På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Bygglovsprojektör

Bygglovsprojektör

7 Lediga jobb

Bygglovshandläggare / Byggnadsinspektör

Arbetsgivare / Ort: Boverket
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-11-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Boverket är den nationella myndigheten för samhällsplanering, byggande och boende. Vi vill bidra till ett hållbart samhälle med bra boende i livskraftiga miljöer. Boverket har sitt huvudkontor placerat i Karlskrona, med ett mindre kontor i Malmö. Idag arbetar cirka 260 personer i myndigheten, bland annat arkitekter, civilingenjörer, ekonomer, jurister, kommunikatörer, planerare och samhällsvetare. ARBETSUPPGIFTER Till enheten för plan och bygg söker vi en erfaren bygglovshandläggare och/eller byggnadsinspektör att arbeta på Boverket i rollen som utredare och sakkunnig i en tidsbegränsad anställning under cirka ett år. Vi söker dig som har aktuell och relevant kunskap och kompetens inom vårt expertområde. Du kommer främst att arbeta med att: • leda eller bidra i arbetet med domstolsremisser och regeringsuppdrag inom framförallt lov-, bygg- och tillsynsprocessen, • ta fram vägledning till plan- och bygglagstiftningen inom framförallt lov-, bygg- och tillsynsprocesserna, • representera Boverket i olika interna och externa utredningar och projekt, • följa upp och utvärdera tillämpningen av PBL och aktuella processer knutna till lagen, • delta i arbetet med att digitalisera samhällsbyggnadsprocessen, • arbeta med kunskapsförmedling i olika former, till exempel besvara frågor från handläggare på kommuner, länsstyrelser och från byggbranschen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av arbete som bygglovshandläggare och/eller byggnadsinspektör i kommunal verksamhet. Du har mycket goda kunskaper om PBL-systemet och dess tillämpning. Du är byggnadsingenjör, arkitekt eller har annan relevant utbildning från högskola, yrkeshögskola, gymnasium eller motsvarande tillsammans med erfarenhet som bedömas som likvärdig. Vi ser gärna att du har goda kunskaper om plan- och bygglagstiftningens krav på byggnader, byggnadsteknik och genomförande av bygg-, rivnings- och markåtgärder. Erfarenhet och goda kunskaper om tillsyn enligt plan- och bygglagen är också meriterande. Det är även positivt om du har erfarenhet av arbete med digitalisering av samhällsbyggnadsprocessen. Då arbetet ofta sker i grupp, är det viktigt att du är lyhörd och har lätt för att samarbeta. Du kan uttrycka dig tydligt och pedagogiskt i tal och skrift och även framför kamera. Du har en analytisk förmåga och har lätt för att växla mellan olika frågeställningar och att arbeta självständigt och strukturerat för att nå uppsatta mål enligt tidplan. Vi fäster stor vikt vid dessa förmågor. Boverket är en myndighet som ytterst arbetar på uppdrag av medborgarna. Vi söker dig som har respekt och ödmjukhet inför rollen som statsanställd och ett stort intresse för samhällsfrågor. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Visma Recruits Offentliga jobb. Vid ansökan kommer dina personuppgifter att hanteras i enlighet med GDPR. Genom din ansökan samtycker du till hanteringen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen, och kommer att sparas av myndigheten i 2 år efter att rekryteringen avslutats (i enlighet med Riksarkivets föreskrifter om gallring). Har du skyddad identitet, referenser eller liknande du själv bedömer som olämpliga att lämna ut, tag kontakt med ansvarig rekryterare. Inför rekryteringsarbetet har Boverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Boverket
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Handläggare inom bygglov

