På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Finansiell rådgivare
Spela filmen

Finansiell rådgivare

43 Lediga jobb

Finansinspektör till avdelningen Uppförandetillsyn

Arbetsgivare / Ort: Finansinspektionen
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Finansekonom

Om jobbet
Som finansinspektör på avdelningen Uppförandetillsyn på Finansinspektionen (FI) arbetar du brett över avdelningens ansvarsområde med fokus på tillsyn över fondförvaltare och fonder. I arbetsuppgifterna ingår att göra fördjupade analyser, delta i undersökningar av fondbolag samt hantera centrala delar av löpande tillsyns- och tillståndsärenden. Tjänsten innebär att du samarbetar med andra avdelningar och områden på FI, bland annat rättsavdelningen. Du har också externa kontakter med företag under FI:s tillsyn. Vi söker dig som har en relevant akademisk examen inom ekonomi eller juridik, eller motsvarande kompetens. Om du har en examen med en kombination av ekonomi och juridik är det meriterande. Du har relevant erfarenhet från fondbolagsverksamhet och vi ser gärna att du har arbetat med riskhantering, värdering, portföljförvaltning, regelefterlevnad eller revision relaterat till fondbolag. Det är en även fördel om du har arbetat med att tillämpa lagar och regler inom fondområdet, med frågor som ingår i avdelningens ansvar och har kunskaper om regelverk som träffar avdelningens institut. Du uttrycker dig även väl på svenska och engelska i både tal och skrift. Som person är du analytisk, självgående och tydlig i din kommunikation. Du tar initiativ, planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt samt bidrar till ett gott samarbete. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För mer information är du välkommen att kontakta biträdande avdelningschef Catrin Hådén på 08-408 984 44. Vi har normalt sex månaders provanställning. En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen. Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta betyg senast den 27 oktober 2021. Arbetspsykologiska tester är en del av rekryteringsprocessen. Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp. FI arbetar för finansiell stabilitet, välfungerande marknader, ett gott konsumentskydd och en hållbar utveckling. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare, där olika erfarenheter, kompetens och mångfald tas tillvara. Här arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. På FI är du med och påverkar den finansiella marknaden. Tillsammans arbetar vi för samhällsnyttan.
Arbetsgivare
Finansinspektionen
Hemsida: http://www.fi.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Kvalificerad finansinspektör med fokus på riskhantering i fondbolag

Arbetsgivare / Ort: Finansinspektionen
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 oktober (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-10-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Finansekonom

Om jobbet
Som kvalificerad finansinspektör på avdelningen Uppförandetillsyn på Finansinspektionen (FI) arbetar du brett över avdelningens ansvarsområde med fokus på riskhantering i fondbolag och värdepappersbolag. I arbetsuppgifterna ingår att undersöka fondbolag med fokus på riskhantering samt utveckla avdelningens möjligheter att göra undersökningar och fördjupade tillsynsinsatser av bolagens riskhantering. Du bidrar med kunskap om modeller som mäter likviditetsrisker, marknadsrisker och hållbarhetsrisker i fonder. Genom ditt arbete om hur olika risker påverkar kapitalkrav för värdepappersbolag. Tjänsten innebär internt samarbete med andra avdelningar och områden om riskhantering, samarbete med undersökningsledare för att göra effektiva undersökningar, samt externa kontakter med företag under FI:s tillsyn. Vi söker dig som har en akademisk examen inom ekonomi, eller motsvarande kompetens. Du ska ha relevant erfarenhet av riskhantering eller regelefterlevnad finansiella institut. Har du även juridisk kompetens är det en fördel. Det är meriterande om du har arbetat med riskhantering, regelefterlevnad, revision eller motsvarande relaterat till fondbolag eller värdepappersbolag, eller om du har arbetat med frågor inom avdelningens ansvarsområde. Vi ser gärna att du har kunskaper om modellrisker och om regelverk som träffar avdelningens institut. Du uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift. Som person är du analytisk, självgående och tydlig i din kommunikation. Du bidrar till ett gott samarbete. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För mer information är du välkommen att kontakta biträdande avdelningschef Catrin Hådén på 08-408 984 44.  Vi har normalt sex månaders provanställning. En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen. Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev, examensbevis och relevanta betyg senast den 28 oktober 2021. Arbetspsykologiska tester är en del av rekryteringsprocessen. Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp. FI arbetar för finansiell stabilitet, välfungerande marknader, ett gott konsumentskydd och en hållbar utveckling. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare, där olika erfarenheter, kompetens och mångfald tas tillvara. Här arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. På FI är du med och påverkar den finansiella marknaden. Tillsammans arbetar vi för samhällsnyttan.
Arbetsgivare
Finansinspektionen
Hemsida: http://www.fi.se/
Ansökan
Ansök senast 28 oktober (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

