Beredskapssamordnare ansvarar för kommunens krisberedskapsarbete, enligt Lagen om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap.
Man har en mycket viktig roll i krisledningsorganisationen i händelse av samhällsstörningar och man har även en central roll i kommunens planering och uppbyggnad av civilt försvar som syftar till att samhället ska fungera vid höjd beredskap och krig i Sverige.
I arbetsuppgifterna ingår att samordna krisberedskapsarbetet mellan kommunens olika verksamheter, upprätta beredskapsplaner samt analysera, planera, genomföra och utvärdera utbildningar och övningar inom beredskapsområdet.
Beredskapssamordnaren säkerställer efterlevnad av föreskrifter och myndighetskrav samt lagar och förordningar och brukar rapportera direkt till säkerhetschefen.
Man samverkar med andra funktioner, bl a med brottsförebyggande samordnare, och rapporterar till Länsstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
Beredskapssamordnaren sprider även kunskap från olika kommunövergripande projekt och utredningar inom säkerhets- och beredskapsområden.
I arbetsuppgifterna kan även ingå att hantera och ansvara för kommunens POSOM-grupp och frivilliga resursgruppen (FRG). Utöver det ingår sedvanliga uppgifter för handläggare på kommunen, till exempel att bidra till remissvar och delta i interna arbetsgrupper och externa nätverk samt omvärldsbevakning. Viss administration inom verksamheten kan förekomma. I arbete kan även ingå att vara kommunens kontaktperson och samordnare i arbetet mot våldsbejakande extremism.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Akademisk utbildning, gärna med inriktning inom säkerhet och beredskap, brukar ställas som ett krav.
Befattningen är inplacerad i säkerhetsklass varför säkerhetsprövning och registerkontroll genomförs innan anställning. Svenskt medborgarskap krävs.
Erfarenheter av kriskommunikation, sociala medier och arbete med informationssäkerhet. B-körkort kan också krävas.
Man behöver kunna uttrycka sig mycket väl i tal och skrift på ett tydligt och strukturerat tillvägagångssätt samt att på ett pedagogiskt och målgruppsanpassat sätt kunna redogöra för resultat och slutsatser.
Bra utbildningsgrund får du bl a på gymnasiets Samhällsvetenskapsprogrammet.
Passande förberedande utbildningar kan finnas inom yrkeshögskolan.
Personliga egenskaper
Mycket god analytisk förmåga och förmågan att samarbeta och att ta egna initiativ och ansvar samt driva arbetsprocesser självständigt. Vidare krävs det också ett stort intresse och engagemang för samhälls- och riskhanteringsfrågor och gärna även tidigare erfarenhet av utredningsarbete eller projektledning och erfarenhet av arbete inom säkerhet eller beredskap, gärna inom kommunal eller annan offentlig verksamhet.
Länktips
- din säkerhet.se - En del av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
- globalportalen.org - katastrofer
- Institutet för Personal- och Företagsutveckling
- Statens haverikommission (SHK)
- säkerhetspolitik.se - Farliga ämnen
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret