5 tips när du ska söka jobb! Genrebild - reportage från framtid.se

5 tips när du ska söka jobb!

Är det dags att söka jobb? Det kan vara både nervöst och läskigt att söka ett nytt jobb och om det är första gången vet du kanske inte alls vad som väntar dig. Det första du behöver göra är att hitta en annons. Det går alltid bra att söka ett jobb även om det inte är annonserat och det skadar aldrig att höra av sig till ett företag och berätta att du är intresserad. Söker de inte nya medarbetare eller finns det inget jobb som passar din profil så har du i alla fall presenterat dig. Och vem vet, kanske blir du tillfrågad nästa gång? 

När du har hittat ett jobb som lockar dig finns det en del saker du bör ha koll på innan du söker.

Här är 5 tips till dig som ska söka jobb

1. Skriv ett ordentligt CV 
Ditt CV är din chans att göra ett gott första intryck hos din nya arbetsgivare. Det är i ditt CV du berättar vilka kunskaper och erfarenheter du har. Där kan du dela med dig av utbildning, tidigare arbetsplatser du jobbat på och kontaktuppgifter till tidigare arbetsgivare (referenser) som kan bekräfta dina kompetenser. Läs mer om hur du skriver ett CV här.

När du skickar ditt CV bör du också bifoga ett personligt brev. Ditt personliga brev är en presentation av dig till arbetsgivaren som beskriver mer varför du passar för jobbet. Du kan läsa mer om vad som bör ingå i ditt personliga brev här. 

2. Var transparent, du tjänar inte på att hitta på
När du söker jobb är det viktigt att vara transparent och ärlig. Din arbetsgivare vill veta vad du kan och är inte intresserad av påhittade kompetenser. Om du anses tillräckligt intressant kanske du får en provanställning, trots bristande kompetens inom specifika områden. Det viktigaste är att din arbetsgivare får en ärlig bild av vem du är och vad du kan. Lita på din kompetens, många gånger räcker den längre än man tror. 

3. Skicka med tidigare referenser 
Glöm inte att skicka med referenser från tidigare arbetsplatser, praktikplatser eller utbildningar när du skickar ditt CV. Dessa är viktiga för att arbetsgivaren ska kunna få en annan persons bild av dig och den kompetens du besitter. Dina referenser är ett bra komplement till den bild som arbetsgivaren får av dig. Om du är lämpad för arbetet kanske du kallas till en intervju eller får en anställning direkt. Men glöm inte att ange dina referenser så att de står med i ditt CV från början. Det är bra om dina referenspersoner är förberedda på att de kan få ett samtal. 

4. Var öppen för olika möjligheter 
Att söka jobb kan vara svårt och det kan vara extra klurigt om du inte har några tidigare arbetslivserfarenheter. När du söker jobb kan det därför vara bra att ha ett öppet sinne och vara redo för flera olika möjligheter. Du kanske inte får ett ja första gången men det finns alltid nya möjligheter och alternativ. Om du inte vågar se det breda perspektivet kanske du missar en bra chans. Prata med en vän, tidigare kollega eller kika på Framtid.se för att lära dig mer om olika yrken.  

5. Förbered dig väl innan din intervju 
Om arbetsgivaren tycker att du verkar intressant kan du bli kallad till en anställningsintervju. På en anställningsintervju ställer arbetsgivaren frågor som ger en bättre uppfattning om dig och om jobbet kan passa dig. Om du blir kallad till intervju är det viktigt att vara förberedd. Du kan t.ex. läsa ditt CV och personliga brev en gång extra. Ha koll på dina kompetenser och erfarenheter och se till att inte glömma självförtroendet hemma. Det är också väldigt viktigt att du läser på om företaget och vilken typ av kompetens de söker, så att du har koll på deras verksamhet när du kommer till intervjun.

Lycka till med ditt jobbsökande!

 

Reportage från framtid.se