På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

7 Lediga jobb

Näringslivschef till Botkyrka kommun

Arbetsgivare / Ort: Experis AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 31 oktober (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Näringslivschef

Om jobbet
Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 93 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare. Kommunledningsförvaltningen ansvarar för styrning, ledning och samordning i kommunen. Vi bidrar till att visioner och politiska beslut blir verklighet. Vi är drygt 200 medarbetare med specialistkunskaper inom bland annat ekonomi, HR, kommunikation, utveckling och förvaltning, digitalisering, juridik, platsutveckling och trygghets- och säkerhetsfrågor.Kommunledningsförvaltningen förändrar och stärker nu organisationen med syfte att tydliggöra förvaltningens roll, säkerställa verkställighet av den politiska viljan samt tydliggöra platsperspektivet. Vi skapar en mer kraftfull styrning genom samordning av strategisk styrning, målstyrning, politisk ärendeberedning, koncernsamordning och uppdragsstyrning i avdelningen Styrning och utveckling. Avdelningen består av fyra enheter; hållbar samhällsutveckling, näringsliv, utredning och kvalitet samt kommunkansli. Som enhetschef för näringsliv rapporterar du till avdelningsdirektör för Styrning och Utveckling och ingår i avdelningens ledningsgrupp. Är du vår nya näringslivschef som med mod och ett förändringsinriktat ledarskap vill vara med och skapa framtidens Botkyrka? Är du kraften och energin som är med och skapar framtidens Botkyrka? Tjänsten och arbetsuppgifterna Uppdraget som näringslivschef är både tydligt, roligt och komplext! Botkyrka är en kommun med höga ambitioner att verka för hållbarhet såväl lokalt som att bidra till en hållbar samhällsutveckling i Stockholmsregionen. Vi ser strategisk näringslivsutveckling som en förutsättning för hållbar utveckling i enlighet med Agenda 2030. Botkyrkas näringslivsarbete tar sikte på framtidens arbetsmarknad där hållbar tillväxt, omställning, innovation och kompetensförsörjning är centralt. Tillsammans med dina kollegor förverkligar ni ett Botkyrka där näringsliv och entreprenörskap spirar, genom att skapa riktigt bra förutsättningar för att utveckla såväl befintliga som framtida näringslivssatsningar. Du har ansvar för att ta fram och förverkliga strategin för kommunens näringsliv och säkra arbetet för ett gott företagsklimat med företagens och medborgarnas behov och önskemål i fokus. Näringslivsenheten är samtidigt en viktig del i framtagande av kommunens översiktsplan och deltar tidigt i etableringsprocessen tillsammans med kollegor på avdelningen och andra förvaltningar. Du har personal- och budgetansvar för en organisation med tre kompetenta medarbetare Näringslivschefen rapporterar till avdelningschefen för styrning och utveckling, på kommunledningsförvaltningen, och ingår i avdelningens ledningsgrupp. Du arbetar nära politiken och samhällsplaneringen som en del av den strategiska utvecklingen för att skapa en hållbar stad. I rollen som näringslivschef ingår även strategiska lednings- och styrelseuppdrag samt föredragande i politiska nämnder. Vi erbjuder dig Vi är ett team som jobbar tätt ihop med stort driv och engagemang. Hos oss får du en roll med stor påverkan och många möjligheter att göra skillnad för kommunen och dess förvaltningar. Du kommer att leda en enhet på den nystartade avdelningen Styrning och utveckling, vilket gör att du kommer vara en del av ett större utvecklingsarbete för att stärka och samordna kommunens styrning. Du som söker till oss Vi söker dig som har gedigen ledarerfarenhet från antingen en politisk styrd organisation eller som varit ansvarig för uppdrag från kommun eller myndighet. Du har god kunskap om näringslivets utmaningar och en god vana av att leda i förändring. Som näringslivschef leder du ett arbete som utvecklas i nära samverkan med enheten för hållbar samhällsutveckling. För att du ska lyckas i rollen krävs att du har kunskap om hållbarhet och kan driva näringslivsfrågorna med avstamp i översiktsplan och andra strategiska styrdokument i kommunen. Du har: * Mycket god kunskap om näringslivets förutsättningar * Dokumenterad chefserfarenhet * Erfarenhet av att själv driva företag alternativt arbeta inom näringslivet * Kunskap om hållbarhet * Erfarenhet av att leda komplexa processer * Relevant högskoleutbildning * En mycket god kommunikativ förmåga Det är meriterande om du har: * Erfarenhet av stadsplanering * Regionala och nationella nätverk * Erfarenhet av affärsnätverkande eller samarbete med företagsorganisationer Som ledare är du inkluderande och delegerande med en förmåga att se helheten i det kommunala uppdraget och koppla det till dina frågor. Du främjar både externa och interna samarbeten genom att vara samverkansinriktad och kommunikativ. Du trivs med att arbeta i miljöer i ständig förändring och har stor genomförandekraft med en förmåga att hantera utmaningar både på kort och lång sikt. Vi tror också att du är prestigelös, kan frigöra idéer och skapa en rörelse framåt samtidigt som du kan visa uthållighet och energi i andra frågor.
Arbetsgivare
Experis AB
Ansökan
Ansök senast 31 oktober (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Näringslivschef

