På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Agilitylärare Spela filmen

Agilitylärare

Agilitylärare måste ha bra kunskaper om hundar, deras beteende, om hur man tränar hundar och kunna även på rätt sätt bemöta hundägarna.

Som lärare har man ansvar för aIIa de oIika deIarna/momenten i utbildningens genomförande. Utbildningen ska följa de gäIIande regIerna och betämmeIserna. Kursplanen ska delas ut till deltagarna.

Vanligtvis rekommenderas det att vänta till att börja träna agility med sin hund tills hunden är "färdigväxt", dvs uppnått den storleken som en vuxen hund har /har slutat växa och blivit "en vuxen hund"/.

Några punkter som ingår i agilitylärares uppdrag är:
planera tillsammans med arrangören när och var agilitykursen ska hållas; specifisera vilka behov son finnns gällande lokaler, hinder och utrustning; bestämma i samråd med arrangören vem som tillhandahåller studiematerial till deltagarna; stämma av att deltagarna får den information de behöver inför att utbildningen ska starta.
Och agilitylärares arbete sIutar inte med det att kursen är genomförd. Efter kursen måste agilityläraren: bedöma deltagarnas insatser under kursen, läsa och bedöma slutproven; Iäsa och bedöma deltagarnas kursplaner inför examinationspraktiken; Iäsa och bedöma deltagarnas utvärderingar efter avslutad nybörjar- eller fortsättningskurs.
Om man bedömer att en komplettering krävs tar agilityläraren kontakt med deltagaren för att försöka komma överens om hur kompletteringen ska göras.
Sedan skickar agilityläraren den undertecknade redovisningsblanketten till Svenska Brukshundklubben.

Länktips

5 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.