På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Trender inom Handel

Trender inom Handel

Framtid.se har den 9 april 2019 deltagit i informationsdagen Trendspaning med Handelsrådet i Göteborg, en inspirerande dag med föreläsningar och diskussioner, vars huvudsyfte var att uppmärksamma "utbildare", dvs skolpersonal på grund-, gymnasieskolor, yrkeshögskole- och högskoleutbildningar på "dagens" trender inom Handel.

Följande trender, fick man konstatera, märks tydligt i den svenska handeln under året 2019 och framöver:
- svenskarna har på allvar börjat handla även mat på nätet;
- handelskedjorna skapar i allt större utsträckning egna varumärken;
- det blir allt vanligare att influenser skapar egna varumärken;
- större "polarisering": en del människor tenderar att lyxkomsumera i allt större utsträckning medan andra anstränger sig väldigt mycket för att leva "klimatsmart" och konsumera mindre och på ett sätt som minst påverkar miljö negativt;
- en hel del "löjliga och onödiga" prylar marknadsförs men de flesta av dem "floppar" nästan omgående;
- de flesta handlare måste ha allt större koll på sina utgifter pga allt mer "pressade" marginaler;
- digitalisering av fysiska produkter, ex. ljudböcker;
- aktörer inom handeln känner sig tvungna att använda de kommunikationskanaler som kunderna "efterfrågar", ex. appar & instagram men finns samtidigt kvar i de mer traditionella kanalerna i försök at "möta kunden i Alla kanaler";
- snabb och smidig leverans är en av de största framgångsfaktorerna inom E-handeln.

Recept för framgång inom Handel:
1. Möt kunden i alla kanaler
2. Satsa på egna varumärken
3. Vässa logistiken: snabb och smidig leverans är "A och O"
4. Följ upp alla kundkontakter.

Vinnare och förlorare inom handeln?
Små renodlade återförsäljare kommer att ha det tufft (ekonomiskt).
Större och "bredare" aktörer som satsar på att skapa egna varumärken och på bra kundbemötande spås att bli framtidens handelns vinnare!