Arbetsgivare / Ort: Svedala kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 1 november (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Näringslivschef

Om jobbet
Svedala kommun växer och är inne i en mycket spännande och expansiv fas. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där ett hållbart arbetsliv, ett gott bemötande och en stor portion engagemang och mod guidar oss i våra uppdrag.  Med höga ambitioner och verksamheter i framkant arbetar vi tillsammans för vår vision - en attraktiv kommun med möjligheter för hela livet. Svedala kommun har ett attraktivt läge med omkring 1600 anställda och 22 000 invånare.   Besök vår hemsida via www.svedala.se Uppdrag I Svedala kommun har vi bestämt oss. Vi ska bli en av Skånes tio bästa kommuner för företagsamma människor. Vi har en samling utmaningar framför oss, för att nå målet, och därför söker vi en dedikerad och driven näringslivschef som ska organisera och leda arbetet framgent. I rollen som näringslivschef kommer du att ansvara för kommunens arbete med näringslivsfrågor och staka ut vägen för de resultat vi vill uppnå. Hos oss får du en unik möjlighet att påverka, driva utvecklingsfrågor och skapa förutsättningar för ett konkurrenskraftigt och framgångsrikt näringsliv. Här är det mesta möjligt för dig som vill utveckla och göra skillnad på både kort och lång sikt. Du kommer att vara länken mellan kommunens förvaltningsföreträdare, våra företagare och andra aktörer. Du skapar mötesplatser för att underlätta goda och utvecklande insatser samt arbetar för effektiva flöden för företagsfrågorna i kommunen. Utöver näringslivsutveckling så omfattar uppdraget även landsbygdsutveckling och besöksnäringsfrågor. Omvärldsspaning och kunskapsförmedling till både näringsliv och kommunorganisation ser vi som en naturlig del i ditt arbete och du kommer att röra dig i både lokala och regionala nätverk. Näringslivsenheten är placerad inom staben som tillhör kommunledningskontoret. Du kommer ha budget- och verksamhetsansvar samt personalansvar för kommunens destinations- och näringslivskoordinator. I ditt arbete kommer du ha ett nära samarbete med kommundirektören och den politiska ledningen. Kompetens För att lyckas i uppdraget har du arbetat med näringslivsfrågor under en längre tid. Vi söker dig som har god förmåga att driva en verksamhet mot uppsatta mål och har en stark drivkraft, är utvecklingsinriktad och vågar pröva nya vägar. Du har förmågan och viljan att arbeta såväl operativt som strategiskt i en omväxlande och fartfylld miljö. Som näringslivschef förväntas du bygga relationer för ett gott företagsklimat, skapa förutsättningar för nya etableringar, stimulera nyföretagande, arbeta med kompetensförsörjningsfrågor och verka för en långsiktig hållbar tillväxt i kommunen. Du har lätt för att kommunicera på olika nivåer inom olika typer av organisationer. Du trivs med att vara synlig och kan inspirera och skapa engagemang i olika typer av sammanhang. Vidare har du, • Relevant akademisk examen. • Erfarenhet av att driva en verksamhet mot uppsatta mål, med konkreta och tydliga resultat. Du har minst fem års arbetslivserfarenhet inom området och genom ditt yrkesliv haft olika ledande roller. • Bred erfarenhet av att bygga nätverk på lokal och regional nivå. Du har ett utvecklat nätverk som är relevant för uppdraget. • God förståelse för en politiskt styrd organisation och näringslivet. Det är en fördel om du tidigare arbetat både i en politiskt styrd organisation och i näringslivet. • Vana och intresse av att hantera media- och kommunikationsfrågor och det är en fördel om du har erfarenhet av framgångsrikt varumärkesbyggande. Arbetstid/varaktighet Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Lön Individuell lönesättning. Övrigt Intervjuer är planerade till 10 och 11 november. Varmt välkommen med din ansökan 
Arbetsgivare
Svedala kommun
Hemsida: https://www.svedala.se/
Ansökan
Ansök senast 1 november (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Näringslivsutvecklare