CFO till Northcom

Arbetsgivare / Ort: Procruitment AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 29 oktober (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomidirektör/Finanschef

Om jobbet
Som en ledande svensk leverantör av affärskritiska kommunikationslösningar är svenska Northcom välpositionerade för ytterligare tillväxt på sina marknader. Företaget letar efter en strategisk och operativ CFO som kommer att bidra till utvecklingen av företaget parallellt med övriga dotterbolag i koncernen. Mer om Northcom: https://www.northcom.se/northc... (https://www.northcom.se/northcom) Om tjänsten CFOs främsta uppgift är att ansvara för Northcoms svenska dotterbolags lönsamhetsanalyser. Som CFO skall du utmana organisationen i dagens processer och rutiner och förstå den operativa verksamheten och de ekonomiska effekterna av detta. Du förväntas vara proaktiv och föreslå förändringar som bidrar till effektivisering och förbättring i företaget, enligt framtagen strategi. CFO skall vara en bra sparringpartner i ekonomiska frågor för lager, försäljning och VD där du också skall utmana och ställa kritiska utvecklande frågor. Du kommer att ha en nära samarbete med CFO för koncernen för att exekvera de arbetssätt och strategier som tagits fram. I dina uppgifter ingår också: Säkerställa god finansiell och vinstrapportering varje månad, kvartalsvis samt upprättande av årsrapporter, skatterapporter, offentlig rapportering etc. Var nära den dagliga operativa uppföljningen och se till att företaget hanteras med relevanta nyckeltal såsom omsättning, marginal och cash-flow ect. samt delta i kommersiella förhandlingar. Säkerställa god intern kontroll i enlighet med våra standarder och rutiner. Balanshantering, liksom proaktiv övervakning av kassaflöde, upprättande av budgetar, prognoser etc. Tillsammans med VD - hålla kontakten med externa partners, dvs. revisorer, banker, konsulter och myndigheter. M&A Valutaeffekter CFO har det yttersta ansvaret för dotterbolagets redovisning där du har personalansvar för en redovisningsekonom samt ekonomiassistent, båda stationerade i Karlstad. CFO är också en del av ledningsgruppen där du kommer att ha en viktig roll. Du rapporterar direkt till VD, även denne placerad i Karlstad. Din kompetens Vi söker dig som stämmer in på följande beskrivning: Erfarenhet av rollen CFO eller liknande såsom revisor eller business controller som innefattat hantering och utförande av komplexa ekonomiska analyser och rapportering, inklusive prognoser, kassaflöde och hantering av rörelsekapital, månad och årsskifte, balansoptimering etc. Utbildning på högskole- / universitetsnivå Goda kunskaper i engelska Det ses som meriterande om du som söker har erfarenhet från en liknande bransch (telekom, IT, programvara) eller från en bransch med lösnings- / systemförsäljning. Vi söker dig som har en förmåga att tänka strategiskt och samtidigt njuta av att gå in i detaljer. Du arbetar analytiskt och strukturerat med en bra arbetskapacitet och gedigen utförandeförmåga. Du har en stark önskan att skapa resultat och har förmågan att förankra och driva processer framåt. Rollen ställer också krav på stark kommunikativ förmåga där du förklarar komplext underlag och analys på ett enkelt sätt för VD, ledning och medarbetare. Du är en naturlig och tydlig kravställare ställer som följer upp överenskommelser. Övrigt Denna rekrytering sker i samarbete med karriärbyrån Procruitment, vid frågor rörande tjänsten och processen vänligen kontakta ansvarig rekryterare Jennie Forsell på [email protected] eller på telefonnummer: 0739557616. För den här tjänsten kommer du att anställas direkt av Northcom. Lön: Fast månadslön Omfattning: Heltid, tillsvidare Start: Omgående med hänsyn tagen till din eventuella uppsägningstid Placeringsort: Karlstad Vi behandlar ansökningar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, skicka din ansökan redan idag! Om oss Vår främsta uppgift är att ge företag kraft att växa med rätt människor. Samtidigt ger vi jobbmöjligheter till människor genom hela arbetslivet. Dagens nyexaminerade talang - morgondagens specialist eller ledare. Oavsett var du befinner dig i din karriär så är vi en partner för dig - idag och imorgon.
Arbetsgivare
Procruitment AB
Ansökan
Ansök senast 29 oktober (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomer till framtida uppdrag i Borås!

Arbetsgivare / Ort: Adecco Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 oktober (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Finansekonom

Om jobbet
Har du minst två års erfarenhet som Controller, Redovisningsekonom eller Ekonomichef? Vill du bredda din kompetens inom ekonomi/finans? Vi på Adecco söker nu ekonomer till framtida uppdrag inom vår uthyrningsverksamhet till våra kunder i Borås.  Om tjänsten Som Ekonom via Adecco kan du arbeta som Business Controller, Financial Controller, Redovisningsekonom eller Ekonomichef. Dina ansvarsområden kan innefatta rapportering inom koncernen, analysarbete, föreberedning och framtagning av nyckeltal relaterade till konsolidering och rapportering. Ditt ansvar kan bland annat vara att delta i den totala affärsstyrningen, driva ekonomiska processer samt identifiera ekonomiska möjligheter. Vidare kommer du ta fram redovisning av analys, resultat och trender samt komma med förslag för korrigerande åtgärder i avdelningens processer. I din roll som Ekonom via Adecco kan dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebära att några av följande: -Driva analys och månatliga uppföljningar av ekonomisk karaktär inom ditt ansvarsområde. -Ansvar över budget, rapportering och analys. -Rapportering och nära samarbete med verksamhetens chefer i team. -Driva ekonomiska processer och redovisa resultat. -Bidra med finansiell rådgivning och vägleda kollegor i ekonomiska frågor. -Ha en aktiv roll vid bokslut, budget och forecast. -Identifera förbättringsområden för att säkerställa kontinuerlig utveckling av finansiella och operativa processer. - Supportera vid interna och externa revisioner. Observera att vi genom denna annons söker kandidater för framtida uppdrag. Vi får in en hel del uppdrag inom området och etablerar därför gärna kontakt med dig som skulle vara intresserad att ta dig an en ny utmaning. Om dig Vi söker dig som har en ekonomisk högskoleutbildning och tidigare erfarenhet av arbete som Controller, Redovisningsekonom eller Ekonomichef. Vidare ser vi att du är van vid att hantera stora mängder data på detaljerad nivå och är en fena på Excel. Har du även erfarenhet av att arbeta i SAP är detta meriterande. För att lyckas i rollen är det väsentligt att du behärskar både engelska och svenska i tal och skrift. Som person ser vi att du är noggrann, strukturerad och kommunikativ. Du besitter en god förmåga att arbeta verksamhetsnära med arbetsuppgifter som sträcker sig högt och lågt. Du trivs bra med att arbeta i ett högt arbetstempo, vågar ta initiativ och hjälper dina kollegor vid behov. Viktigt för tjänsten är att: - Du har en ekonomisk eller teknisk högskoleutbildning. - Erfarenhet som controller/redovisningsekonom/ekonomichef - Mycket goda kunskaper i Excel. - Mycket goda kunskaper i engelska och svenska i såväl tal som skrift. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Kontaktuppgifter Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Jonatan Göransson via [email protected]  Har du frågor angående registrering, var god kontakta Adeccos Kandidatsupport: [email protected]  Välkommen med din ansökan! Financial Controller | Controlling | Redovisning | Ekonomiansvarig | Budget | Prognosarbete | Analys
Arbetsgivare
Adecco Sweden AB
Hemsida: http://www.adecco.se/
Ansökan
Ansök senast 30 oktober (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Investment Manager VPPS (CIO)

