På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Passare

Passare

Passaren är en av yrkesroller inom filmproduktion. Till de huvudsakliga arbetsuppgifter hör vanligtvis att rigga allt för kameran, t ex åkräls och liftar samt köra dolly och kranar.

Under förproduktionsperioden går passaren och fotografen igenom vilka bilder som kommer att tas med respektive kran-, dolly- eller räls och planerar upp jobbet tidsmässigt och om det är något extrautrustning som måste beställas in.

Passaren får ofta styra fotografen när denne använder handkamera eller steadycam, så att man inte trampar snett eller hamnar fel.

Passaren måste också ha koll på inspelningsschemat och "flagga för" om det är riggningar som tar tid eller saker som inte går att flytta snabbt, för att produktionskontoret ska kunna planera inspelningsdagarna så smidigt som möjligt. 

Ibland får passare hjälpa till på ljus-sidan, så det är bra att vara lite allmänt teknisk lagd och ha grundläggande el-kunskaper såväl som kamerakännedom.

Utbildning

Ingen speciell utbildning krävs, du kan bli upplärd på arbetsplatsen, men utbildning från teater-inriktningen på gymnasiets Estetiska program eller från en teater-linjen på en folkhögskola är ett plus.

Som passare har du en del verktyg och utrustning med dig till inspelningsplatsen och det kan ibland krävas en lastbil, så C-körkort är ett plus om du vill jobba som passare.

Personliga egenskaper

Som passare måste du vara tekniskt kunnig, stark, uppfinningsrik och ha en känsla för filmandet. Ibland måste passare hitta på egna lösningar, så det är bra att vara händig och kunna tänka "utanför boxen".

Det krävs också mycket god kunskap om säkerheten på plats, eftersom du behöver köra kranar med människor i. En passare måste även ha en god känsla för arbetstempot. Det handlar ofta om både precision och smidighet för att kunna köra en dolly utan att det blir ryckigt eller ojämnt.

Jobbet kan periodvis vara både stressigt och fysiskt tungt, så du behöver vara i god psykisk och fysisk form.

Visste du att... ?

... ca 100 olika yrken behöver samarbeta för att en film ska bli av.

Visa mer
Visa mindre

16 Lediga jobb

Koordinator filmfestival/samordnare slöjd och kulturarv

Arbetsgivare / Ort: Värnamo kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 9 december (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-12-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare: kultur
  • media
  • film

Om jobbet
Värnamo kommun mitt i Småland är en tillväxtregion och har ett framgångsrikt näringsliv och en hög sysselsättning. Vi är utsedda till Årets kommun 2016 bland annat tack vare en strategisk satsning på bredbandsutbyggnad och delaktighet. Även goda kommunikationer och en väl utbyggd offentlig service kännetecknar vår expansiva kommun med 34 400 invånare. Vår vision är: "Värnamo kommun, den mänskliga tillväxtkommunen - 40.000 invånare år 2035". I april 2022 är det premiär för Värnamo Filmhistoriska Festival. Det blir Sveriges första filmhistoriska festival där det visas filmer som är minst 25 år gamla, men även journalfilmer och nyproducerade kortfilmer från Jönköpings län. Vi söker därför en festivalkoordinator på halvtid. Tillsammans med kulturskolan arbetar kulturförvaltningen med att utveckla utbudet för barn och unga. Vi söker därför en samordnare för arbetet inom kulturarv och slöjd på halvtid. Tillsammans utgör de två halvtiderna en heltidstjänst med placering på kulturförvaltningen. Kulturförvaltningen finns i Gummifabriken - en kreativ mötesplats för kultur, akademi och näringsliv mitt i Värnamo. Värnamo är en kulturkommun på stark frammarsch, som utsågs till Årets kulturmiljökommun 2018 och till Årets uppstickare som kulturkommun 2019. Arbetsuppgifter Som koordinator blir du spindeln i nätet för Värnamo Filmhistoriska Festival och är en del av styrgruppen. Du ansvarar för administration, bidragsansökningar och redovisning. Du har kontakt med våra olika samarbetsparter, som till exempel Region Jönköpings län, Jönköpings Läns Museum och Svenska Bio. Du ansvarar för den länsturné som följer efter festivalen och planerar den i samverkan med länets kommuner. Planering av programmet, organisering av volontärer, uppdatering av hemsidan och sociala medier är andra arbetsuppgifter. Eftersom festivalen är koncentrerad till fyra dagar om året, varierar arbetsbelastningen kraftigt. I rollen som samordnare för slöjd och kulturarv ingår att arrangera workshopar och kurser i samverkan med kulturskolan. Du behöver även själv kunna agera workshopledare. Du ansvarar för arbetet att tillsammans med skolelever och hembygdsrörelsen skapa filmer till Värnamo kulturarvsnod samt medverkar i planeringen för skolans kulturarvsdagar Arbetet är delvis förlagt till kvällar och helger, och du behöver vara flexibel i hur arbetet schemaläggs utifrån verksamhetens behov. Du arbetar nära förvaltningschefen, som också är din närmsta chef. Kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har dokumenterad erfarenhet av att leda komplicerade projekt. Vi ser gärna att du har utbildning inom pedagogik, historia, film eller annat som bedöms vara relevant för tjänsten. Eftersom nätverkande och samverkan är en viktig del av tjänsten, är god kännedom om Värnamo kommun och övriga Jönköpings län en stor fördel. Du har erfarenhet av pedagogiskt arbetet med barn och unga inom områdena film, kulturarv och/eller slöjd. Som person är du ordningsam, noggrann, serviceinriktad, ansvarstagande och har en mycket god samarbetsförmåga. Du arbetar långsiktigt och strukturerat, även under arbetstoppar, men har samtidigt förmågan att tänka flexibelt och att snabbt hantera uppkomna problem. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Urval och intervjuer sker löpande. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.
Arbetsgivare
Värnamo kommun
Hemsida: www.varnamo.se
Ansökan
Ansök senast 9 december (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Samordnare till Kulturhuset Fanfaren

Arbetsgivare / Ort: Stockholms kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 10 december (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-11-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm. Kulturförvaltningen arbetar på uppdrag av kulturnämnden. Verksamheten omfattar Kulturskolan, Liljevalchs konsthall, Museer och konst, Evenemangsavdelningen,  Stockholms stadsbibliotek, kulturstrategiska staben, kommunikationsstaben samt administrativa staben. Stockholmsstadsbibliotek och Kulturskolan söker nu en samordnare till Kulturhuset Fanfaren i Farsta centrum och undrar om det är du? Kulturhuset Fanfaren är en lokal kulturmötesplats som består av Kulturskolan Stockholm, Farsta bibliotek och Café Fanfaren. Det finns en stor scen med ca 240 platser och en caféscen med ca 60 platser. Vi anordnar bland annat filmvisningar, föreställningar, författarbesök, föreläsningar, utställningar, skapande verksamhet. Det är besökarnas idéer, erfarenheter och vilja som är utgångspunkt för verksamheten i huset. Vårt mål är att genom bred delaktighet och nära samverkan med lokala partners öka antalet besökare, elever och deltagare samt öka synligheten av och  tillgängligheten till kulturlivet i ett Farsta som växer. Vi söker nu dig som vill vara med och utveckla Kulturhuset tillsammans med oss! Arbetsuppgifter I rollen som samordnare kommer du ansvara och arbeta för att: - Sätta Kulturskolans och bibliotekets verksamheter i en gemensam kontext. Detta bland annat genom att hålla samman och se till att gemensam lovverksamhet genomförs under Kulturhusets namn i ett samlat utbud till barn och unga i Farsta. Arbetet sker i nära dialog med bibliotekets producent och Kulturskolans koordinator. - Fanfarengemensamma evenemang och event genomförs för att öka kulturutbudet för olika åldrar och i olika former för de boende i Farsta. - Skapa en tydlig struktur för samarbeten med föreningar, organisationer och kommersiella verksamheter för att utveckla vår kulturella mötesplats för de boende i Farsta. - I dialog m bibliotek och kulturskola arbeta för att tillgängliggöra lokalerna för uthyrning till kulturarrangemang som genomförs av externa aktörer. - Marknadsföra Kulturhusets verksamheter tillsammans med övriga parter i kulturhuset. Kvalifikationer För rollen krävs: - Högskole- eller universitetsexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. - Erfarenhet av projektledning gällande liknande uppdrag. - Förståelse för vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation - God initiativ- och samarbetsförmåga. - Ansvarstagande för arbetsuppgifter och förmåga att driva processer vidare mot uppsatta mål för att nå resultat.  - Att vara utåtriktad och kunna skapa kontakter samt underhålla uppbyggda relationer Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Villkor Tjänsten är en projektanställning på 1 år. Tillträde 2022-02-01 eller enligt överenskommelse Kvälls- och helgtjänstgöring ingår Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Arbetsgivare
Stockholms kommun
Ansökan
Ansök senast 10 december (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kultursamordnare

Arbetsgivare / Ort: Lidköpings kommun
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 12 december (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-11-24
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare: kultur
  • media
  • film

Om jobbet
Kultur & Fritid arbetar för kultur- och fritidsfrågor i Lidköpings kommun genom olika verksamheter - Fritid/Ungdom - Biblioteket/Konst & Kultur - Vänermuseet. Kultur & Fritid har en väsentlig roll i uppdraget att göra Lidköping till en välkomnade och hållbar kommun. Vi bedriver en verksamhet i snabb och ständig utveckling, med nya spännande uppdrag och utmaningar. Biblioteket/Konst & Kultur är en enhet med uppdrag att ansvara för biblioteksverksamhet, offentliga kulturarrangemang, konsthall och bidrag till kulturföreningar och studieförbund. Med vår verksamhet vill vi skapa ett rikt och brett kulturutbud för lidköpingsbor och för tillresta. Ambitionen är att ligga i framkant för att Lidköping ska bli en ännu bättre plats att leva och bo på. Beskrivning I Lidköping finns idag ett brett och levande konst- och kulturliv. Vår ambition är att göra skillnad och att lyfta kulturlivet ytterligare en nivå. Uppdraget som evenemangssamordnare är att tillsammans med kollegor på Bibliotek/konst och kultur boka och genomföra offentliga kulturarrangemang i Lidköpings kommun. Arbetsuppgifter Som samordnare för program arbetar du för att skapa förutsättningar för god samverkan mellan olika aktörer inom Lidköpings kultur- och föreningsliv och inom olika kommunala verksamheter. Marknadsföring är en stor del av tjänsten som exempelvis kan innebära hemsida, pressinformation och sociala medier för bibliotek, konst & kulturverksamheten. Du samordnar, stödjer och tar tillvara på idéer och initiativ som kommer från Lidköpings invånare och jobbar för att utveckla vårt rika och mångfacetterade kulturliv. Helhetsperspektiv är en viktig del i arbetet för att koordinera och medverka till att utveckla arrangemang i bibliotekshuset men också i det offentliga rummet. Tjänsten innebär även en stor del operativt arbete. Du arbetar både självständigt och i nära samarbete med andra, såväl kollegor i den egna förvaltningen som i andra förvaltningar men också med externa aktörer. Du kommer ingå i ett team med andra representanter på Bibliotek, konst & kultur där du är en del i arbetet med konst, kultur, projekt, marknadsföring samt programverksamhet I tjänsten ingår uppdrag dagtid, kvällstid och helger. Kvalifikationer Du som söker har en högskoleutbildning inom kulturområdet alternativt annan relevant utbildning samt kunskaper som arbetsgivaren bedömer likvärdiga. Du har bred kunskap och intresse för kulturfrågor samt goda kunskaper inom Officepaketet. Du har goda kunskaper inom marknadsföring. Du ska kunna arbeta både självständigt och i team. Du anpassar dig till olika situationer och förändrande omständigheter. Du är idérik och har förmågan att ta egna initiativ och har ett prestigelöst förhållningssätt i ditt samarbete med andra för att nå det gemensamma målet. Du entusiasmerar, är engagerad, nyfiken och håller koll på vad som händer i omvärlden. Din förmåga att uttrycka dig i tal och skrift är god. Stor vikt läggs vid den personliga lämpligheten där samarbetsförmåga, flexibilitet och initiativförmåga är viktiga egenskaper. B-körkort är ett krav. Villkor Tjänsten är en projektanställning och tidsbegränsad. Period 20220201-20221231 Urvalsprocessen kan komma att påbörjas under ansökningstiden. Om du efter intervju är aktuell för anställning kommer vi att be dig att visa upp utdrag ur belastningsregistret enligt lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn. Blanketten kan hämtas på www.polisen.se/Service. Det tar oftast mellan 1-2 veckor att få det hemskickat. Information om arbetsgivaren Våra medarbetares olika kunskaper, kompetenser och perspektiv skapar nya möjligheter och är en viktig del i att vara en hållbar och välkomnande kommun. Vi eftersträvar och värdesätter de kvaliteter som tex. en jämn könsfördelning, anställda med funktionsnedsättning och olika etnisk och kulturell bakgrund tillför våra arbetsplatser. Vi ser därför gärna en mångfald av sökande till alla våra tjänster. Lidköpings kommun vill arbeta med att skapa den goda arbetsplatsen där alla medarbetare ges möjlighet att bygga upp, utveckla och förbättra sin hälsa genom ett aktivt friskvårdsarbete. Läs mer om vilka förmåner du har när du jobbar i Lidköpings kommun. https://lidkoping.se/naringsliv-och-arbete/jobba-i-lidkopings-kommun/darfor-ska-du-jobba-hos-oss/ . Lidköping — en välkomnande och hållbar kommun. Lidköpings kommun har cirka 40 000 invånare och ett vackert läge vid Vänerns södra strand. Närheten till vattnet, Kållandsö med Läckö slott och berget Kinnekulle innebär tillgång till natur- och fritidsupplevelser utöver det vanliga. Lidköpings kommun satsar på framtiden. Här finns utrymme och vilja till förändring. En god livsmiljö, närhet och samverkan ger oss möjligheterna. Lidköpings kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar en knapp längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Arbetsgivare
Lidköpings kommun
Ansökan
Ansök senast 12 december (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Verksamhetsutvecklare för film och ungdom

Arbetsgivare / Ort: Bygdegårdarnas Riksförbund / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 14 december (7 dagar kvar)
Publicerad: 2021-11-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare: kultur
  • media
  • film

Om jobbet

Bygdegårdarnas Riksförbund söker en heltid vik verksamhetsutvecklare för film- och ungdomsverksamhet t om våren 2023

Bygdegårdarnas Riksförbund samlar 1 450 föreningar, varav merparten finns på mindre orter. I bygdegårdsrörelsen finns bland annat 18 biografer som visar kommersiell och icke kommersiell film för alla åldrar. Därutöver finns 37 filmklubbar och ett hundratal bygdegårdar som har enklare filmvisningar, framför allt för barn och unga. Våra utomhusbioturnéer är mycket uppskattade.

Bygdegårdarna är föreningsdrivna allmänna samlingslokaler med verksamhet för alla åldrar. Lokalerna möjliggör så att kultur och konst blir tillgänglig över hela landet. Bygdegårdarna är viktiga mötesplatser i den lokala utvecklingen. Bygdegårdarnas Riksförbund är partipolitiskt och religiöst obundet.

Arbetsuppgifter

Vår verksamhetsutvecklare för film och ungdom ansvarar för filmområdet och delar ansvaret med en kollega. Fördelningen är cirka 50/50. Bygdegårdarnas Riksförbund har projektstöd från Svenska Filminstitutet för att utveckla vår filmvisningsverksamhet. Du ansvarar för genomförande och redovisning av beviljade projekt som innefattar kompetensutveckling, inspirationsträffar, konferenser med mera. Du svarar även för nya ansökningar till Svenska Filminstitutet och andra finansiärer. Inom ramen för ungdomsverksamheten arbetar du med det föryngringsarbete som förbundet bedriver. Vi arbetar i projektform för att stötta föreningar i att utveckla sin barn- och ungdomsverksamhet och för att inkludera fler unga i vår organisation.

I tjänsten ingår en del resor till föreningar och distrikt i hela landet. Kvälls- och helgarbete förekommer.

Om dig

Kvalifikationer

· Lämplig eftergymnasial utbildning

· Erfarenhet av föreningsverksamhet och ideellt engagemang

· Erfarenhet av projektledning med budgetansvar och administrativt arbete företrädesvis inom film- och kulturområdet

· Erfarenhet av offentligfinansierade projekt

· Erfarenhet av att arbeta konsultativt för att stötta föreningarna i deras utveckling

· Körkort

Meriterande

· Förmåga att skapa engagemang och långsiktiga relationer

· Van vid att strukturera och leda träffar/workshops samt trivs i att tala inför publik

· God förmåga att prioritera och strukturera dina arbetsuppgifter.

· Bra på att uttrycka dig i tal och skrift. Alla på förbundskansliet är delaktiga i produktionen av vår tidning.

· Erfarenhet av barn- och ungdomsverksamhet

Omfattning

Heltid. Vikariat preliminärt till april/maj 2023. Tillträde enligt överenskommelse. Vi ser gärna tillträde i mitten av februari 2022.

Ansökan

Skriftlig ansökan bestående av personligt brev och CV oss tillhanda via e-post senast 14 december 2021. Intervjuer kommer att hållas måndag 20 och tisdag 21 december.

Övrigt

Målstyrd arbetstid med sex veckors semester. Bygdegårdarnas Riksförbund är medlem i Fremia och vi har kollektivavtal med Unionen, tjänstemannaavtalet. Individuell lönesättning, ange löneanspråk i ansökan. Vi erbjuder friskvård 4 000 kronor per år samt friskvårdstimme.

Om förbundskansliet

På förbundskansliet på Kungsholmen i centrala Stockholm arbetar 10 personer. Vi sätter uppdraget i fokus och har viss flexibilitet vad gäller platsnärvaro. Alla tjänstemän är dock på plats på förbundskansliet minst två dagar per vecka.

Arbetsgivare
Bygdegårdarnas Riksförbund
Stadshagsvägen 6
11250 Stockholm
Hemsida: www.bygdegardarna.se
Ansökan
Ansök senast 14 december (7 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Projektledare

Arbetsgivare / Ort: Aac Global AB / KISTA
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 15 december (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-11-24
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Projektledare: kultur
  • media
  • film

Om jobbet

Acolad är ett internationellt ledande bolag inom språk- och innehållslösningar, -tjänster och -tekniker. Koncernen representeras av varumärkena Acolad, Amplexor, TextMaster och Livewords, har verksamhet i 25 länder och har ett nätverk av över 2 000 interna experter världen över och över 20 000 externa lingvister.

Hos Acolad är alla befattningar viktiga för vår globala tillväxt: vi vet att vi bara kan bli framgångsrika om våra medarbetare är det. Att arbeta hos Acolad innebär en unik möjlighet för professionell utveckling genom en samarbetsbaserad global miljö som befrämjar talang och kreativitet. Vi är alltid på jakt efter nya talanger (som du!) som ger stöd åt vårt uppdrag att driva på tillväxt och innovation inom några av världens ledande varumärken.


Nu söker vi en Projektledare inom översättning, e-Learning och andra språktjänster.

Om rollen

Som projektledare ansvarar du för hela processen i ett projekt, och för allt innehåll av tjänster i en viss portfölj. Du säkerställer att kundernas förväntningar på leveranstid, kvalitet och pris uppfylls samt att budget- och marginaloptimering säkerställs.

Dina huvuduppgifter är att

· Planera och lägga ut uppdrag samt styra arbetsflödet av översättningsprojekt från lokala svenska kunder såväl som världsledande tillverkningsföretag.

· Leverera projekten enligt kundens krav och etablerade arbetsmetodik.

· Övervaka och upprätthålla nyckeltal (rörande kvalitet, produktivitet, lönsamhet)

· Utföra kvalitetssäkringskontroller på översatta texter enligt kundens krav och överenskomna standarder.

Vem är du?

Vi tror att du har erfarenhet av projektledning, helst inom språktjänster, samt att du har en kandidatexamen inom översättning eller annan motsvarande examen.

Vi tror också att du:

Är kundorienterad, bra på att analysera och projektleda. Har utmärkta kunskaper i MS Office. Det är en fördel om du har god förståelse av CAT-verktyg.

Du är van att arbeta efter definierade processer och att använda olika system, har allmän kunskap om principer, begrepp och metoder.

Då vårt koncernspråk är engelska behöver du kunna detta flytande i både tal och skrift, de flesta kunderna pratar du dock svenska med.

Vi kan erbjuda dig:

Spännande möjligheter att arbeta hos en ledande global aktör inom flerspråkiga kommunikationstjänster, samt att jobba i ett team med erfarna och trevliga kollegor. Vår arbetsvecka har 37,5 timmar och du har möjlighet att jobba hemifrån delar av tiden om du önskar det.

Friskvårdsbidrag och Edenred/Rikskortet är några av de förmåner vi har. Tjänsten är ett vikariat på 1 år med en möjlighet till förlängning.

Intresserad?

Roligt! Söker gör du via länken senast den 15 december 2021. Urvalet sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så skicka in din ansökan redan idag!

Skriv din ansökan och CV på svenska. Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Valters Bružiks, Global Account Manager, [email protected] tel +46 76 004 5712

Vi ser fram emot att höra av dig!

Arbetsgivare
Aac Global AB
TORSHAMNSGATAN 39 B
16493 KISTA
Ansökan
Ansök senast 15 december (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.