Arbetsgivare / Ort: Trelleborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 3 november (6 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Näringslivssekreterare/Näringslivsutvecklare

Om jobbet
Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till Sveriges bästa arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare. Arbetsplatsen Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborg ansvarar för arbetsmarknadsfrågor, ekonomiskt bistånd, etablering av nyanlända, kommunal vuxenutbildning, Yrkeshögskola och näringslivsfrågor. Vår målsättning är att utbildningsnivån i kommunen ska bli högre, att arbetssökande får arbete och att vi har ett gott lokalt näringslivsklimat. Vi arbetar för att Trelleborg ska vara en attraktiv kommun för befintliga företag och nyetableringar, samt att dialogen med företagarna ska vara öppen och förtroendeskapande.  Arbetsuppgifter I dina arbetsuppgifter ingår bland annat: - Rådgivning, information och stöd till befintliga och blivande företag. - Arbeta med utvecklingen av befintliga företag i kommunen. - Öka interaktionen och samarbetet mellan kommunen och näringslivet. Kommunen ska ses som en efterfrågad samverkanspart. - Som en del av tjänsten kan ingå att delta i arbete med övriga strategiska områden som drivs av avdelning näringsliv. - Förmedla kontakter till företag och företagarföreningar. - Organisera träffar för företag om våra frågor. - Arbeta med olika undersökningar, utredningar och analyser. - Utveckla och driva möten, seminarier utbildningar mm i samarbete med näringslivet och yrkeshögskolan mfl. Kvalifikationer Du har relevant teoretisk utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet inom näringslivet. Vi förutsätter att du har en hög digital ambition och kompetens. Som person är du öppen och utvecklingsorienterad. Du ska vara mål- och resultatinriktad, kommunikativ, analytisk och strukturerad. Du är duktig på att omvärldsbevaka och bygga nätverk för att få till stånd förändring som genererar resultat. Du initierar och driver utveckling utifrån uppställda mål, är positiv och ser möjligheter. Vi lägger stor vikt vid att du är bra på att samarbeta och skapa goda relationer, eftersom verksamheten har många samverkanspartners. Då verksamheten bedrivs i en politiskt styrd organisation, är det viktigt att du har förmåga att verka utifrån de förutsättningar som kännetecknar en offentlig verksamhet. Erfarenhet från tillståndsgivning och arbete med samhällsbyggnad eller motsvarande ses som en merit. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Arbetstid/varaktighet Heltid/tillsvidare Tillträde Enligt överenskommelse. Vakansen kommer att tillsättas under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Kontakt Zouhair Arabi-Eter, Avdelningschef Näringsliv, 0410-73 45 11. Fackliga kontakter: Sista ansökningsdag 2021-11-03 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!
Arbetsgivare
Trelleborgs kommun
Ansökan
Ansök senast 3 november (6 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Postdoctoral position in plant small RNA mobility

