På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Vi på Berghs tror på integration – mellan studenter, utbildningar, discipliner, ämnen, näringslivet, byråer, entreprenörer och företag. Vi förbereder dig med ett processtänk som gör att du kan klara av att följa med i en tid av snabba förändringar.

Vi hjälper dig att omvandla din kunskap till kompetens, du får testa din kunskap genom att öva, reflektera samt ge och ta emot feedback.

Vi arbetar nära näringslivet för att löpande tillgodose efterfrågade kompetenser. Pedagogiken (Action-based learning) på Berghs handlar till stor del om att omsätta teorier i praktiken, genom att lyfta in verkligheten i klassrummet. Våra uppdragsgivare ger oss riktiga utmaningar inom våra utbildningar.

Våra lärare tillhör de främsta inom sitt yrke och de kommer till oss för att dela sin erfarenhet och väcka nyfikenhet hos dig att självständigt tackla problem som uppstår.

Berghs utbildar alla inom kommunikations­branschen, vilket gör oss unika. Vi utbildar dig som vill in i branschen, dig som befinner sig mitt i yrkeslivet och dig som siktar mot absoluta toppen.


Här kan du läsa om alla våra utbildningar >>
 

YH-utbildningar hos Berghs School of Communication

Digital Design & Strategy

Studietakt / Ort
Utbildningsstart
2022-08-01
2023-08-01
Utbildningsslut
2023-06-16
2024-06-14
Antal poäng
200 YH-poäng (ca 1 år)
Ansökan öppnar
Saknas
Ansökan stänger
Saknas
VISA MER

På programmet Digital Design & Strategy lär du dig att behärska den digitala världens språk - UX, SEO eller CRO

Under ett år hårdtränas du i att skapa effektiv kommunikation för produkter och tjänster som når fram genom dagens digitala brus.

Den här utbildningen är för dig som vill jobba inom det digitala. Du lär dig om användarcentrerad design och olika innovationsprocesser, skapar strategier för marknadsföring och webboptimering, utforskar din roll i takt med den tekniska utvecklingen, och övar pitch och presentationsteknik. Oavsett vilka ämnen som lockar dig, så formas du för morgondagens arbetsmarknad.

Vad kan man jobba med efter examen?
Som digital strateg arbetar du ofta med kvantitativ och kvalitativ data i kombination med marknadsföring och affärsutveckling för att anpassa kommunikationen till dagens digitala och globala verklighet. Digital design är som klistret mellan teknik och människan, och det finns många olika roller som digital designer, men de flesta grundar i att skapa efter användarbehov. Du kan till exempel jobba som UX designer, service designer, UI designer, produktdesigner eller grafisk designer.

Utbildningen väver ihop dessa områden, allt för att ge dig de bästa verktygen och kunskaperna för att navigera det aktuella digital landskapet specifikt genom samarbetet mellan design och strategi.

Vem borde söka?
Du som är en problemlösare och som tänker digitalt. Begrepp som digitalisering, UX, webbanalys och innovation triggar dig snarare än skrämmer dig. Och möjligtvis har du ett digitalt förflutet, kanske från tidigare jobb inom branschen på en marknadsavdelning, startup eller designbyrå. Eller så har du ingen tidigare erfarenhet alls.

Studieavgift inkl. moms: 155 000:- + ca. 5000:- för litteratur. Du kan finansiera dina studier med hjälp av Centrala Studiestödsnämden, CSN.

VISA MINDRE

Growth Marketing

Studietakt / Ort
Utbildningsstart
2022-08-01
2023-08-01
Utbildningsslut
2023-06-16
2024-06-14
Antal poäng
200 YH-poäng (ca 1 år)
Ansökan öppnar
Saknas
Ansökan stänger
Saknas
VISA MER

Growth Marketer - dagens vassaste digitala marknadsförare!

Under utbildningen hårdtränas du till att bli ett datadrivet proffs som får varumärken att växa.

