På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Ekonomichef
Spela filmen

Ekonomichef

142 Lediga jobb

Group Finance Manager till Kjell & Company

Arbetsgivare / Ort: Mpya Finance AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Kjell & Company är ett av detaljhandelns mest expansiva företag med verksamhet i Sverige, Norge och Danmark. Sedan starten för 30 år sedan har bolaget utvecklats till Sveriges ledande företag inom elektroniktillbehör, med ett av svensk detaljhandels starkaste varumärken. Bolaget kombinerar marknadens mest kompletta produktutbud med rådgivning och installation – online på samtliga marknader, via 129 service points, varav 107 i Sverige och 22 i Norge, och tillsammans med samarbetspartners i Sverige och Norge. Vårt mål är att överträffa våra kunders förväntningar i varje möte i alla kanaler, både när det gäller kunskapsnivå och det goda bemötandet - en kultur som genomsyrar hela företaget. Koncernen har 9 legala enheter, huvudlager och huvudkontor ligger i Malmö, och vi har ett inköpskontor i Shanghai. Med närmare 1 000 engagerade anställda hade bolaget en omsättning på 2,0mdr SEK 2020. Varmt välkommen till Kjell & Companyandan och bolaget som aldrig slutar att tänka nytt! Nu har du möjlighet att få en mycket intressant tjänst i ett bolag som befinner sig på en spännande expansionsresa. Är du en erfaren Finance Manager med stort affärsintresse som triggas av att bygga upp och driva Group Finance ur ett helhetsperspektiv, då kan detta vara nästa steg för dig. Detta är en nyckelroll där du får jobba nära CFO och ingå i ledningsgruppen för ekonomi. Rollen är ny och ditt växande team består idag av 7 medarbetare. Denna tjänst är belägen på huvudkontoret i Malmö och du rapporterar till CFO. Här erbjuds du en tjänst där du får vara med och påverka, och där processer och rutiner ständigt ses över för att hitta effektiva arbetssätt. Välkommen till ett företag där man månar om sina anställda. Dina främsta ansvarsområden och arbetsuppgifter • Leda och planera arbetet för Group Finance • Leda och koordinera Group Accounting & Group Reporting, med ansvar för månads- och årsbokslut inkl. konsolidering och kassaflöde • Bygga upp och ansvara för Treasury inkl cash management, financial risk management, debt management och transfer pricing • Driva och utveckla ekonomiarbetet, processförbättringar och arbetsmetoder Vi tror det är dig vi söker! För att lyckas och trivas i rollen tror vi att du är utbildad civilekonom eller motsvarande och har arbetat med liknande uppgifter i ett större (publikt) bolag med verksamhet i flera länder. Du har många års erfarenhet av arbete inom externredovisning och rapportering, revision och skatt och har även goda kunskaper inom Treasury såsom cash management och valutahantering. Vi ser att du har erfarenhet av ledarskap och du är en jordnära och prestigelös person som brinner för att få människor att växa. Dina kontaktytor är många och du är kommunikativ som person. För att trivas i teamet på Kjell & Company är du van vid och uppskattar en föränderlig miljö med korta beslutsvägar. Som person är du strukturerad samtidigt som du är lösningsorienterad och analytisk. Du är prestigelös men älskar att vinna. Du har goda kunskaper i något större affärssystem samt goda kunskaper i Excel. Har vi väckt din nyfikenhet? I den här rekryteringen samarbetar Kjell och Company med Mpya Finance. Har du frågor gällande rekryteringsprocessen eller kring tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Kristina Bennet på 0703-755075 eller [email protected], Johanna Andersson på 0706-555730 eller [email protected], eller Per Cato på 0703-009729 eller [email protected] Ansökan sker via www.mpyafinance.se. Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Mpya Finance AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Treasury Manager

Arbetsgivare / Ort: Finnveden Executive AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Bufabs verksamhet handlar om engagemang, fart och förtroende. Vi levererar lösningar, inte produkter. Vi är en stor familj med starka entreprenörer med stora hjärtan och vi tror på personligt initiativ lokalt för att driva affären framåt. Vi är Solutionists.

