På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Samhällsvetare
Spela filmen

Samhällsvetare

8 Lediga jobb

C&I Analyst - Paper, Forest Products & Packaging

Arbetsgivare / Ort: Mckinsey & Company Service AB / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 september (18 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-20
Källa: Arbetsförmedlingen
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Samhällsekonom

Språk
Krav
  • Engelska
Meriterande
  • Svenska

Om jobbet

You will research and analyze the relevant technical and economic issues in the paper and packaging goods industry such as market situation and competitive intensity as well as industry and company trends.

Your independent research will be conducted using a number of sources, including industry databases, market research reports, the press, academic research, and expert interviews. You will provide support to our consultants and contribute significantly to our client and knowledge projects. Through your work on different projects, you will develop broad-based expertise of the industry.

As an important member of our international network, you will have access to a globe-spanning picture of the industry and many international contacts. You’ll deal with new intellectual challenges daily and build your industry and functional knowledge on an ongoing basis. A clearly defined career path will help you to continuously develop your skills.

Who you'll work with: You'll join our Stockholm office as part of our Paper, Forest Products & Packaging group, and McKinsey’s global Client Capabilities Network which consists of more than 2,500 knowledge professionals.

Colleagues in our global Client Capabilities Network deliver distinctive client impact through assets and expertise and are driven by a culture of innovation.

This team is unique among consulting firms. We work with McKinsey consulting teams across the globe to help derive insights from market information and create foundations for sound recommendations for client and internal projects.

Qualifications

  • University degree in forestry, packaging, engineering or economics with excellent academic record
  • Genuinely interested in issues in the paper and forest products industry
  • Excellent analytical and conceptual problem-solving skills
  • Effective at, and enjoy, solving complex problems
  • Ability to work well in a team environment
  • Ability to communicate persuasively in English - both orally and in writing
Arbetsgivare
Mckinsey & Company Service AB
Klarabergsviadukten 70
10724 Stockholm
Ansökan
Ansök senast 30 september (18 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Samhällsvägledare till Kundservice

Arbetsgivare / Ort: Nyköpings kommun
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 21 oktober (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsvägledare

Om jobbet
Kommunikation & Kundservice i Nyköpings kommun består av flera enheter och tillsammans ansvarar vi för kommunikationsfunktionen i Nyköpings kommun. Med kommunikation som verktyg har vi uppdraget att bidra till att verksamheterna når sina mål, att göra arbetet mer effektivt och att stärka varumärket Nyköping. Våra uppdrag syftar till att ge en god service internt och externt samt det övergripande ansvaret för kommunikationsfunktionen i Nyköpings kommun. Kommunikation & Kundservice har även ansvar för kommunens Kundservice. Här ingår kommunens centrala växel, reception i Stadshuset, den interna servicen samt samhällsvägledning. I växeln svarar vi på samtal till alla kommunens verksamheter, och lotsar vidare till rätt enhet. Vi välkomnar besökare till medarbetare i Stadshuset, hanterar kommunens tryckeri och säkerställer posthanteringen internt och externt. Inom området Samhällsvägledning lotsar vi kunder på sex olika språk i samhällets olika funktioner. Till området Samhällsvägledning söker vi nu en kollega för ett vikariat då en av våra kollegor ska vara föräldraledig. ARBETSUPPGIFTER Som samhällsvägledare vägleder och informerar du om hur det svenska samhället fungerar. Vi är en arbetsgrupp på fyra personer med olika bakgrund och kulturell kompetens som tillsammans pratar sex olika språk. Vi arbetar främst med samhällsvägledning till nya i Sverige, men även andra som inte vet var de ska vända sig med sina frågor. I vårt arbete ingår att ta emot besök digitalt och fysiskt och svara på frågor om tex arbete, boende, skolfrågor, utbildning, försäkringssystemet och äldreomsorg. Vi fungerar som en länk för våra besökare till olika myndigheter. Vår uppgift är att lotsa vidare personer i samhällsfrågor till rätt organisation eller funktion samt att kunna förklara vårt samhälles olika funktioner och vem som hanterar vilka frågor. Vi är även sammankallande till nätverksmöten med polis, räddningstjänst, socialtjänst, bostadsföretag och andra aktörer. Vi jobbar även med matchning av språkvänner. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: - Gymnasieutbildning minst 3 år - God kännedom om det svenska samhällets funktioner såsom myndigheter, offentliga aktörer och näringsliv. - God datavana och goda kunskaper i Officepaketet - Goda kunskaper i svenska, somaliska, swahili och engelska i tal och skrift Meriterande erfarenheter: - Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, helst samhällsvägledning men även arbete inom annan myndighet såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket eller Skatteverket är meriterande. -God lokalkännedom om Nyköping med omnejd är ett plus Som person är du nyfiken, empatisk och har lätt för att bygga relationer. Du har ett prestigelöst sätt gentemot andra och är lugn och trygg i dig själv, har ett bra tålamod och värderar teamarbete högt. Det är också viktigt att du har en god kommunikativ förmåga och en hög servicenivå då vi servar medborgare i kommunen. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vid kusten en timme från Stockholm ligger Nyköping. En modern och snabbt växande kommun med god service. Här är avstånden mindre, naturen närmare och livet lite enklare. Att arbeta i Nyköpings kommun innebär att bli del av en ambitiös organisation i en spännande tillväxtfas. Bland annat planeras Sveriges första höghastighetsjärnväg - Ostlänken. Ett arbete som kommer påverka vår region positivt under många år framöver, både när det handlar om fler arbetstillfällen och god medborgarservice. Inom Nyköpings kommun arbetar ca 4 000 personer och vår breda organisation med många yrkesgrupper ger dig goda utvecklingsmöjligheter. Här finns många av samhällets viktigaste jobb. Du som väljer att arbeta hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Här är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Välkommen till en arbetsplats där möjligheterna växer. Om du önskar stöd i programmet Offentliga Jobb vänligen ring supporttelefon 0771-693 693. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Arbetsgivare
Nyköpings kommun
Ansökan
Ansök senast 21 oktober (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Valsamordnare i Kungsbacka - tidsbegränsat uppdrag under valarbetet 2022