Du arbetar i verkliga case med korta deadlines och snabba leveranser, alltid i högt tempo. Du får känna på branschen innan du ens har börjat! Under några av terminens veckor får du jobba tight i team med skolans andra program under ett gemensamt stort projekt för en riktig kund.

Under utbildningen får du praktisk kunskap om onlineförsäljning, marknads­kommunikation och affärsförståelse samt verktyg till content-produktion, webbanalys, konverteringsoptimering, SEO, annonsering på sociala medier och mycket, mycket mer. Du får också certifieringar inom Google Analytics och Google Ads som varje growth marketer bör ha.

Efter din utbildning har du blivit en kompetent digital marknadsförare och kan börja jobba på en marknadsavdelning, byrå eller som frilansande konsult - efterfrågan på growth marketers är stor i tech-världen!

Vad är en growth marketer?
En growth marketer är länken mellan kund, målgrupp och ökad tillväxt. Genom kunskap och analys kring internetanvändarnas beteende sätter du stora planer i verket för att öka kundens digitala försäljning på både kort och lång sikt.

En growth marketer är den digitala maknadsföraren varje företag önskar att de hade!

Studieavgift inkl. moms: 155 000:- + ca. 5000:- för litteratur. Du kan finansiera dina studier med hjälp av Centrala Studiestödsnämden, CSN.

VISA MINDRE

Produktionsledning

Studietakt / Ort
Utbildningsstart
2022-08-01
2023-08-01
Utbildningsslut
2023-06-16
2024-06-14
Antal poäng
200 YH-poäng (ca 1 år)
Ansökan öppnar
Saknas
Ansökan stänger
Saknas
VISA MER

Produktionsledaren är nyckeln till varje lyckat projekt

Utbildningen är uppdelad i 11 kurser som alla är fyllda med skarpa uppdrag och lika skarpa kunder. Varje vecka jobbar du med nya case med snabba och intensiva leveranser. Du samarbetar också med skolans andra utbildningar i ett gemensamt projekt för en riktig kund. Allt för att du ska komma så nära arbetslivet som möjligt innan du ens har avslutat utbildningen.

Som produktionsledare ansvarar du för att leda teamet och kunden i ett projekt. Du ser till att idéerna tas vidare från ritbordet på ett sätt som möter kundens förväntningar på bästa sätt. Du hanterar arbetsfördelning, budget, ser till att hålla deadlines och är drivande i att leverera lyckade projekt! Du är också den sociala länken som tar hand om kommunikationen mellan teamet, kunden, leverantörer och partners.

Efter utbildningen
Efter utbildningen har du kunskap om projektledning, företagsekonomi, olika mediekanaler, digitala lösningar, strategisk produktionsledning, kommunikation och reklam samt idé- och konceptutveckling. Du har produktionsledarens alla verktyg och är redo att jobba tätt i team och framför allt - förverkliga idéer till lyckade projekt.

Vem borde söka?
Du som har en problemlösarskalle och älskar människor lika mycket som ordning och reda. Du som ser till att saker blir gjorda samtidigt som du ser möjligheter i varje liten detalj.

Studieavgift inkl. moms: 155 000:- + ca. 5000:- för litteratur. Du kan finansiera dina studier med hjälp av Centrala Studiestödsnämden, CSN.

VISA MINDRE

Public Relations

Studietakt / Ort
Utbildningsstart
2022-08-01
2023-08-01
Utbildningsslut
2023-06-16
2024-06-14
Antal poäng
200 YH-poäng (ca 1 år)
Ansökan öppnar
Saknas
Ansökan stänger
Saknas
VISA MER

Om utbildningen
Under ditt utbildningsår får du utveckla din strategiska och kreativa förmåga i allt från varumärkesstrategi, medielandskapet, omvärldsanalys, kriskommunikation till idéarbete och copywriting. Du tränas praktiskt i att jobba med uppdrag för olika varumärken i verklighetsnära projekt.

Som PR-student lär du dig att förstå din omvärld, i både små och stora drag, och att omvandla dessa till insikter som ligger till grund för kreativa och smarta PR-drivna idéer.