Idag är Bufab gruppen över 1 300 medarbetare fördelade bland 43 helägda dotterbolag i 28 länder. Koncernen omsätter cirka 5 miljarder och har en rörelsemarginal om 11 procent. Våra medarbetare är vad som gör vår framgång. Vi erbjuder frihet, ansvar och utvecklingsmöjligheter i en internationell miljö och i ett företag präglat av entreprenörer. Samtidigt bibehåller vi mycket av företagets familjekänsla som vi haft med oss sedan vi grundades 1977. Läs mer om oss på www.bufab.com

Treasury Manager

BUFAB är i ett expansivt skede vilket ställer höga krav på verksamheten. VI vill nu utveckla vår verksamhet genom att fokusera än mer på cash and treasury management. Det är en ny tjänst där du får möjlighet att forma och utveckla uppdraget tillsammans med vår CFO och hans team. Vårt huvudkontor ligger i Värnamo men placeringen för tjänsten kan också vara i Göteborg eller i Stockholm.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

· Ansvar för cash management – hantering av koncernens cashpool, behörighetshantering, optimering av kontostruktur, kontoöppning- och stängning samt agera stöd till dotterbolagen i finansiella frågor.

· Ansvar för koncernintern prissättning av finansiella tjänster (Transfer Pricing).

· Stöd vid hantering av valutaexponeringar, valutahedging och minimering av andra finansiella risker.

· Delta i process för månadsbokslut, med ansvar för Treasury.

· Säkerställa att koncernen har avropat erforderlig likviditet för att möta koncernens löpande verksamhet och investeringsbehov.

· Biträda CFO i bank- och likviditetsupphandling.

· Delta i övriga projekt inom hela koncernekonomifunktionen.

· Särskild vikt kommer att ligga på att själv utveckla, driva och förbättra Treasury-funktionen med fokus på Cash Management och effektivisering av tillhörande processer, rutiner och finansiell kontroll.

Din profil:

Vi ser att du har en akademisk utbildning inom ekonomi med inriktning mot bank och finans. Erfarenhetsmässigt kommer du ifrån en ekonomichefsroll där du verkat i en internationell miljö, alt. från banksektorn. Viktigt är att du har en förmåga att strukturera och bygga upp funktionen. Du har en stark affärsmässighet och trivs i en entreprenöriell verksamhet. Du har en god kommunikativ förmåga och kan bygga förtroende. För att trivas hos oss är du självständig och vi värdesätter flexibilitet och driv. Du talar och skriver både svenska och engelska obehindrat.

Kontaktuppgifter och ansökan

För ytterligare information är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Ulrika Danielsson tfn +46 702-33 81 67. Då urval sker löpande vill vi ha din ansökan snarast. Ansökan till tjänsten sker via Finnveden Executives hemsida, http://www.finnvedenexecutive.se

Välkommen med din ansökan!

Arbetsgivare
Finnveden Executive AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Folkets Hus och Parker söker Ekonomichef

Arbetsgivare / Ort: Pro Astri AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Ekonomichef

Om jobbet

Folkrörelsen Folkets Hus och Parker omfattar fler än 500 demokratiska mötesplatser i hela Sverige. I riksorganisationen samlas Folkets Hus, folkparker, biografer och kulturföreningar som tillsammans lockar miljontals besökare per år. Vår värdegrund bygger på de grundläggande principerna om jämlikhet, jämställdhet och allas lika värde.

Folkets Hus och Parker söker ekonomichef

Rollen som ekonomichef innebär ett övergripande ekonomiskt ansvar för riksorganisationen Folkets Hus och Parker inklusive dotterbolag. Ekonomichefen ingår i ledningsgruppen och rapporterar direkt till vd.

I rollen ingår personalansvar för en ekonomiadministratör.

Arbetsuppgifter

Som ekonomichef leder och utvecklar du arbetet inom ekonomiområdet. Arbetet innefattar både strategiska och operativa arbetsuppgifter.

Du ansvarar för:

  • löpande redovisning, ekonomisk planering och uppföljning
  • kravställning gentemot extern redovisningsbyrå som hanterar löpande redovisning och löner
  • att driva budget- och prognosarbete
  • att upprätta månads-, kvartals- och årsrapporter och genomföra analyser
  • koncernens likviditet och finansiella placeringar och du är administrativt ansvarig i Placeringsrådet
  • att vara kontaktperson gentemot organisationens förvaltare av organisationens två egna fastigheter.
  • att redovisa ekonomiska rapporter till riksorganisationens- och respektive bolagsstyrelse.

Ekonomichefen har i hög grad en kommunikativ roll med rådgivande och utbildande uppgifter. Medlemmar har möjlighet att vända sig till ekonomichefen gällande ekonomi-, moms- och skattefrågor.

Några gånger per år arrangerar också ekonomichefen utbildningar för Folkets Hus och Parkers medlemmar.

Kvalifikationer

Du har arbetat i en liknande roll och har flerårig, väldokumenterad erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete med några års erfarenhet av koncernredovisning, skatte- och momsfrågor samt grundläggande kompetens kring hantering av värdepapper.

Du är trygg med att ansvara för ekonomi i ideella organisationer så väl som i aktiebolag, dvs har kunskap om både skattepliktig och icke-skattepliktig verksamhet.

Du behöver ha erfarenhet av ledarskap och det är meriterande om du har tidigare chefserfarenhet. Vi ser att du har akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande erfarenhet och arbetat i Hogia, Fortnox och Medius/Ascendo.

Som person är du noggrann, opretentiös och strukturerad, ingen uppgift är för stor eller för liten. Du är resultat- och målinriktad, analytiskt lagd med förmåga att se helheter och förstå samband mellan ekonomi och verksamhet. Då organisationen är i ständig förändring är det viktigt att du är utvecklings- och förändringsbenägen och har lätt för att fatta beslut.

Som person är du även serviceinriktad, duktig på att kommunicera ekonomiska frågor även till icke-ekonomer och trivs med att stötta organisationer i ekonomiska frågor.

Du delar organisationens värdegrund om jämlikhet, jämställdhet och allas lika värde.

Vi lägger stor vikt vid personens lämplighet. Folkets Hus och Parker eftersträvar jämställdhet och mångfald och ser gärna sökanden med olika bakgrunder och erfarenheter.

Om tjänsten

Tjänsten är på heltid, oreglerad arbetstid. Placering i Stockholm, Swedenborgsgatan 1. Resor inom landet kan förekomma.

Kollektivavtal finns med Handelsanställdas förbund och Akademikerförbunden. Facklig representant Birgitta Strömgren (Handels), 070-659 28 34.

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Calle Nathanson (vd) på tel. 08-452 25 10.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 20 juni 2021.

I denna rekrytering samarbetar vi med ProAstri. För en inledande konfidentiell dialog kring tjänsten, välkommen att kontakta Ulrica Pantzar, mobil 070-767 77 75 eller via mail [email protected] eller Karolina Öberg, mobil 070-745 67 66 eller via mail [email protected]

Läs gärna mer på vår hemsida www.folketshusochparker.se

Arbetsgivare
Pro Astri AB
KRONOBERGSGATAN 21-23
10420 STOCKHOLM
Hemsida: www.folketshusochparker.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomichef till Systemair Sverige

Arbetsgivare / Ort: Norén & Lindholm AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Vill du spela en nyckelroll i en internationell koncern där du är del av ett genuint och familjärt bolag med en positiv företagskultur, med fokus på hållbarhet? Systemair Sverige, där du som Ekonomichef kommer utgöra en viktig del av bolagets ledning, omsätter ca 1 miljard kronor och innefattar ett av koncernens viktigaste nav för produktion och R&D såväl som marknadsansvaret för den svenska marknaden. Bolagets produktion förser Systemairs globala försäljningsnätverk med ventilationslösningar i världsklass.   Jobbet Vi erbjuder dig ett spännande och utvecklande jobb hos en av de ledande aktörerna inom den globala ventilationsindustrin där våra lösningar kännetecknas av hög kvalitet, lång livslängd och låg energianvändning. En viktig del av din roll kommer bestå i att, i samarbete med övriga i ledningsgruppen, vidareutveckla bolaget i linje med affärsplanen. Vid sidan om det övergripande ansvaret för budgetprocess, redovisning, rapportering etc. kommer du och din funktion också utgöra viktiga partners till övriga funktionschefer i områden såsom produktkalkylering, kostnadsanalyser och investeringsunderlag. Du kommer att leda ett team om åtta duktiga och ambitiösa medarbetare där funktionen även stöttar två systerbolag, Frico och Menerga. Du rapporterar till VDn för Systemair Sverige och kommer ha ett nära samarbete med koncernens CFO. Din bakgrund Vi söker dig som har viljan och förmåga att kombinera ett engagerande och inkluderande ledarskap av din funktion med ett proaktivt ledarskap i egenskap av din roll i bolagets ledningsgrupp. Du är en god representant för företaget och har en stark vilja att driva utveckling på flera plan. Du har en förmåga att bygga nätverk att bidra till din, din funktions och övriga bolagets utveckling. Vi förutsätter att du har en industriell erfarenhet och ett track-record av att aktivt ha bidragit till utveckling i de bolag du verkat i. Du har erfarenhet av större affärssystem, gärna M3 och du skriver och kommunicerar på svenska och engelska. Placeringsort är Skinnskatteberg. Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 50 länder över hela världen. Bolaget omsatte 8,9 miljarder kronor räkenskapsåret 2019/20 och har ca 6 200 anställda. Sedan oktober 2007 är Systemair noterat på Nasdaq OMX nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag.Bolaget grundades 1974 med en revolutionerande idé, även kallat den runda kanalfläkten som underlättade installationen av fläktar. Tack vare den runda kanalfläkten utvecklades Systemairs affärsfilosofi som efterlevs av mottot ”Den raka vägen”. Systemairs affärsidé är att med enkelhet och pålitlighet utveckla, tillverka och marknadsföra ventilationsprodukter av hög kvalitet. Systemair utgår från affärsidéen med kunderna i fokus och vill uppfattas som ett företag med fokus på leveranssäkerhet, tillgänglighet och kvalitet, ett företag som går att lita på! Läs mer på www.systemair.com Låter den här tjänsten intressant? Vi berättar gärna mer! Kontakta ansvarig rekryterare Anders Råberger på 070-77 88 743 eller [email protected] Din ansökan registrerar du på www.norenlindholm.se eller genom knappen nedan snarast. Urval sker löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan. Hos N&L testar vi tidigt i rekryteringsprocessen, både på ett logiskt och personligt plan. Med hjälp av Alva Labs genomför vi en objektiv rekryteringsprocess. Testerna tar ungefär 10 minuter vardera. Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Norén & Lindholm AB
Hemsida: http://norenlindholm.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Accountant and Corporate Manager to Liquid Wind

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Redovisningschef

Om jobbet
Are you passionate about mitigating climate change? Are you interested in using your knowledge and experience to bring eMethanol to market and significantly reduce carbon emissions? OM TJÄNSTEN Liquid Wind are developing their first commercial-scale eMethanol facility in Sweden and plan to establish 10 facilities by 2030 before expanding internationally. To meet the growing demand for carbon neutral fuel an ambitious business model is designed for scale - Liquid Wind are aiming for 500 facilities by 2050 - your responsibility is to ensure accounting for group companies are always done with highest quality and to ensure the implementation of corporate governance and compliance processes. As a small, fast-growing company, Liquid Wind are looking for a hands-on team player, a can-do attitude, a quality conscious autonomously working accountant and corporate manager. You will be responsible of the two functions and are given an autonomy how to organize the functions. ARBETSUPPGIFTER * Work broadly with accounting and be responsible for day-to-day accounting, including monthly- and annual closing activities. Be part of the month-end and year-end closing, ensure accurate reporting and work with the annual reports in proximity with the CFO. * Cost controlling and cost accounting * Be the main contact responsible for all matters with Swedish tax office and Swedish Registration office * Head responsibility of corporate governance in proximity with the CEO and Legal counsel * Arrange Board of Director’s meetings, Investor Relations Meeting, Annual Shareholders Meeting, and different executive level events * Head responsibility for all forms of office administration as well as to coordinate and plan various corporate meetings and events VI SÖKER DIG SOM * Experience of working as an accountant, previously worked broadly with accounting, from day-to-day and annual closing activities * Experience of working with office administration and/or in various executive support functions * Fluent in both Swedish and English (working language is English) In this recruitment, we will place great emphasis on your personal skills and your drive for the position. To thrive in the role, you need to enjoy working in fast-paced and changing environments. We believe that you have a high energy level together with a high degree of integrity. You are a self-motivated individual with a positive attitude and a proactive approach to work. Finally, you have excellent communication skills. Furthermore, we believe that you recognize yourself in the following competencies: * Self going * Structured * Collaborative * Communicative Other information * Start: Immediately with regard to period of notice * Work extent: Full time, permanent position * Location: Gothenburg, Sven Hultins Plats 2 * Contact information: This recruitment process is conducted by Academic Work. It is a request from Liquid Wind that all questions regarding the position are handled by Academic Work. Our selection process is continuous and the advert may close before the recruitment process is completed if we have moved forward to the screening or interview phase. INFORMATION OM FÖRETAGET [Liquid Wind]( https://www.liquidwind.se/emethanol link to web page){target="_blank"}
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.