Arbetsgivare / Ort: Uppsala Vatten och Avfall AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 13 december (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-11-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Planering Har du ett teknikintresse och gillar att utveckla administrativa rutiner och processer? Vill du vara med och bidra till ett växande Uppsala? Nu söker vi en handläggare inom bygglov. Om tjänsten Handläggningen av externa bygglov omfattar ett brett arbetsområde, så som grundvatten-, dagvatten-, spillvatten-, ledningsnät- och avfallsfrågor. Som handläggare inom bygglov ansvarar du bl.a. för: • Framtagande av remissvar på bygglovsansökningar och förhandsbesked. • Att utveckla vår interna bygglovsprocess (arbetsformer, uppföljning, analys). • Samarbete med kommunens bygglovsenhet. • Kontakt med bygglovssökande gällande t.ex. bygglov eller förhandsbesked. På sikt kan rollen komma att utvecklas och innefatta t.ex. projektstöd/projektkoordinering, övrig remisshantering och arbete inom detaljplanering. Du rapporterar till avdelningschef planering och blir en del av ett drivet team med högt i tak, där vi delar med oss av vår kompetens. Du är stationerad på vårt kontor som ligger i nyrenoverade lokaler i Uppsala Business Park. Kvalifikationer • Erfarenhet av bygglovsprocessen • Erfarenhet av relevant lagstiftning, t.ex. PBL, LAV är meriterande • Erfarenhet av processen för kommunens fysiska planering är meriterande • Erfarenhet av VA eller avfall är meriterande • B-körkort är ett krav Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och vill att du delar våra gemensamma kärnvärden, vi är lyhörda, framsynta och nyfikna, samt tillämpas dem i din yrkesroll. För att trivas i rollen tror vi att du är strukturerad och gillar att utveckla administrativa rutiner och processer. Då svarstiden på inkomna bygglovsremisser är begränsad med tydliga deadlines är det viktigt att du tar stort eget ansvar för uppgiften och säkerhetsställer att driva arbetet vidare och levererar på uttalad tid. Du är kommunikativ i tal och skrift och serviceinriktad. Kontakt och ansökan Vi gör löpande urval och intervjuer, så skicka in din ansökan så snart som möjligt, dock senast 2021-12-13. Med hänvisning till GDPR tar vi inte emot ansökningar via mail. För mer information om tjänsten kontakta Avdelningschef planering Kristina Ekholm, tfn 018-727 93 14 HR-specialist Cecilia Jansson, tfn 018-726 09 72 Övrigt information En stor del av vår verksamhet klassas som samhällsviktig verksamhet eftersom vi försörjer Sveriges fjärde största stad med dricksvatten. För denna tjänst kommer säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras före anställning. Med anställningen följer även skyldighet att krigsplaceras. Vill du veta mer om Uppsala Vatten? Läs mer på Om oss | uppsalavatten.se (https://www.uppsalavatten.se/om-oss/)
Arbetsgivare
Uppsala Vatten och Avfall AB
Ansökan
Ansök senast 13 december (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovshandläggare

Arbetsgivare / Ort: Plan- och bygglaget i norr AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 15 december (6 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet

Tjänsten

Plan- och bygglaget i norr AB söker en Bygglovshandläggare med tidigare erfarenhet av bygglovshandläggning. Vårt företag expanderar och nu behöver vi fler handläggande konsulter som kan utföra uppdrag mot flera olika kommunala bygglovsavdelningar ute i landet. Rollen innebär att du handlägger alla slags anmälnings- och lovpliktiga ärenden samt tillsynsärenden enligt Plan- och bygglagen, med stort stöd av företagets medarbetare.

Företagets arbetsplatser finns i Kiruna respektive Piteå.

Om dig

Du ska ha erfarenhet av bygglovshandläggning, som konsult eller som kommunanställd, ha lätt för att uttrycka dig i skrift och vara öppen för nya lärdomar. Hos oss är det tillåtet att vara kreativ och nyskapande. Initiativtagande uppskattas. Du kommer att få stort stöd från oss som arbetar på företaget.

Om Plan- och bygglaget i norr AB

Plan- och bygglaget i norr AB startades i april 2017 och är ett norrländskt konsultbolag med geografisk placering i Kiruna och Piteå. Företagets huvudsyssla är bygglovshandläggning och byggnadsinspektion enligt Plan- och bygglagen.

Samtliga anställda har stor kunskap och erfarenhet av bygglovsprocessens alla skeden, från registrering av en ny ansökan fram till slutbesked och ärendet avslutas. Medarbetarna har stor erfarenhet av hantering av lov- och anmälningspliktiga ärenden och har en gedigen kunskap att hantera tillsynsärenden och strandskyddsdispenser enligt miljöbalken (MB) vilket gör att vi kan leverera rättssäkra beslut med god kvalitet, inom samtliga områden som hör till en bygglovsavdelning. Plan- och bygglaget i norr AB är ett mindre konsultbolag med en stor kostym av kompetenser som gärna vill bistå Sveriges kommuner och vara behjälpliga där det behövs.

I dagsläget finns pågående ramavtal med flera kommuner och ambitionen är att dessa ska bli fler. Därför behöver vi Dig.

Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Plan- och bygglaget i norr AB
Hemsida: http://www.pblaget.se/
Ansökan
Ansök senast 15 december (6 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Tillsynshandläggare PBL med juridisk kompetens till bygg- och miljöförvaltn

Arbetsgivare / Ort: Partille kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 19 december (10 dagar kvar)
Publicerad: 2021-11-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Partille kommun har idag nära 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda. Bygg- och miljöförvaltningen ansvarar för myndighetsutövning inom bygg- och miljöområdet. Förvaltningen består av en personalgrupp på 20 personer fördelade på en byggenhet och en miljöenhet. Förvaltningen arbetar med såväl privatpersoner, företag, myndigheter som andra delar av kommunens verksamheter. Som medarbetare på byggenheten är du med och bidrar till att skapa en god och hållbar framtid i Partille. ARBETSUPPGIFTER Partille är mitt uppe i en expansiv period på resan från förort till förstad, därför kan vi erbjuda dig spännande och på samma gång utmanande och komplexa arbetsuppgifter. Vi söker nu två tillsynshandläggare, en tillsvidaretjänst och en allmän visstidsanställning till och med 2022-12-23. Dina främsta arbetsuppgifter som tillsynshandläggare kommer vara handläggning av ärenden om olovligt byggande, men även övrig tillsyn inom ramen för byggnadsnämndens tillsynsansvar kan förekomma. Du är också rådgivande och bistår med service till såväl kollegor, allmänhet som professionella byggherrar i form av råd och upplysningar. Under perioder kan andra uppgifter förekomma inom ramen för bygg- och miljönämndens arbetsområde. Som tillsynshandläggare ingår du i byggenhetens arbetslag och deltar i gemensamma arbetsgrupper och möten som är relevanta för ditt uppdrag. I handläggningen ingår utredning, kommunicering och beslutsfattande. Att bereda och presentera ärenden för bygg- och miljönämnden är en del av det vardagliga arbetet. Du är också delaktig i att skriva fram yttranden till domstol. Arbetet bedrivs självständigt och med stort eget ansvar samtidigt som arbetsgruppens samsyn är överordnad. Arbetstiden är förlagd till dagtid, måndag till fredag, enligt fast schema med möjlighet till flex. KVALIFIKATIONER Till rollen som tillsynshandläggare söker vi dig som har en examen inom juridik alternativt minst två års erfarenhet av aktuella arbetsuppgifter eller arbetsuppgifter som av arbetsgivaren bedöms som likvärdiga. Kanske är du nyutexaminerad jurist eller beredningsjurist. Goda kunskaper inom plan- och bygglagen, Boverkets byggregler och erfarenhet av att arbeta med de primära arbetsuppgifterna är meriterande. Det är också meriterande att ha erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Eftersom du kommer att arbeta i nära samarbete med dina kollegor och dessutom ha mycket kontakt med allmänhet och verksamhetsutövare, kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du bör ha en god och väl utvecklad samarbetsförmåga, du arbetar ihop med kollegor och samarbetspartners på ett lyhört och smidigt sätt, samtidigt som du är tydlig. Du har en god kommunikativ förmåga och är bra på att uttrycka dig i såväl tal som skrift. Tjänsten ställer krav på att du är kvalitetsmedveten och noggrann i ditt arbetssätt, samt att du är en trygg person, såväl på det personliga planet som i ditt yrkesutövande. För dig är det viktigt att sätta kunden i fokus och att sköta tjänsteutövningen med en hög noggrannhet. Du är också bra på att planera, organisera och strukturera ditt arbete på ett, för situationen, effektivt sätt. Du behöver ha B-körkort. Bilpool finns i kommunen. Vi ser fram emot att läsa din ansökan! ÖVRIGT Rekryteringen avser en tillsvidaretjänst och en allmän visstidsanställning till och med 2022-12-23. Du får möjlighet att uppge i din ansökan vilken tjänst du är intresserad av. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Partille kommun
Ansökan
Ansök senast 19 december (10 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovhandläggare till Tyresö kommun

