har medarbetare på båda kontoren innebär det regelbundna resor mellan kontoren. Läs om våra villkor och förmåner Kontakt och ansökan Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen? Kontakta Avdelningschef Johan Gistorp, 08-799 41 67 alternativt HR-generalist Pia Johansen,  08-799 43 79. Fackliga företrädare är Karoline Gotlén, Saco-S, 08-799 43 61, och Michael Wallin, ST, 08-799 42 87. Välkommen med din ansökan senast den 30 januari 2022. Mer om oss Se våra filmer där medarbetare berättar Vår rekryteringsprocess Vi undanber oss erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.    
Arbetsgivare
Strålsäkerhetsmyndigheten
Hemsida: http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/
Ansökan
Ansök senast 30 januari (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

PRODUCT SAFETY ASSURANCE DIRECTOR

Arbetsgivare / Ort: Kongsberg Maritime Sweden AB / Kristinehamn
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 januari (4 dagar kvar)
Publicerad: 2022-01-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Säkerhetschef

Språk
Krav
  • Engelska

Om jobbet

An exciting opportunity has arisen as Product Safety Assurance Director in Kongsberg Maritime. Kongsberg Maritime is a world leader in marine technology. With an extensive portfolio of innovative and integrated products and solutions, Kongsberg Maritime delivers efficiency, reliability, flexibility, and environmental sustainability to enhance the business of its customers. You will, as our dedicated and proactive Product Safety Assurance Director, enable Kongsberg Maritime as an organization to provide products and services that are safe for their intended purpose throughout the lifecycle.

Your mission will be to ensure our product safety culture is strong at all levels, support stakeholders with your specialist knowledge and product safety reviews. This role is of high importance to Kongsberg Maritime, and you will functionally report to the Technology leadership team. It is key that you are collaborative, have a positive attitude, find solutions, and show outstanding analytical skills.

Key accountabilities

  • Functional safety leadership, meaning to lead the Safety Team and facilitate Safety Boards in Kongsberg Maritime
  • Enable a safety culture across our organization:
  • Process owner of the product safety process and lead an implementation of our harmonized safety process
  • Collaborate closely with QHSE and our Global Customer Support Major Incident Team to ensure consistency on a global basis
  • Provide professional support to product teams, such as proactive product safety work and guidance based on safety processes when experiencing potential safety issues
  • Provide specialist guidance on common tools such as fleet risk assessment, risk evaluation, ALARP, Weibull, RAM, Markov and FMECA
  • Establish product safety enabling systems such as installed product databases and in-service experience data

Qualifications and experience

  • Bachelor or master’s degree in an engineering field
  • Minimum 10 years of experience in a relevant field, e.g. safety or maritime
  • Technical knowledge and understanding of product safety systems and tools (FMECA, RAM, ALARP, risk evaluation, fleet risk assessment, etc)
  • Good communication skills both written and verbal in English

This employment may require security clearance by the Norwegian National Security Authority. For more information visit www.nsm.no.

You are able to

  • Act on own initiative, make things happen and accept responsibility for the results
  • Make an impact, convince and persuade others and promote product safety and reliability successfully
  • Build a useful network of contacts and relationships and utilize it to achieve set goals
  • Use a methodical and systematic approach, plan ahead, define clear priorities and allocate resources effectively
  • Analyse complex issues and problems and come up with rational judgments
  • Communicate in a clear, precise and structured way

What we can offer you

With us, you will be offered a competitive salary and benefit packages with good development opportunities in an international environment. We have flexible work hours and holiday arrangements in addition to a good pension and insurance scheme. We offer an inspiring and safe work-environment and the possibility to work with sustainable and exciting solutions for the future.

Work location

One of Kongsberg Maritime’s locations in either Norway, Sweden, or Finland.

Kongsberg Maritime, a subsidiary of KONGSBERG, is a global marine technology company, providing innovative and reliable technology solutions for all marine industry sectors including: merchant, offshore, subsea and naval. Headquartered in Kongsberg, Norway, the company has manufacturing, sales and service facilities in 34 countries. Kongsberg Maritime is part of KONGSBERG, an international, knowledge-based group delivering high-technology systems and solutions to clients within the oil and gas industry, merchant marine, defence and aerospace

At Kongsberg, we believe in tackling challenging problems and delivering extreme performance for extreme conditions. We do that through excellent products and services developed for delivering the greatest benefits to our customers.

WORLD CLASS – through people, technology and dedication

Arbetsgivare
Kongsberg Maritime Sweden AB
Båtbyggarevägen 1
68195 Kristinehamn
Hemsida: https://www.kongsberg.com/maritime/
Ansökan
Ansök senast 30 januari (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Gruppchef – led och utveckla arbetet med SUA och registerkontroll

Arbetsgivare / Ort: Regeringskansliet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 31 januari (5 dagar kvar)
Publicerad: 2022-01-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Säkerhetschef