Arbetsgivare / Ort: Kungsbacka kommun
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 21 oktober (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsvägledare

Om jobbet
Kungsbacka är en växande kommun där både människor och företag utvecklas. Hos oss arbetar människor som vill, vågar och kan. Vill du bli en av oss? Inför nästa planerade val, den 11 september 2022, söker vi nu en valsamordnare. Som valsamordnare ansvarar du tillsammans med valkansliet att planera och genomföra valet.  Sveriges kommuner ansvarar för genomförandet av de allmänna valen till riksdag, region och kommunfullmäktige vart fjärde år och valet till Europaparlamentet vart femte år. Utöver detta ansvarar kommunerna för genomförandet av folkomröstningar och eventuella extra val. I Kungsbacka finns ca 60 000 röstberättigade personer och valorganisationen engagerar cirka 350 personer i 46 valdistrikt och cirka 11 förtidsröstningslokaler. I Kungsbacka är valnämnden ansvarig lokal myndighet för valen med uppgift att bland annat bemanna kommunens valdistrikt och förtidsröstningslokaler. Verksamhetens uppdrag Kommunstyrelsens förvaltning är en av Kungsbackas nio förvaltningar. Vi ansvarar för att leda, utveckla, samordna och styra strategiska frågor som rör hela kommunen. Kommunens valadministration hanteras av ett valkansli som är placerat på kanslienheten. Valkansliet ansvarar för det praktiska arbetet med att planera för genomförande av val i Kungsbacka kommun och ansvarar för att valen genomförs på ett effektivt och rättssäkert sätt. I valkansliet ingår cirka fyra personer med olika ansvarsområden och olika stor sysselsättningsgrad. Rollen som valsamordnare Som valsamordnare ansvarar du tillsammans med valkansliet för planering, förberedning, genomförandet samt utvärderingen av det allmänna valet 2022. Du handlägger och administrerar frågor kring valet i det praktiska arbetet. I ditt arbete ska du även informera, rekrytera och utbilda röstmottagare, planera och genomföra det praktiska arbetet inför och under valdagen. Du ska även se till att det finns lämpliga vallokaler i varje valdistrikt och till förtidsröstningen och du har även ansvar för hanteringen och logistiken av de valmaterial som ska finnas i varje lokal. Arbetet innebär många kontakter med företrädare inom såväl kommunen som Valmyndigheten och Länsstyrelsen. Din profil Vi söker dig som är strukturerad, kommunikativ, serviceinriktad, kan arbeta självständigt och med andra samt inte räds för att ta ansvar och egna initiativ. Du kan hantera att ha flera parallella processer igång och har en hög stresstålighet då arbetet innebär högt tempo. Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom lämpligt område så som offentlig förvaltning, samhälls- eller statsvetenskap eller annan inriktning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Om du har arbetat med projektledning ser vi detta som ett extra plus. Praktisk erfarenhet av att arbeta med val, erfarenhet från administrativt arbete, service samt erfarenhet från kommunal förvaltning är också meriterande. Du har erfarenhet av administrativa uppgifter och kan även arbeta fysiskt när det behövs. God datavana är nödvändig. Valadministrationen använder Kaskelot som IT-stöd vilket kommer att bli centralt för ditt uppdrag.  Eftersom kommunikation och dokumentation är en stor del av ditt arbete behöver du ha obehindrade kunskaper i svenska i både tal och skrift. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.  Vårt erbjudande och övrig information Tjänsten innebär en tidsbegränsad anställning som successivt ökar i timmar under perioden 2022-01-10 – 2022-09-30. Jobbet bedrivs i ett högt tempo, framförallt när valet närmar sig. Under en kort period inför och i samband med valet kommer det innebära även kvälls- och helgjobb.  I samband med att du ansöker kommer du att få svara på ett antal frågor kopplat till tjänsten. Svara så utförligt du kan och utifrån givet antal tecken. Det du svarar där kommer att användas som del i urvalet. Då alla som söker får samma frågor inledningsvis bidrar det till en mer rättvis och objektiv urvalsprocess.  Intresserad? Kul! Välkommen med din ansökan till ett av de mest ärofyllda och demokratiska jobben i kommunal sektor. Vi vill ha din ansökan på svenska senast 21 oktober 2021. #LI-KUNGSBACKA Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.
Arbetsgivare
Kungsbacka kommun
Ansökan
Ansök senast 21 oktober (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonom med särskild kompetens om regioner och kommuner