I programmet ingår en praktikperiod och under de veckorna kommer du att lära dig ännu mer om vad PR-yrket innebär och vilken typ av roll och arbetsplats som passar dig i framtiden.

Vad innebär jobbet efter examen?
En PR-kommunikatörs främsta uppgift är att utveckla kommunikation som skapar uppmärksamhet och förtroende bland människorna du vill nå. Som PR-kommunikatör är du expert på hur varumärken uppfattas och vad människor bryr sig om, tack vare din analytiska och strategiska förmåga. Du är också kreativ och kommer på smarta idéer för olika typer av kampanjer.

Efter examen kan du till exempel jobba på PR-byrå, reklambyrå, produktionsbolag, inhousebyrå, kommunikationsavdelning, marknadsavdelning, startups – inom en mängd olika branscher!

Vem borde söka?
Du som är skicklig på att bygga nya relationer och hålla igång dina nuvarande relationer. Du som gillar att skapa diskussioner, engagemang och opinion i olika sammanhang. Du som är strategiskt och kreativt lagd och ser möjligheter för hur varumärken kan spetsa till sin kommunikation. Även om du gillar att planera och analysera, ser du också till att jobbet blir gjort och kavlar gärna upp ärmarna när det krävs.

Studieavgift inkl. moms: 155 000:- + ca. 5000:- för litteratur. Du kan finansiera dina studier med hjälp av Centrala Studiestödsnämden, CSN.

VISA MINDRE

Strategisk kommunikation

Studietakt / Ort
Utbildningsstart
2022-08-01
2023-08-01
Utbildningsslut
2023-06-16
2024-06-14
Antal poäng
200 YH-poäng (ca 1 år)
Ansökan öppnar
Saknas
Ansökan stänger
Saknas
VISA MER

Strategisk kommunikation handlar om att bygga och förvalta varumärkets positionering på marknaden genom att förstå vad som ligger bakom människors beteenden

Under ditt år på programmet lär du dig att analysera omvärlden och hur den påverkar och skapar förutsättningar för varumärken. Du tränas praktiskt i att jobba med uppdrag för varumärken i verklighetsnära projekt. Vi jobbar med att förstå affären, definiera problemet och ställer ofta frågan “varför?“ för att kunna skapa effekt genom kommunikation.

Under året arbetar vi intensivt med affärsinnovation, research, data, analys och insikter för att kunna jobba fram strategier för varumärken i olika typer av branscher.

Du utvecklar din kreativa förmåga när vi jobbar med idéarbete, copywriting och visuell kommunikation. Du lär dig också grunderna i projektledning – hur du tar dig an problem och möjligheter hela vägen från uppstart fram till lösning och genomförande. Vi håller också koll på aktuella och kommande trender för att förstå vad som påverkar hur människor beter sig.

I programmet ingår en praktikperiod och under dessa veckor kommer du att lära dig ännu mer om vad strategisk kommunikation innebär och vilken typ av roll och arbetsplats som passar dig i framtiden.

Vad innebär jobbet efter examen?
Som strategisk kommunikatör arbetar du med att bygga och förvalta varumärkets positionering på marknaden. Du jobbar fram strategier med hjälp av research som ditt främsta verktyg. Du grundar ditt strategiska arbete i data, insikter och omvärldsanalyser och styr varumärket mot affärs- eller kommunikationsmål.

Efter examen kan du till exempel jobba som strategisk kommunikatör, planner, brand manager, projektledare eller brand strategist på reklambyrå, produktionsbolag, inhousebyrå, PR-byrå, marknadsavdelning eller startups – inom en mängd olika branscher.

Vem borde söka?
Du som är både analytisk och kreativt lagd och har lätt för att växla mellan olika perspektiv för att se helheten högt ovanifrån och detaljerna på millimeternivå. Du som ständigt söker ny information och kunskap att dela med din omgivning!

Studieavgift inkl. moms: 155 000:- + ca. 5000:- för litteratur. Du kan finansiera dina studier med hjälp av Centrala Studiestödsnämden, CSN.

VISA MINDRE