Om jobbet
Sektionen för informationssäkerhet och personalsäkerhet, Förvaltningsavdelningen Vill du få möjlighet att arbeta med prioriterade säkerhetsfrågor i kombination med verksamhetsutveckling? Har du arbetat med SUA och registerkontroller och har några års erfarenhet som chef? Då kan vi erbjuda dig en självständig roll i en händelserik arbetsmiljö. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som gruppchef leder och ansvarar du för verksamheten inom SUA- och registerkontrollfunktionen, både på operativ och strategisk nivå. Du ansvarar för planering och utveckling genom bl.a. framtagande och uppdatering av styrande dokument samt digitalisering av arbetet. Du följer upp verksamheten inom det egna ansvarsområdet och stödjer och rapporterar till sektionschefen. I rollen ingår även samverkan med andra myndigheter. Du har personal- och arbetsmiljöansvar för 5 medarbetare och förväntas även kunna bidra i den dagliga driften vid till exempel arbetstoppar. Verksamheten ingår i sektionen för informations- och personalsäkerhet vid Regeringskansliets säkerhetsenhet. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig som har erfarenhet av arbete med handläggning av SUA och registerkontroller och några års erfarenhet som chef och ledare med personalansvar på direkt nivå. Du har högskoleutbildning med inriktning mot säkerhet, risk- och krishantering eller annan lämplig utbildning inom säkerhetsområdet i kombination med arbetslivserfarenhet som är relevant för befattningen och mycket goda kunskaper i svenska, både tal och skrift. Erfarenhet av att leda verksamhetsutveckling är meriterande. Dina egenskaper I den här rollen krävs att du är har god kommunikations- och samarbetsförmåga och är självgående. Som chef och ledare skapar du engagemang och delaktighet, samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Som person är du trygg, stabil och har självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella och förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Du är säkerhetsmedveten, har gott omdöme och gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Övrigt Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tidsbegränsat förordnande som chef i tre år med möjlighet till förlängning. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Anders Åsbrink som är sektionschef på 08-405 20 51. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Anna Frestadius på 08-405 26 59. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco, Peter Backéus för ST och Erik Wilhelmsson för Seko. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 31 januari. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Arbetsgivare
Regeringskansliet
Hemsida: http://www.regeringen.se
Ansökan
Ansök senast 31 januari (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Vice President of Safety

Arbetsgivare / Ort: H2GS AB / BODEN
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 31 januari (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-12-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Säkerhetschef

Om jobbet

About us:

Steel production accounts for 25% of Europe’s industrial CO2 emissions, which is more than the Nordics’ total CO2 emissions, or more than all flights departing from the EU. Decarbonisation is a must for the industry and disruptive technology will be a key enabler. With H2 Green Steel, we’re committed to accelerating change in the industry by eliminating virtually all CO2 emissions from the steel making process.

H2 Green Steel will be a fully integrated, digitalised and automated greenfield steel plant. By bringing together raw materials, renewable energy, leading expertise, and artificial intelligence, we aim to bring emissions down to zero. That’s why we are planning to build a large-scale production site for green steel in collaboration with customers across multiple segments including automotive, commercial vehicle, white goods, furniture, and industrial equipment.

Do you want to contribute to create tremendous environmental impact on the society? If so, you can be our next talented employee. H2 Green Steel is a fast-growing start-up with an exciting journey ahead. We employ talented people from a wide variety of backgrounds because we believe that diverse perspectives make our business stronger and more innovative. If you share our values, please, come join us in this exciting journey.

Vice President of Safety

We are looking for a Vice President of Safety who will be responsible for planning, developing, and coordinating the safety of our personnel, materials, equipment, and environment. As the Vice President of Safety at H2 Green Steel you will get the opportunity to establish and setting up our future safety structure.

Responsibilities:

  • Establish safety plans for the construction project and in the operating workplace according to legal guidelines, and with world-class safety performance as the goal.
  • Prepare and enforce policies to establish a strong culture of health and safety FIRST.
  • Develop our Hydrogen standards and communication package
  • Evaluate designs, specifications, practices, procedures and facilities to assess risk and adherence to the law.
  • Conduct training and presentations for safety matters and accident prevention
  • Build and manage a strong team of safety professionals to align with the construction project and operations needs
  • Monitor compliance to policies and laws by developing inspection and follow-up procedures to ensure safety standards are being met and work takes place in a safety FIRST environment and culture.
  • Investigate accidents or incidents to discover causes, avoid repeats, and handle worker’s compensation claims.
  • Recommend solutions to issues, improvement opportunities or new prevention measures.
  • Report on health and safety awareness, issues and statistics.


Requirements:

  • Fluent in Swedish is mandatory
  • Proven experience as head of safety and experience from leading the safety function for similar industries.
  • Proven experience in new industrial / manufacturing ventures and companies, where the safety program had to be organized and built from the beginning.
  • Deep knowledge of the Steel Industry and extensive knowledge of Hydrogen and it’s safety implications.
  • Deep understanding of legal health and safety guidelines.
  • Ability in producing reports and developing relevant policies.
  • Good knowledge of data analysis and risk assessment.
  • Excellent organizational and motivational skills.
  • Outstanding attention to detail and observation ability.
  • Exceptional communication and interpersonal abilities.
  • BSc/BA in safety management or relevant field is preferred.


Interpersonal skills

  • Strong interpersonal skills, including written and oral communication skills.
  • Comfortable dealing with ambiguity and the ability to work independently.
  • Excellent communication and presentation skills; be comfortable interacting with executive-level management.
  • Exceptional communication and interpersonal abilities, being able to communicate with different kinds of stakeholders.
  • Energy, drive and being a team-player, are skills we value.


What we offer:

You will have great impact in setting up the future Safety-structure and being our Safety spokesperson.

We offer a unique opportunity to be part of a fun, professional team with high ambitions. Together we want to create great environmental impact and we offer you to be part of a very rewarding, challenging, and exciting journey.

You will be given the freedom to shape your future career. You will be part of a company who values wellbeing and focuses on enabling talent growth.

We are looking forward to hear from you and to understand how you can contribute to our success.

Arbetsgivare
H2GS AB
Boden Business Park
96150 BODEN
Hemsida: https://career.h2greensteel.com
Ansökan
Ansök senast 31 januari (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.