Arbetsgivare / Ort: Sveriges Lantbruksuniversitet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 15 november (18 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Näringsforskare

Om jobbet
Department of Plant Biology The research of the department focusses on plants, but other organisms such as virus, bacteria, fungi, insects, yeast cells and even human cells are also studied. Our main areas or research are: the interaction between plants and microorganisms, and other forms of stress; biotechnology and metabolic engineering; growth and development of plants; the regulation of gene expression; population genetics, genome analysis and the development of breeding systems. Species in use are model organisms such as Arabidopsis thaliana, Physcomitrella, tobacco and yeast, and crops such as rapeseed, basket willow (Salix), potato, barley, rye, wheat and cassava. The department is responsible for basic courses and advanced courses in general and molecular genetics, gene technology, cell biology, plant physiology, gene expression, plant breeding, plant biochemistry and biotechnology, molecular interactions between plants and pathogens. Besides, the department contributes to various other biology courses together with other departments. The courses are part of the masters programs in biotechnology and natural resources, and the programs for students in agriculture and landscape architecture, but most courses are open for external students as well. Duties: Mobility of small RNAs in plants: small RNAs are the central components of RNA silencing in plants which provide sequence specificity for an extensive regulative layer in gene expression. This machinery is especially known for its important role in defense against selfish nucleic acids including viruses and transposons, but it is also involved in the regulation of plant endogenous genes. Our current project is particularly interested in the role of intercellular and transgenerational mobility of small RNAs and associated regulation. One planned approach will be to utilize virus diversity for studying small RNA mobility and its role in antiviral defence, aided by effectors that provide virus-based system interference. We emphasize, however, that the project is explorative and the detailed research strategies are partially open to tailoring towards the hired postdoctoral researcher´s expertise and interest. An essential part of the work will be small RNAseq, and likely also include genetics, biochemical and cell biological approaches using Arabidopsis as the primary plant model. Environment: The successful applicant will work in the research group of Dr. Anders Hafrén (https://andershafren.wixsite.com/website) at the Department of Plant Biology, Swedish University of Agricultural Sciences (SLU) (www.slu.se/en/vbsg) and Linnean Centre for Plant Biology in Uppsala, Sweden (http://lcpu.se/). The department offers a creative and stimulating international environment and is one of several departments that make up the cluster ‘Uppsala BioCenter’ at SLU. Qualifications: We are looking for a highly motivated candidate with a recent PhD degree in molecular biology with experience in (small) RNA biology and RNA deep sequencing analysis or related knowledge that the employer considers equivalent. Documented abilities to manage a laboratory research project and experience with molecular biology techniques in Arabidopsis are required. Knowledge of genetic, biochemical, cell biological and virology approaches in the Arabidopsis plant system is highly valued. Creativity, motivation and drive are important personal characteristics as is excellent proficiency in English since English is the working language in the research group. Candidates should also have an ability to take initiative, ask pertinent scientific questions, and interact with other scientists. As postdoctoral positions are career-developing positions for junior researchers, we are primarily looking for candidates with a doctoral degree that is three years old at most. Place of work: Uppsala Form of employment: Temporary employment, 24 months with possible extension. Extent: 100% Starting date: According to agreement, ideally beginning of 2022. Application: We welcome your application no later than 2021-11-15, use the button below. Applications should include Curriculum Vitae, description of research experiences, a copy of the PhD diploma (in swedish or english), statement of scientific interests and motivation for applying to this position.   Academic union representatives: https://internt.slu.se/en/my-employment/employee-associations/kontaktpersoner-vid-rekrytering/ The Swedish University of Agricultural Sciences (SLU) develops the understanding and sustainable use and management of biological natural resources. The university ranks well internationally within its subject areas. SLU is a research-intensive university that also offers unique degree programmes in for example rural development and natural resource management, environmental economics, animal science and landscape architecture. SLU has just over 3,000 employees, 5,000 students and a turnover of SEK 3 billion. The university has invested heavily in a modern, attractive environment on its campuses in Alnarp, Umeå and Uppsala. www.slu.se SLU is an equal opportunity employer.
Arbetsgivare
Sveriges Lantbruksuniversitet
Hemsida: http://www.slu.se
Ansökan
Ansök senast 15 november (18 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Näringslivsutvecklare

