På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Samhällsvetare
Spela filmen

Samhällsvetare

7 Lediga jobb

Arbetsspecialist till Jobbcenter

Arbetsgivare / Ort: Karlskrona kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 4 november (7 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsvägledare

Om jobbet
Arbetsspecialist till Jobbcenter Funktionsstödsförvaltningen är kommunens tredje största förvaltning och ansvarar för att ge stöd och service till de kommunmedborgare som har fysisk, psykisk och/eller intellektuell funktionsnedsättning. Med värdeorden " Delaktighet – Utveckling – Respekt" som bas strävar vi efter att tillsammans skapa ett professionellt bemötande gentemot brukaren och ett gott arbetsklimat. Vill du vara med och bidra till en ökad livskvalitet och självständighet för personer med funktionsnedsättning? Sök dig till oss!   Beskrivning av arbetet   Som arbetsspecialist arbetar du med att kartlägga personers arbetsförmåga och personliga mål och bidrar på så sätt till personlig utveckling för personer med funktionsnedsättning som vill arbeta eller studera. Arbetet utförs på strukturerat arbetssätt. En stor del av arbetet består av att tillsammans med deltagare besöka olika arbetsställen och skolor för att hitta arbetsuppgifter eller studier som kan vara lämpliga. I din roll har du även ett tätt samarbete med näringslivet, övriga förvaltningar i kommunen, regionen, skolor/universitet, statliga verk samt ideella föreningar. Vi arbetar enligt IPS & SEed metoden.   Kvalifikationer Högskoleutbildning som socialpedagog, beteendevetare, socionom, leg arbetsterapeut, studie- och yrkesvägledare eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Goda kunskaper i svenska både i tal och i skrift och B-körkort krävs för tjänsten.   Det är meriterande om du har: - erfarenhet av arbete med personer i målgruppen - SE eller IPS utbildning - erfarenhet av säljarbete Du som person har ett stort intresse för människor och förmåga av att skapa kontakter med interna så väl som externa parter. Du behöver kunna se helheten på arbetsplatsen, vara lyhörd och intresserad av att bygga relationer. Du ska även ha en förmåga att förebygga och hantera konflikter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Om anställningen  Tillsvidare, heltid. Tillträde enligt överenskommelse.   Heltid med arbetstid måndag-fredag.   Kontaktpersoner Kim Iggstedt, enhetschef, tfn 0455-30 51 10  Mariann Steinbach, enhetschef, tfn 0455-30 45 90 Fackliga företrädare Marie Petersson, Vision, tfn 0455-30 45 67   Mikael Wickström, SSR, tfn 0455-30 43 29  Övrigt Karlskrona kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder. I Karlskrona kommun har vi rökfri arbetstid. Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Ansökan Välkommen med din ansökan senast torsdagen den 4 november 2021. Tjänsten söks via Karlskrona kommuns e-rekryteringssystem, se länk nedan.
Arbetsgivare
Karlskrona kommun
Hemsida: www.karlskrona.se/
Ansökan
Ansök senast 4 november (7 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonom

Arbetsgivare / Ort: Övertorneå kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 5 november (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsekonom

Om jobbet
Nu söker vi en ny medarbetare till ekonomienheten. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, tillträde snarast eller enligt överenskommelse.   Ekonomienheten erbjuder stöd och service till kommunens verksamheter och till politiken inom områdena redovisning, uppföljning, controlling och inköp i syfte att säkra en långsiktigt hållbar ekonomi för kommunen. Ekonomienheten har även en styrande och kvalitetssäkrande roll baserat på lagar, policys och riktlinjer samt utvecklar arbetsmetoder och styrdokument för processerna.   Arbetsuppgifter: I dina arbetsuppgifter som ekonom kommer det bl a ingå att stötta kommunens verksamheter samt utveckling av enhetens processer internt och till angränsande avdelningar. Som ekonom kommer dina arbetsuppgifter även att handla om att medverka i boksluts- och budgetarbete samt ge verksamhetsföreträdare stöd vid budgetering, uppföljnings- och prognosarbete. Löpande bokföring, att göra utredningar och analyser, skriva rapporter samt utveckla resursfördelningsmodeller och ekonomiprocesser och i övrigt förekommande arbete inom ekonomienheten kommer att ingå i tjänsten. Du kommer självständigt att driva projekt för att utveckla våra rutiner, system och processer. Du är internkonsult och ger råd och stöd i ekonomifrågor samt medverkar vid informationstillfällen och utbildningar.  Kvalifikationer: Ekonomexamen på högskolenivå gärna med inriktning redovisning, eller annan likvärdig utbildning/erfarenhet. Du ska helst ha några års arbetslivserfarenhet inom området. Det är meriterande om du har arbetat med redovisning och/eller ekonomistyrning gärna i kommunal verksamhet. Du har god IT-vana, vi jobbar med Vismas affärssystem och Stratsys för framställan av våra rapporter. Dina egenskaper: Analytisk, strukturerad och ansvarsfull. Du har en känsla för rutiner, processer och utveckling. Du har en vilja att bidra till enhetens utveckling, en vilja att själv utvecklas och att tillsammans med dina kollegor göra livet lättare för dig och för varandra. God förmåga att förmedla budskap muntligt och skriftligt. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Upplysningar: Lämnas av ekonomichef Jan Johansson, tfn 070-600 97 45, e-post: [email protected] Fackliga företrädare: Vision Kaarina Koski, tfn 070-584 55 84, e-post: [email protected] Övrigt: Vi har tobaksfri arbetstid. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Ansökan: Välkommen med din ansökan senast 5 november 2021.  Du kommer att få en bekräftelse på att din ansökan kommit in. Skulle du inte motta en sådan bekräftelse inom ett par arbetsdagar ber vi dig att kontakta oss via vår växel på telefon: 0927-720 00   Övertorneå kommun ligger i vackra Tornedalen i östra Norrbotten. Polcirkeln går genom kommunen i norr och kommungränsen i öst följer Torne älv. Vår kommun ingår i förvaltningsområdet för finska och meänkieli, två minoritetsspråk som talas flitigt av befolkningen. I den kommunala koncernen ingår Övertorneå kommun med cirka 500 medarbetare, samt tre kommunala bolag; Övertorneå Energi AB, Stiftelsen Matarengihem samt Övertorneå Värmeverk.
Arbetsgivare
Övertorneå kommun
Ansökan
Ansök senast 5 november (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Lantbruksattaché med placering Bryssel

Arbetsgivare / Ort: Regeringskansliet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 7 november (10 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-11
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsekonom

Om jobbet
Sekretariatet för EU och internationella frågor, Näringsdepartementet Trivs du med internationellt arbete och har praktisk erfarenhet av EU arbete och förhandlingar inom EU:s institutioner, då kan vi erbjuda en spännande roll i Bryssel. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som lantbruksattaché företräder du Sveriges intressen inom EU:s jordbrukspolitik, inom EU:s gemensamma lagstiftning på området för veterinära-, fytosanitära- och livsmedelsfrågor eller inom EU:s gemensamma fiskepolitik. Det innebär att du förhandlar, främjar och bevakar svenska intressen i rådsarbetet inom berörda politikområden. Du bidrar vidare till goda förberedelser och skickligt genomförande av det svenska ordförandeskapet i EU våren 2023. Arbetet innebär att aktivt arbeta med påverkan även i andra relevanta institutioner som EU-kommissionen och Europaparlamentet. Strategiskt nätverkande är en del av vardagen. Ordförandeuppdrag i arbetsgrupper inom ansvarsområdet kan bli aktuellt. Arbetet innebär ett nära samarbete med Näringsdepartementet och med övriga utsända i Bryssel och under ledning av Sveriges biträdande ständige representant till EU. Rollen kräver att du kan koordinera och med självständighet agera i komplexa och tidspressade processer. Det ställer krav på prestigelöshet, samarbetsförmåga, integritet och gott omdöme. Stora delar av arbetet utanför representationen sker på engelska.  Din bakgrund Du har en akademisk examen och flerårig arbetslivserfarenhet inom ett för rollen relevant område. Du har erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller annan myndighet. Du behöver ha praktisk erfarenhet av EU-arbete och förhandlingar inom EU:s institutioner. Det krävs mycket goda kunskaper om EU och dess arbetssätt samt god kännedom om aktuellt politikområde. Du behärskar svenska och engelska obehindrat i tal och skrift. Meriterande är erfarenhet av internationella förhandlingar och från tidigare EU-ordförandeskap. Meriterande är även kunskap inom andra politikområden på Näringsdepartementets område. Goda kunskaper i andra EU-språk än svenska och engelska, ffa franska är en fördel. Dina egenskaper För att trivas och vara framgångsrik i rollen behöver du vara utåtriktad och kommunikativ med mycket god samarbetsförmåga. Du behöver vara drivande, strukturerad och noggrann samt lösningsorienterad och självständigt kunna arbeta och driva processer. Du behöver trivas med ett arbete som tidvis präglas av högt arbetstempo och som ställer krav på flexibilitet. Rollen ställer krav på integritet och gott omdöme. Övrigt Tidsbegränsad anställning 15 augusti 2022 till och med 31 juli 2023. Vi söker tre medarbetare och befattningar är del av förstärkningen vid representationen i Bryssel under det svenska ordförandeskapet 2023. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, är du välkommen att kontakta Maria Rosander, sekretariatschef på telefon +46 08 405 3709 eller Malin Bolin personalhandläggare på + 46 8 405 8207. Fackliga kontaktpersoner är Tomas Gärdström, Saco och Tobias Tengström, ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 7 november 2021.   Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Näringsdepartementet, som är ett av elva departement, har ansvar för frågor som rör bolag med statligt ägande, näringsliv, innovation, landsbygd, livsmedel och regional tillväxt.
Arbetsgivare
Regeringskansliet
Hemsida: http://www.regeringen.se
Ansökan
Ansök senast 7 november (10 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Vi söker en verksamhetscontroller till Skärholmens stadsdelsförvaltning?

Arbetsgivare / Ort: Stockholms kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 7 november (10 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsekonom

Om jobbet
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm. Skärholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms stads 13 stadsdelsförvaltningar och omfattar stadsdelarna Bredäng, Sätra, Skärholmen och Vårberg. Här arbetar mer än 1000 medarbetare för våra 37.000 invånare. Vi erbjuder en kommunal verksamhet som vi är stolta över och vi har en fantastisk mångfald. Välkommen med ditt unika bidrag! Vår verksamhet och uppdraget I avdelningen ingår enheterna medborgarservice, stadsmiljö och öppen verksamhet för barn, unga och deras familjer. Avdelningens uppdrag är att erbjuda och ge service, stöd och vägledning till invånarna på ett sådant sätt att förutsättningarna för goda levnadsförhållanden, ökad egenmakt och jämlika livschanser understödjs och främjas. Vi förvaltar och utvecklar den offentliga miljön och arbetar för ett tryggt, aktivt, levande och innehållsrikt lokalsamhälle och till att Skärholmens potential att utvecklas som en framtida central plats i regionen förverkligas. Flera av verksamheterna och/eller projekten inom avdelningen har ett barn- och familjefokus, medan andra vänder sig till Skärholmens alla invånare Utifrån långsiktighet, helhetssyn och god förståelse för den politiska viljeinriktningen uttryckt i vision och mål, samt förvaltningens och stadens styrdokument och strategiska program ska du driva utvecklingsfrågor, föra policydiskussioner och proaktivt stödja medarbetare i sina uppdrag. Med ett systematiskt, metodiskt och strukturerat arbetssätt säkerställer du att ditt arbete bidrar till hög kvalitet i planering, genomförande och uppföljning av avdelningens arbete. Vi erbjuder ett meningsfullt och lustfyllt uppdrag i en dynamisk miljö där du ges möjlighet att bidra till ett bättre Stockholm!   Dina arbetsuppgifter Som verksamhetscontroller rapporterar du till avdelningschef och ingår i avdelningens ledningsgrupp, bestående av avdelningschef, tre enhetschefer samt preventionsstrateg. Du är delansvarig för avdelningens forum och gemensamma arbete. Det innebär att du är en sammanhållande länk för avdelningens alla enheter och arbetar tillsammans med ledningsgruppen för att verksamheterna håller god kvalitet och når önskade resultat. Uppdraget är brett och komplext och du arbetar exempelvis med att - ta fram beslutsunderlag och relevanta nyckeltal, sammanställa och tolka statistik. - ta fram och säkerställa systematisk uppdatering av kunskapsunderlag utifrån kontinuerlig omvärldsbevakning - hålla ihop, rapportera och utveckla arbetet med verksamhetsplan och verksamhetsuppföljning samt leda arbetet med analys, utvärderingar och uppföljning av verksamheterna - stötta avdelningens enheter i att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet och verksamheternas internkontroll - genomföra utredningar, svara på skrivelser, remisser och medborgarförslag - leda vissa avdelningsgemensamma projekt och processer - föra mötesprotokoll i olika forum - representera avdelningen och förvaltningen i olika forum.   Dina kompetenser och erfarenheter Vi söker dig som har: - för verksamhetsområdet relevanta högskolestudier, gärna med inriktning statsvetare, samhällsplanering, eller liknande som arbetsgivaren finner motsvarande - erfarenhet av att ha arbetat med planering och uppföljning i en politiskt styrd organisation - erfarenhet av att stödja chef och ledning - flera års erfarenhet av att skriva beslutsunderlag, tjänsteutlåtanden och andra rapporter och har god förmåga att leverera texter och underlag med hög kvalitet - avancerade kunskaper i excel och mycket goda kunskaper i world och powerpoint - god ekonomisk förståelse, såsom erfarenhet av budgetarbete eller liknande - erfarenhet som processledare och/eller projektledare eller liknande som arbetsgivaren finner motsvarande - erfarenhet av att självständigt genomfört utredningar och bidragit med analyser - mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift i svenska språket. Det är meriterande om du har erfarenhet av • att hålla föredrag, driva och hålla i work shops och liknande • olika ledningssystem och metodiker • har kunskap om Stockholms stads organisation samt system för planering och uppföljning Som person är du ansvarsfull och trygg, lugn och stabil med stort intresse och engagemang att sätta dig in i de olika verksamheterna. Du är mycket strukturerad och noggrann, analytisk med ett helhetstänk, arbetar långsiktigt och planerar ditt arbete väl. Du upplevs sympatisk och relationsskapande samt har god förmåga att kommunicera och representera verksamheterna och förvaltningen. Stresstålighet krävs då arbetet stundtals har korta deadlines. Likväl behövs en flexibel inställning och förmåga att ställa om på ett smidigt och följsamt sätt, då det snabbt kan komma nya omständigheter och beslut. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Varmt välkommen med din ansökan! Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Arbetsgivare
Stockholms kommun
Ansökan
Ansök senast 7 november (10 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Samhällsvägledare till Servicecenter