Arbetsgivare / Ort: Tyresö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 2 januari (24 dagar kvar)
Publicerad: 2021-11-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Vad vi gör och vill Tyresö växer och för att möta det ökade behovet av bostäder och samhällsservice omorganiserade vi oss till ett samhällsbyggnadskontor med en helt ny enhets- och avdelningsstruktur från 1 maj 2020. Genom att organisera alla verksamheter som arbetar med samhällsplanering, stadsutveckling, och skötsel till ett gemensamt samhällsbyggnadskontor stärker vi hela kedjan från initiering till drift. Under kommande år vill vi bygga en modern organisation som snabbt kan möta framtidens utmaningar och som präglas av ett nära ledarskap och en stark teamkänsla. Hos oss arbetar engagerade medarbetare som vill vara med och forma framtidens Tyresö. Här finns viljan att utvecklas och utmanas. Vi eftersträvar en kultur som är positiv och prestigelös, det ska vara lätt att lyfta en frågeställning och att få hjälp. Vi vill utvecklas och förbättras och vi arbetar med ett strukturerat förbättringsarbete. Vi trivs tillsammans och värnar om att varje medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi arbetar för att långsiktigt kännetecknas som en modern och hållbar arbetsplats. Bygglovsenheten är en av nio enheter på samhällsmiljö- och infrastrukturavdelningen. Bygglovsenheten består av elva kompetenta medarbetare, däribland bygglovhandläggare, byggnadsinspektörer och tillsynshandläggare. En av bygglovsenhetens viktigaste fokusområde är att medverka till en digitaliserad bygglovsprocess, för ökad effektivisering och kundnytta. Ett annat fokusområde är att verka för att medborgarna behåller ett högt förtroende för Tyresö kommun som myndighetsutövare. Medborgarna ska uppleva att vi anstränger oss att tillgodose deras önskemål utifrån lagens riktlinjer och att de får snabb och korrekt service. Om tjänsten Vi söker nu två bygglovhandläggare med inriktning mot både handläggning av lov och rådgivning till medborgare. I rollen som handläggare ansvarar du för att medborgarna får god service under bygglovskedet där du säkerställer att gällande plan- och bygglagstiftning efterlevs. Som bygglovhandläggare i Tyresö får du ett viktigt och utmanande arbete. Du arbetar med en variation av uppgifter i ett team som präglas av laganda och samarbete. I ditt uppdrag ingår att arbeta proaktivt med rådgivning och hålla möten med byggherrar och bygglovssökande. Arbetet innehåller många kontakter med sökanden, byggherrar, fastighetsägare, byggföretag och kontrollansvariga. Du förbereder och föredrar också ärenden inför beslut i byggnadsnämnden. I tjänsten förekommer även kommunikation med överprövande instanser. Tjänsterna är tillsvidareanställningar på heltid med önskat tillträde 1 mars eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Vem är du? Vi söker dig som har en relevant utbildning som arkitekt, civilingenjör, byggnadsinspektör, bygglovhandläggare, jurist eller motsvarande. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta som bygglovhandläggare liksom på arkitektkontor och inom byggbranschen. Du ska ha gedigen kunskap om relevanta regelverk som PBL, PBF och BBR. Du förväntas ha insikt i domslut och hålla dig uppdaterad kring nya beslut och domar kring lagstiftningen och dess tolkningar. God svenska i tal och skrift är ett krav liksom B-körkort. Det är också meriterande med erfarenhet av verksamhetsutveckling och digitalisering för någon av tjänsterna. För att lyckas i din roll som handläggare behöver du ha en personlig mognad och trivas med att arbeta både självständigt och i team. Du bidrar med ditt engagemang och din tekniska och/eller arkitektoniska kompetens. Du behöver också vara strukturerad, noggrann och ha en god administrativ förmåga. Dessutom är du en god pedagog som har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Ett analytiskt tänkande och god beslutsförmåga är en förutsättning för kvalitet och effektivitet i din handläggning och rådgivning. Beroende på kompetens kan ansvarsområden variera. På bygglovsenheten blir du en viktig del av en myndighet där vi alla är aktiva, tillgängliga och trovärdiga. Vi lägger därför stor vikt vid personlig lämplighet i denna rekrytering. Välkommen med din ansökan Varmt välkommen med din ansökan senast 2 januari 2022. Intervjuer kan komma att ske löpande Har du några frågor? Kontakta oss via mejl eller telefon: Monica Juneheim, Bygglovschef  [email protected] 08-578 297 86 Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna finner du här https://www.tyreso.se/arbetstagarorganisationer Tyresö är nära. Nära storstad, skog och skärgård, 20 minuter från Stockholm city. Tyresö kommun som arbetsplats kännetecknas av fokus på resultat, engagemang och nära ledarskap. Vi gör skillnad i Tyresöbornas vardag. Bli en av oss, här trivs nya tankar. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.
Arbetsgivare
Tyresö kommun
Ansökan
Ansök senast 2 januari (24 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.