Arbetsgivare / Ort: Kammarkollegiet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 21 oktober (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsekonom

Om jobbet
Har du en universitets-eller högskoleutbildning inom ekonomi och  arbetserfarenhet från region eller kommun? Vi kan då erbjuda dig en spännande och utvecklande tjänst på det nyinrättade kansliet för kommunal ekonomi i balans! Kammarkollegiet har av regeringen fått i uppdrag att inrätta en delegation för kommunal ekonomi i balans. Delegationen ska hantera det tillfälliga statsbidrag som ger stöd till kommuner och regioner med svag ekonomi att effektivisera sin verksamhet och skapa en ekonomi i balans. Delegationen kommer fungera som ett särskilt beslutsorgan där Kammarkollegiet tar emot ansökningar och bereder ärenden inför beslut av Delegationen. I samband med att Kammarkollegiet börjar ta emot ansökningar från kommuner och regioner, preliminärt under första delen av 2022, bildar myndigheten ett kansli som ska bereda ansökningar till Delegationen. Arbetsuppgifter Som medarbetare på kanslistödet kommer du analysera och pröva innehåll i ansökningar från kommuner och regioner. Tillsammans med två andra kollegor kommer du utarbeta underlag för Delegationen att ta ställning till och fatta beslut utifrån. Du kommer även att arbeta med rådgivning, uppföljning och handledning för de kommuner och regioner som är kvalificerade för ekonomiskt bidrag. Då detta är en nyinrättad verksamhet handlar arbetet även om att utforma arbetsprocesser internt på kansliet samt gentemot Delegation och sökanden. Kansliet är en egen enhet och är placerad i Karlstad.   Är du vår framtida kollega? Vi söker dig som har: • universitets- eller högskoleutbildning inom ekonomi alternativt annan akademisk utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten • erfarenhet av att ha arbetat med analys av verksamhetsdata och ekonomisk uppföljning • erfarenhet och kunskap om verksamheten inom regioner och/eller kommuner • erfarenhet av att granska och bedöma effektivitet i verksamhet Har du erfarenhet av rådgivning och dialog med olika intressenter samt erfarenhet av ärendehandläggning är det meriterande för tjänsten. Som person är du analytisk och strukturerad där du arbetar självständigt och driver ditt arbete framåt för att uppnå resultat. Då kanslistödet är en liten grupp som arbetar nära varandra behöver du gilla att arbeta tillsammans med andra och även ha förmåga att se vad som behöver göras för att gruppen gemensamt ska leverera det som förväntas. En förutsättning för att lyckas i tjänsten är att du är duktig på att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper Mer information Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobb, inklusive CV och personligt brev, senast den 21 oktober 2021. Kontaktpersoner Ulrika Johansson, avdelningschef försäkringsavdelningen och projektledare 054-22 12 34 Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08-700 08 48 Lisa Ericson, ST, 08-700 06 40   Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.
Arbetsgivare
Kammarkollegiet
Hemsida: http://www.kammarkollegiet.se
Ansökan
Ansök senast 21 oktober (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Samhällsvägsledare, Lilla Edets kommun

