På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Antikvarie

Antikvarie

En antikvarie är en yrkestitel för en tjänsteman vid kulturmiljövårdande myndighet, museum eller privat firma. Förr i tiden var ordet även en beteckning på fornforskare eller antikvitetskännare i allmänhet.

En antikvarie kan specialisera sig och bli t.ex en fotoantikvarie eller en byggnadsantikvarie.

Utbildning

En antikvarie brukar ha en akademisk utbildning, dvs utbildning från en högskola eller ett universitet.

Lilla ordboken

Numismatik, från grekiskans nomaisma = "mynt" = läran om mynt, sedlar, polletter och medaljer.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

11 Lediga jobb

Forum för levande historia söker två erfarna intendenter

Arbetsgivare / Ort: Forum För Levande Historia
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 12 May (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-04-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Museiintendent

Om jobbet
Om myndigheten Forum för levande historia är en myndighet under Kulturdepartementet. Vårt uppdrag är att vara ett nationellt forum som ska främja arbete med demokrati och mänskliga rättigheter med utgångspunkt i Förintelsen. Myndigheten har särskilt till uppgift att informera om Förintelsen och kommunistiska regimers brott mot mänskligheten, samt att sträva efter att stärka människors vilja att aktivt verka för alla människors lika värde. Genom seminarier, föreläsningar, workshops, utställningar med mera vill vi bidra till att skapa reflektion, dialog och lärande om historia och nutid. Vi är 35 medarbetare, och vårt kontor och vår publika lokal finns i Gamla stan, Stockholm, men verksamheten bedrivs i hela landet.    Om tjänsten Forum för levande historia har fått regeringens uppdrag att förbereda inrättandet av ett svenskt museum om Förintelsen. Uppdraget handlar om att bygga upp en helt ny museisamling med vittnesmål, föremål och dokument såsom dagböcker, brev och fotografier. Vi söker nu två erfarna intendenter som ska delta i det praktiska arbetet med insamlingen. Arbetsuppgifterna består i att: • Samla in vittnesmål från Förintelseöverlevande, samt samla in föremål och arkivalier med koppling till Sverige och Förintelsen. • Genomföra eller vara delaktig i genomförandet av intervjuer med Förintelseöverlevande. • Digitalisering av dokument och fotografier och handlägga administrativa uppgifter kopplat till insamling. • Göra bedömningar av ett objekts relevans för ämnesområdet både ifrån ett forsknings- och musealt perspektiv. • Vara delaktig i planeringen och genomförandet av en konferens samt arbeta med internationella samarbetspartners. I arbetsuppgifterna ingår personliga kontakter och förtroendebyggande verksamhet med Överlevande vilket ställer stora krav på personlig lämplighet och omdöme. Den vi söker I den här rekryteringen söker vi två erfarna intendenter med bakgrund inom museal verksamhet eller liknande. Vi söker dig som har • Akademisk examen, inkluderande ämnet historia, etnologi eller annat relevant ämne. • Minst 5 års erfarenhet från liknande tjänster/arbetsuppgifter. • Bred erfarenhet från museiverksamhet inom pedagogik, utställningsproduktion och samlingsförvaltning. • Drivit och arrangerat konferenser eller liknande arrangemang. • Dokumenterad god förmåga att arbeta självständigt. Erfarenhet av att ha arbetat med frågor rörande Förintelsen inom museal verksamhet är meriterande. För att lyckas i rollen behöver du kunna arbeta självständigt och fungera väl i ett team. Du ska ha en förmåga att lyssna och ta hänsyn till andras perspektiv. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten kräver goda kunskaper i Office-paketet och goda kunskaper i svenska och engelska. Tillträde Önskat tillträde är så snart som möjligt.  Tjänsten är en visstidsanställning t o m 31/12 2021. Tjänsten är placerad på avdelningen för program och produktion. Frågor om tjänsten Erika Aronowitsch, Avdelningschef, [email protected], 08-723 87 54 Johan Landgren, Projektledare, [email protected], 08-410 687 12 Nathali Tensaye, Facklig kontakt, ST, [email protected] Meriam Chatty, Facklig kontakt, SACO, [email protected] Vi frånsäger oss kontakt med annonsförsäljare, rekryterare och bemanningsföretag med anledning av denna rekrytering. Forum för levande historia strävar efter en jämn könsfördelning och välkomnar alla sökande, oavsett könsidentitet eller uttryck. Myndigheten vill även ta tillvara de kvaliteter som etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Eftersom vi är en liten arbetsplats så kommer vi att lägga en stor vikt vid personlig lämplighet, framförallt på samarbetsförmåga. Vi förutsätter att du delar våra värderingar kring demokrati, tolerans och alla människors lika värde och rättigheter.
Arbetsgivare
Forum För Levande Historia
Hemsida: https://www.levandehistoria.se/
Ansökan
Ansök senast 12 May (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Museivärd

Arbetsgivare / Ort: Trelleborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 16 May (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Museiintendent

Om jobbet
Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till Sveriges bästa arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare. Arbetsplatsen Kultur- & fritidsförvaltningen skapar möjlighet till möten för Trelleborgs barn, ungdomar och vuxna, med kultur, evenemang, idrott och sport som gemensam nämnare. Tillsammans levererar vi kunskap, upplevelser och service inom såväl den egna som andra förvaltningar i kommunen, men också till föreningar och besökare på våra olika anläggningar. De mötesplatser som skapas inom kultursektorn är viktiga för många Trelleborgare. Trelleborgs Museer går tillbaka på en fornminnesförening, grundad 1898. De idag omfattande samlingarna har sin bas på Söderslätt och består främst av allmän kulturhistoria, fotografier och konst. Museet har en ambitiös utställningsverksamhet med stor bredd, allt ifrån samtidskonst, till den internationellt mycket omtalade Skateholmsutgrävningen, nu med nya rön från den senaste dna-forskningen. Trelleborgen, som är en delvis rekonstruerad vikingatida borg med tillhörande vikingagård och museum, har en bred verksamhet, och är ett mycket attraktivt turistmål. Axel Ebbes Konsthall innehåller skulptören Axel Ebbes samlade konst och kommer att byggas ut för att ge plats även för tillfälliga utställningar. Museerna har en omfattande pedagogisk verksamhet, många stora evenemang, egen utställningsformgivning och bokproduktion. På museet finns biograf, grafisk verkstad, film- och fotostudio och mycket mer. Vi har ett väletablerat samarbete med universitet och forskarvärlden. Personalen är kompetent, engagerad och ambitiös. Vårt mål är att bidra till ett dynamiskt, inkluderande och engagerande kulturutbud och ta emot Trelleborgs kommuns invånare och besökare från när och fjärran, oavsett ålder, kön, socioekonomisk bakgrund, etnicitet och funktionsvariation. Trelleborgs Museer vill vara en röst för demokrati och allas lika värde. Museet vill uppmuntra till engagemang, kreativitet och eget skapande. Arbetsuppgifter Tjänsten är förlagd vid Trelleborgs Museum där du kommer vara navet för värdskap, museibutik och café. Du kommer ansvara för det första mötet med våra gäster och se till att deras besök blir inspirerande, lustfyllt och minnesvärt. Större delen av din arbetstid kommer du att tillbringa i museets inbjudande foajé där du har helikopterperspektivet och lägger ribban högt för det intryck som besökaren får av museet. Du kommer att utveckla caféets och museibutikens sortiment med produkter som knyter an till museets utställningar och skapar ett mervärde till helhetsupplevelsen. Dessutom sköter du sådant som kassaredovisning, inköp, inventering och säkerställer att rutiner kring ekonomi och livsmedelshantering följs. Du ser till att besökarna känner sig välkomna och har all information de behöver för att deras besök ska bli så bra som möjligt. Du lotsar även vidare besökarna till Trelleborgen, Axel Ebbes konsthall och andra spännande besöksmål i närområdet. Kvalifikationer Du som söker tjänsten har: - Minst ett års arbetslivserfarenhet från museum eller besöksnäring - God kassavana - Gymnasieexamen - Förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska, i såväl tal som skrift Meriterande: - Ytterligare språkkunskaper Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet Helg- och kvällsarbete förekommer Arbetstid/varaktighet Tillsvidare, 65% Tillträde 2021-09-01 eller enligt överenskommelse. Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas.  Kontakt Ola Lundin, museichef, 0410 - 73 30 48 Jenny Frank, administratör, 0410 - 73 30 45 Fackliga kontakter:  Ansökan Sista ansökningsdag: 2021-05-16 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. Vi tillämpar löpande urval så vänta inte med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!
Arbetsgivare
Trelleborgs kommun
Ansökan
Ansök senast 16 May (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Antikvarie

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 16 May (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Antikvarie

Om jobbet
Göteborg växer och förändras snabbt. Få städer har den utvecklingspotential som finns här. Planeringen av det framtida Göteborg är ett lagarbete med många inblandade och Stadsbyggnadskontoret har en central roll i denna utmaning. Gemensamt arbetar vi med förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. Det vi gör ger avtryck i Göteborg för lång tid framåt. Tillsammans med andra förvaltningar skapar våra 380 medarbetare förutsättningar för en konkurrenskraftig, attraktiv och långsiktigt hållbar stad. ARBETSUPPGIFTER Vi på stadsbyggnadskontorets planavdelning är drygt 100 personer som har ett otroligt spännande uppdrag: att utveckla Sveriges näst största stad genom stadsplanering. Vi arbetar tillsammans med andra kompetenser i staden och med många olika intressenter för att Göteborg ska bli en grön, nära och dynamisk storstad. Just nu är det mer spännande än någonsin att arbeta hos oss eftersom det händer så otroligt mycket inom stadsbyggnadsområdet! Avdelningen består av fem detaljplanegrupper och en planstödsgrupp. På avdelningen finns även olika expertroller som med sin specialistkunskap medverkar i detaljplanearbetet. Vi söker nu ytterligare en antikvarie som under en tidsbegränsad period kan gå in och stötta upp våra två andra antikvarier på avdelningen med sin kompetens. Som antikvarie kommer du att arbeta med att medverka i detaljplane- och programprocessernas alla led inom områden med klassificerade kulturmiljövärden, genomföra mindre kulturmiljöutredningar samt utföra antikvariska konsekvensbeskrivningar. Du kommer även att upphandla kulturmiljöunderlag och leda genomförandet av detta. Mot avdelningen kommer du att ha en rådgivande roll inom frågor som faller under din kompetens och du kommer också att ta fram skydds-, varsamhets- och utformningsbestämmelser. Det geografiska området du främst kommer att verka inom är Centrum/Majorna/Linné. KVALIFIKATIONER Du ska ha en akademisk utbildning från bebyggelseantikvariskt program och god översikt gällande lagstiftning som rör planering och byggande. Vi ser att du behöver ha erfarenhet av liknande arbetsuppgifter med antikvariska frågor från kommun, museum eller någon annan myndighet som arbetar med kulturmiljöfrågor. På grund av arbetets karaktär där samarbete med flera olika parter och ett professionellt förhållningssätt är grunden kommer vi att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet. Vi ser det därför som nödvändigt att du kan hålla ett gott bemötande mot olika parter samt har en god social förmåga. Som person bör du även vara initiativrik, driva arbetet framåt, ha en god organisatorisk förmåga samt vara van att fatta självständiga beslut. Arbetet innebär omfattande interna och externa kontakter och du bör därför ha lätt för att skapa goda relationer samt se det som självklart att vara en god representant för stadsbyggnadskontoret. Din förmåga att uttrycka dig tydligt och enkelt i tal och skrift är av stor betydelse. En grundförutsättning för arbetet är att du har en generellt god IT-kunskap. ÖVRIGT Vi vill att stadsbyggnadskontoret ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.
Arbetsgivare
Göteborgs kommun
Ansökan
Ansök senast 16 May (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Föreståndare Rödbergsfortet - museum och besöksmål

Arbetsgivare / Ort: Bodens kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 17 May (6 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Museiintendent

Om jobbet
Bodens kommun är en modern småstad med 28 000 invånare. I Boden lever vi närhetsliv. Med det menar vi det liv där du har nära till allt som är viktigt och lite till. Att arbeta i Bodens kommun är att vara nära Bodensarnas föränderliga vardag. Detta innebär möjligheter och utmaningar där vägen fram kan vara mod att våga. Vi har en stark våga prova-kultur där stödet från kompetenta kollegor och chefer finns nära. Här får du ett stort förtroende i en fantastisk miljö och möjlighet att utveckla dig själv och andra. Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden Den nybildade Kultur-, Fritids- och Ungdomsavdelningen vid Kommunledningsförvaltningen har hand om Bodens kommuns kultur-, fritids- och ungdomsverksamhet såsom föreningsservice, mötesplatser för unga, sport- och idrottsanläggningar, simhall och äventyrsbad, bibliotek och bokbuss, Försvarsmuseum Boden och mycket mer. Från och med 1 januari är verksamheten vid Rödbergsfortet en del av Bodens kommun. Verksamheten vid Rödbergsfortet ska berätta om den militärhistoriska bakgrunden till Bodens fästning, sätta in Boden och forten (i synnerhet Rödbergsfortet) i ett internationellt, nationellt och regionalt perspektiv. Här bedrivs visningsverksamhet, information om historiska skeenden med utställningar samt konferens- och caféverksamhet. Verksamheten kommer tillgängliggöras på fler sätt med bland annat digitala satsningar men ska också utveckla den lokala användningen av området i stort. ARBETSUPPGIFTER Hålla kontakt med och schemalägga guider för visningsverksamhet, marknadsföring av verksamheten i samarbete med Försvarsmuseum Boden, ansvar för konferens- och caféverksamhet. Utveckling av Rödbergsfortet som besöksmål, utställningar samt nuvarande visningsverksamhet och verksamheten i stort. Kontakten med Försvarsmuseum Boden och avdelningen KFU kommer att vara en viktig del i arbetet och föreståndaren kommer att ha nära samarbete med museets personal samt viss samverkan med övriga delar av enheten, avdelningen och kommunen i stort. Som föreståndare kommer du att ansvara för att driva och utveckla verksamheten vid Rödbergsfortet. KVALIFIKATIONER Vi ser att du har högskole- eller universitetsutbildning eller motsvarande gärna med inriktning mot besöksnäring, kulturarv eller historia samt erfarenhet av liknande arbete. Det är meriterande för tjänsten om du har erfarenhet av utveckling av kultur- och besöksanläggningar i arbetsledande funktion, erfarenhet av marknadsföring samt textproduktion. Som person bör du tycka om att arbeta självständigt och kunna utrycka dig väl i såväl text och muntlig presentation. ÖVRIGT Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden. Vi har rökfri arbetstid och vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan. Följ oss gärna på Facebook och Instagram När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Support i e-rekryteringssystemet kan du få via 0771-693 693 Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen. Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Bodens kommun
Ansökan
Ansök senast 17 May (6 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Antikvarie

Arbetsgivare / Ort: Lunds Universitet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 18 May (7 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Antikvarie

Om jobbet
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 40 000 studenter och fler än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Annons antikvarie Historiska museet vid Lund universitet är Sveriges näst största arkeologiska museum. Här finns föremål från Skånes sten-, brons-, och järnålder, en stor myntsamling, ett kuriosakabinett, en anatomisk samling, medeltida kyrklig konst och föremål från Lunds domkyrka. Museet rymmer även utställningar med föremål från före detta Zoologiska museet och Antikmuseet. Historiska museet har även accessionsansvar för större delen av de arkeologiska fynden som grävs ut i Skåne. På grund av en arbetstopp söker vi förstärkning av en antikvarie. Din placering kommer att vara på Historiska museets magasin där fynd tas emot, registreras och magasineras. Tjänsten är en visstidsanställning på ett år. Arbetsuppgifter I tjänsten som antikvarie arbetar du med löpande antikvariska uppgifter, vilket bland annat innefattar att ta emot inkommande arkeologiskt material samt magasinera och registrera dessa i museets föremålsdatabas. Arbetsuppgifter av hög prioritet är även ompackning av arkeologiskt material och utsortering av järnföremål för placering i klimatskåp. Även andra arbetsuppgifter inom området samlingsförvaltning kommer att bli aktuella. Du arbetar i ett team med antikvarier och konservatorer och ingår i museinämnden där inkommande ärenden hanteras och beslutas. Kvalifikationer Vi söker en medarbetare med master- eller magisterexamen inom något av de arkeologiska ämnena, ABM eller motsvarande som bedöms som relevant för tjänsten. Du har dokumenterad erfarenhet av att arbeta med föremålshantering på museum samt erfarenheter av dokumentering och registrering i föremålsinformationssystem. God kunskap i svenska och engelska i tal och skrift är ett krav. Meriterande är B-körkort och truckkörkort eftersom förflyttning av stora föremål kan förekomma. Som person är du samarbetsvillig, lyhörd och flexibel. Du är drivande och bra på att planera ditt arbete. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.  Krav - Master- eller magisterexamen inom något av de arkeologiska ämnena, ABM eller motsvarande som bedöms som relevant för tjänsten. - Erfarenhet av att arbeta med föremålshantering på museum. - Erfarenhet av registrering och dokumentering av föremål i föremålsinformationssystem. - Goda kunskaper i svenska och engelska. Meriterande - Erfarenhet av föremålsdatabasen MuseumPlus. - B-körkort - Truckkörkort   Övrigt Tjänsten är en visstidsanställning på ett år med tillträde från och med 2021-09-01 eller enligt överenskommelse. Intervjuer kommer att hållas i vecka 24. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Arbetsgivare
Lunds Universitet
Ansökan
Ansök senast 18 May (7 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.