Arbetsgivare / Ort: Huddinge kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 9 november (12 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsvägledare

Om jobbet
Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge. Om arbetsplatsen Servicecenter är den första ingången till Huddinge kommun för invånare, besökare och verksamma i kommunen. Servicecenter kännetecknas av hög tillgänglighet, professionellt bemötande och bred kompetens. Vårt mål är att leverera service i nivå med landets främsta servicecenters till våra medborgare och att avlasta förvaltningarna från allmänna frågor. På Servicecenter arbetar samhällsvägledare som svarar på frågor rörande den kommunal verksamheten så som förskola och skola, social- och äldreomsorg, kultur och fritid, bygglov samt miljö- och samhällsbyggnadsfrågor. Genom att Servicecenter hanterar stora volymer av medborgarkontakter frigör vi tid hos sakkunniga och specialister på förvaltningarna och bidrar till kommunens effektivitet. Servicecenter har också ett antal rådgivande- och specialistfunktioner såsom konsumentvägledning och budget-och skuldrådgivning. Det är till funktionen samhällsvägledare som vi nu söker nya medarbetare. Arbetsplatsen ligger nära pendeltågstationen i Huddinge centrum - Arbetsuppgifter Som samhällsvägledare kommer du arbeta med samtal och möten under kontorets öppettider. Arbetet innebär att på ett pedagogiskt sätt ge service, information och vägledning till invånarna när de kontaktar oss via telefon, besök eller digitala kanaler. Du som samhällsvägledare skall vägleda och guida besökaren till att få svar på sina frågor vilket kan vara allt från ansökan till förskola, göra felanmälan till att informera om förfarandet vid en bygglovsansökan. Största delen av servicen sker via telefonen och det är en schemastyrd verksamhet. I arbetet ingår även att föra en god och konstruktiv dialog mellan handläggare och tjänstemän inom kommunen för en fortsatt utveckling av servicen till Huddingefamiljen. Din Profil Vi söker dig som har högskoleutbildning inom samhällsvetenskapliga ämnen, annan relevant utbildning eller motsvarande erfarenheter. Vi ser att du är en person som är nyfiken, har en bred kunskap om samhället och ett intresse för att förstå de människor du möter. Till det så har du goda IT-kunskaper och är bekväm med nutidens sätt att kommunicera och söka information. För att lyckas i rollen behöver du ha en mycket god förmåga att uttrycka dig korrekt och enkelt i tal och skrift, med en god ton och en positiv anda. Krav är att du talar och skriver flytande svenska och engelska. Ytterligare språkkunskaper ser vi som positivt. Meriterande är att kunna finska eftersom Huddinge ingår i förvaltningsområde för finska. Har du tidigare arbetslivserfarenhet av att ge samhällsvägledning eller annan typ av rådgivning/vägledning är det meriterande. Det är också meriterande om du arbetat med liknande uppdrag inom offentlig verksamhet, eller arbetslivserfarenhet från ett serviceyrke där du dagligen träffat och haft nära kundkontakter. Vi söker dig som är relationsskapande, har lätt för att samarbeta, och har ett gott bemötande i alla dina möten. Du är serviceinriktad och lyhörd i dina samtal med andra människor. Du är driven och tar ansvar för dina arbetsuppgifter och tar initiativ för att utveckla verksamheten. Vi värdesätter att du är stabil och trygg i dig själv. Du trivs med att arbeta tätt i ett arbetslag på en arbetsplats där det är högt tempo och där arbetsmetoderna ständigt utvecklas. Frågeställningarna som vi hanterar som samhällsvägledare är mycket varierande, så flexibilitet och lösningsfokus är viktiga egenskaper hos dig. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet Förmåner För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner Facklig kontaktperson För fackliga kontaktpersoner för tjänsten, se Facklig kontaktinformation.
Arbetsgivare
Huddinge kommun
Hemsida: www.huddinge.se
Ansökan
Ansök senast 9 november (12 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.