Arbetsgivare / Ort: Lilla Edets kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 25 oktober (6 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsvägledare

Om jobbet
Lilla Edets kommun är en av kommunerna i Göteborgsregionen, gynnsamt belägen längs Göta älv med närhet till Göteborg, Trollhättan och Uddevalla. Du tar dig snabbt och säkert med tåg eller på motorväg mellan orterna. De goda kommunikationerna ger oss möjligheten att fortsätta växa och utvecklas.  I kommunen arbetar cirka 1500 medarbetare med att skapa bästa möjliga förhållanden för våra drygt 14 000 invånare, våra företag och för alla som besöker oss. Som arbetsgivare värnar vi om alla våra medarbetare och erbjuder därför bland annat kompetensutveckling, friskvårdsbidrag, semesterdagsväxling, bidrag till studielitteratur, möjlighet till privatbilleasing och mycket annat. Hos oss finns närhet till de du samarbetar med och tack vare vår storlek har du goda möjligheter att påverka och utveckla våra verksamheter.  Beskrivning Som samhällsvägledare i Lilla Edets kommun ingår du i kommunikationsavdelningen som består av kommunens Medborgarservice samt ett kommunikationsteam. Avdelningen består av sex kollegor som leds av kommunikationschefen. Kommunikationsavdelningen tillhör sektor kommunledning. Vi ska nu utöka vårt Medborgarservice med ytterligare en kollega då vi från 1 mars 2022 tar över kommunens växel i egen regi.   Arbetsuppgifter Medborgarservice ger medborgare, besökare, företagare service som är snabb, enhetlig och håller en hög kvalité. Det dagliga arbetet i Medborgarservice innebär att du tar emot besökare och svarar i telefon samt hanterar inkomna frågor och synpunkter via bland annat digitala system och e-post. Du lämnar svar direkt eller vägleder dem vidare till rätt instans. Medborgarservice ger också intern service till kommunens verksamheter. I arbetet som samhällsvägledare gäller det att föra en god och konstruktiv dialog med verksamheterna för att utveckla servicen till medborgarna. Tillsammans ska vi göra skillnad för dem vi är till för. Medborgarservice är även utgivningskontor för SITHs-kort (tjänste-id) och samverkar med andra offentliga verksamheter och myndigheter i olika ärenden.  Som medarbetare i Medborgarservice är du generalist, har god allmänbildning samt goda kunskaper om hur samhället fungerar. Tillsammans med dina kollegor arbetar ni fortlöpande med att utveckla och förbättra verksamheten. Vi har påbörjat vår resa till att bli ett kontaktcenter – med målet att fler ska få svar direkt – här blir du en viktig spelare tillsammans med dina kollegor.   Kvalifikationer Du är positiv, initiativrik och uttrycker dig väl i både tal och skrift. Du tycker om att jobba med människor och service, och att du lägger stort fokus på att möta besökarnas behov. Det är viktigt att du har viljan att hjälpa andra, är lyhörd och öppen samt förmår att anpassa ditt arbetssätt och din kommunikation. Samarbetet mellan kollegor är mycket viktigt. Du är trygg och stabil samt klarar av stressiga situationer. Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet. Vi söker dig som har erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet med inriktning mot service och information. Det är meriterande om du har varit med och byggt upp, eller på annat sätt har erfarenhet av, kontaktcenter. Du har också goda IT-kunskaper och är van att använda modern teknik för att söka och använda information.  Krav är eftergymnasial utbildning med arbetslivserfarenhet inom kundservice/kundkontakt som av arbetsgivaren bedöms som relevant för tjänsten. Krav är också att du talar och skriver flytande svenska och engelska. Ytterligare språkkunskaper ser vi som positivt.   Låter detta som något för dig? Ansök redan idag! Vi kommer att granska inkomna ansökningar kontinuerligt och genomföra intervjuer under ansökningstiden. 
Arbetsgivare
Lilla Edets kommun
Ansökan
Ansök senast 25 oktober (6 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.