Arbetsgivare / Ort: Volvo Personvagnar AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 31 oktober (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Finansekonom

Om jobbet
Who are we? Volvo Cars is a company on a mission; to bring traditional car manufacturing into a connected, sustainable and smart future. Since 1927, we have been a brand known for our commitment to safety, creating innovative cars that make life less complicated for our consumers. In 2010, we decided to transform our business, resulting in a totally new generation of cars and technologies, as well as steady growth and record sales. Today, we’re expanding our global footprint in Europe, China and the US, and we’re on the lookout for new talent. We are constantly pushing our own skills and abilities to drive change in the automobile industry like never before. We are looking for innovative, committed people to join us in this endeavour and create safe, sustainable and connected cars. We believe in the power of people and will challenge and support you to reach your full potential. Join us and be part of Volvo Cars’ journey into the future. Volvo Personvagnars Pensionsstiftelse (VPPS) is the Swedish pension trust, with about SEK 10 billion in assets under management. The Investment Manager of VPPS belong to Volvo Car Pension Management (VCPM) which is a small, specialized team within Global Finance providing expertise and guidance within the pension asset and liability area. At Global Finance, you can push your own professional skills and drive change. What you will do As Investment Manager for VPPS you will be responsible for the management of the assets in the Swedish pension trust. The assets are invested in equity-, fixed income and alternative investment funds managed by external fund managers. You will be responsible for the day-to-day activities related to the portfolio, evaluation of prospective investments and for the relationship with our current fund managers and bank counterparties.  As part of the job you will continuously review the portfolio and monitor adherence of managers to the different expected asset class investment results. You will stay up-to-date about the macroeconomic environment and financial markets, assess and interpret complex financial information and make structured financial recommendations and decisions related to the portfolio. You will create documentation of high quality in which analysis, results and recommendations are clearly communicated. You will also closely follow the ESG work of counterparties and keep an open dialogue in order to ensure that the investments held by the VPPS are in line with the sustainability ambitions and demands of Volvo Cars.  Competence and experience are important, but personality and potential are key We are looking for a highly ambitious, reliable person with an analytical mindset and a solid background in the asset management field. Great attention to detail and the ability to make sound judgement calls are also important skills. You have previous experience from management of different asset classes, manager and fund selections, and performing operational and financial analysis of investment opportunities.  We believe that you have considerable knowledge of investment concepts, terminology, styles, models, and strategies, including portfolio theory, asset liability studies, asset allocation and performance measurement, and a solid understanding of capital markets. You have experience from analyzing and evaluating risk and performance of investment managers across equity, fixed income, hedge fund, private equity and real asset strategies. You have good knowledge of statistical concepts, methods, and models, and their application to investments. Skills in planning, organizing and prioritizing work assignments, and in completing detailed work with a high degree of accuracy is of high importance, as this is a role with high level of independence in the daily work.  To succeed in this role, being a true team player is of key importance. Being people-oriented and cooperating with other team members to get things done is necessary, as is the ability to collaborate, discuss with and present to groups with varied levels of finance and investment knowledge. In this role you will work closely together with other departments within Global Finance, such as Treasury and Corporate Finance. You are skilled in verbal and/or written communication of complex information that is accurate, timely and based on sound judgment. We especially want to point out that sustainability and the ESG aspects of fund management is of great importance for us at Volvo Cars, and previous experience from this field is desirable. Previous experience from corporate pension asset management or external fund manager (bank, insurance company, etc.) is also beneficial.  We believe that you have an academic degree in Finance, Business Administration or Engineering. How to learn more and apply We will start the recruitment process immediately and we welcome your application by October the 31st, 2021 at the latest. Please submit your application in English. For information about the recruitment process, please contact Senior Recruiter [email protected]  Due to GDPR we do not accept applications over email. Welcome with your application!
Arbetsgivare
Volvo Personvagnar AB
Hemsida: https://www.volvocars.com/
Ansökan
Ansök senast 31 oktober (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.