På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Må bra på jobbet!

Må bra på jobbet!

Du som har ett arbete spenderar många timmar i veckan och en stor del av livet på din arbetsplats. Därför är det viktigt att du trivs och mår bra. Det kan finnas många anledningar att trivas eller inte trivas på sin arbetsplats, det kan handla om arbetsmiljön, strukturen, organisationen eller arbetsuppgifterna.  

Men en sak är säker, mår du bra på din arbetsplats gör du också ditt jobb bättre. Det allra viktigaste är att du trivs med dina arbetsuppgifter. Det ska vara roligt att gå till jobbet. Om du inte känner glädje på din arbetsplats kanske det är dags att se över andra alternativ. Eftersom du spenderar mycket tid tillsammans med dina kollegor kan det också vara värdefullt att se dem som dina vänner. Även om ni inte umgås utanför arbetstid spenderar ni mycket tid tillsammans på jobbet och det blir både enklare och roligare om ni kommer överens. 

En annan faktor som kan förstöra den goa känslan på jobbet är stress. Om du känner dig stressad ökar risken för sämre prestationer, fler missförstånd och mindre fritid. Det är viktigt att känna att det finns tid att fullfölja dina arbetsuppgifter. Dessutom är det bra om det finns tid över för eftertanke. Du behöver också ledig tid för att orka göra ett bra jobb. För att slippa onödiga stressmoment kan du med fördel skriva en att-göra-lista som du följer upp dagligen. Då vet du vad som behöver göras och i vilken prioritetsordning. Att ha koll på dina arbetsuppgifter är a och o för att kunna prestera ditt yttersta. 

För att göra ett bra jobb där du känner att du kan bidra är det bra att ha koll på vilka målsättningar och förväntningar som finns från din arbetsgivare. Om du är osäker på vad som förväntas av dig kan du alltid be om extra feedback. Se till att du vet vilket stöd och hjälp din arbetsgivare kan ge dig i svåra situationer. Våga uttrycka din åsikt kring saker som skulle kunna göra din arbetsplats eller arbetsmiljö bättre. Och du, det är oftast bättre att fråga chefen de jobbiga frågorna även om det känns svårt. Ingen mår bra av att behålla alla känslor inombords.

Fundera över vad som får dig att trivas eller inte trivas på jobbet och berätta för din arbetsgivare vad du tycker är bra och vad du tror skulle kunna bli bättre. 

Här är en lista med 10 saker som hjälper dig att må bättre på jobbet!
- Skriv en att göra lista
- Ställ frågor för att undvika missförstånd
- Jobba med något du tycker om
- Känn till företagets målsättningar
- Be din arbetsgivare om stöd i svåra situationer
- Var nöjd med dina prestationer 
- Be om feedback 
- Bli vän med dina kollegor
- Jobba lagom – kom ihåg att du behöver din fritid
- Våga uttryck din åsikt