Arbetsgivare / Ort: Unik Resurs i Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 18 november (21 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsutvecklare

Om jobbet
Företagspresentation ”Olofströms kommun ska vara stolt och expansiv, år 2025 är vi 14 000 invånare”. Som Näringslivsutvecklare hos Olofströms kommun är du tillsammans med dina kollegor en viktig resurs och en representant för hela Olofströms kommun. Det är viktigt att du delar den gemensamma värdegrunden och arbetar efter värdeorden: mod, engagemang, delaktighet och kvalitet. I den kommunala organisationen med ca 1200 anställda arbetar vi nära tillsammans med korta beslutsvägar med ett prestigelöst förhållningssätt. Arbetsuppgifter och ansvarsområden I rollen som Näringslivsutvecklare hos Olofströms kommun kommer du att skapa förutsättningar för tillväxt, gott företagsklimat och innovativa mötesplatser där nya idéer formas och nya företag kan starta och där entreprenörer kan förverkliga sina drömmar samtidigt som du jobbar för att attrahera nya företag att etablera sig i Olofström. I ditt jobb som Näringslivsutvecklare samverkar du tillsammans med Näringslivschefen med Olofströms kommun i övrigt, andra kommuner, företag, organisationer, högskolor/universitet, kluster och nätverk för att skapa dynamiska och flexibla förutsättningar för att möta morgondagens utmaningar. Prioriterade områden initialt handlar om nätverksbyggande och strukturer för olika mötes- och samverkansforum. Du kommer att jobba att producera/driva nyhetsbrev och kommunikation ifrån Näringslivsavdelningen, relationsbygga och utveckla ambassadörsskapet för näringslivsutveckling, inte minst inom service- och handelsnäringen. Del av roll kan komma att handla om projektsamordning/koordinering av ev. projektansökningar. Rollen som Näringslivsutvecklare kommer över tid att vara föränderlig utifrån uttalad målsättning med kommunens näringslivsutveckling. Din profil Du har en eftergymnasial utbildning mot samhällsplanering- och utveckling och/eller, företagsekonomi, erfarenhet ifrån service och tjänstesektor, näringslivsfrågor/näringslivsutveckling. Det är meriterande om du har erfarenhet av småföretagande. Du förväntas ha erfarenhet av att leda och stötta olika forum och nätverk, det är meriterande om du har kunskap om kommunikation i SOME. Som person inger du förtroende och har god förmåga att bygga och utveckla nätverk på olika nivåer. Du är ansvarsfull och drivande för att jobba strukturerat, få saker gjorda, ge god service samt kunna hantera och anpassa dig efter förändrade förutsättningar. Du är tydligt i ditt sätt att kommunicera såväl muntligt som skriftligt i såväl svenska som engelska språket. Olofströms kommun tillämpar drogtest innan beslut om anställning. Ansök redan idag! Ansökan Passar du in på ovanstående profil, tveka inte att ansöka redan idag! Glöm inte att motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst och att uppdatera dina uppgifter i ditt CV. Sök tjänsten genom att klicka på ansök och registrera dig i vår databas, detta för att följa riktlinjerna som gäller för GDPR. För frågor gällande tjänsten eller rekryteringsprocessen vänligen kontakta ansvarigt rekryteringsteam; Ola Johansson och nås på 0728-575705 eller på [email protected] Väl mött! Unik Resurs Välkommen till Unik Resurs! Din rekryterings- & utvecklingspartner i med- & motgång Hos oss är du alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare om du har frågor eller funderingar kring ett annonserat uppdrag. Om inte detta uppdrag passar dig är du välkommen att kontakta oss så kanske vi kan hitta ditt drömjobb tillsammans. Vi känner regionen och vet var du kan göra bäst nytta med din profil. Lycka till!
Arbetsgivare
Unik Resurs i Sverige AB
Ansökan
Ansök senast 18 november (21 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.