På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Butikschef

Butikschef

En butikschef eller detaljhandlare driver ett företag som säljer olika varor direkt till kunden. Det är ett arbete som kräver ledaregenskaper, organisationsförmåga och servicekänsla. Liknande yrkestitlar kan vara bl.a Butiksägare, Butiksansvarig, Butiksinnehavare, Butiksledare och Varuhuschef.

Som butikschef har du det ekonomiska ansvaret för företaget, vilket innebär att göra budget och följa upp att den stämmer. Att göra budget innebär att du planerar för vilka kostnader butiken får ha och hur mycket som ska säljas under en viss tid. Du ansvarar även för inköp och lagerhållning.

Butikschefer sköter också personalfrågor, vilket ställer krav på att du är en god ledare och kan entusiasmera din personal. Du planerar arbetsscheman och utformar en bra arbetsorganisation. Butikschefen eller handlaren är också den som ansvarar för utformningen av butiken och planerar och genomför lokala annons- och reklamkampanjer.

Utbildning

Kunskapskraven ökar inom detaljhandeln. För butikschefer är det viktigt att ha ordentliga kunskaper i ekonomi, bokföring och budgetering för att klara att sköta ekonomin i sina butiker. Du bör också ha kunskaper i marknadsföring och att leda ett företag.

Gymnasieutbildning för handeln finns på det treåriga Handels- och administrationsprogrammet, inriktning Handel och service. Påbyggnadsutbildningar kan finnas inom Yrkeshögskolan.

Arbetsplats

Butikschefer kan jobba i många olika slags butiker och varuhus. Kläd-, livsmedels- och sportaffärer är bara några exempel. Du kan antingen själv äga butiken eller driva den som en del av en kedja, som ägs av ett större företag.

En annan affärsform är så kallad franchising, vilket innebär att butikschefen får betala för att använda en känd affärsidé och ett koncept för hur butiken ska se ut. McDonalds, Body Shop och Seven Eleven är exempel på butikskedjor som erbjuder denna affärsform.

Yrkesfilm

Therese Lindgren testar...

Visste du att...?

... GeKås i Ullared, ”den stora gula butiken”, under en enda dag kan ha upp till 29 000 kunder och sälja varor för 38 miljoner kronor.

Visa mer
Visa mindre

241 Lediga jobb

Butikschef Chilli Sisjön

Arbetsgivare / Ort: Home Furnishing Nordic AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Butikschef

Om jobbet
Home Furnishing Nordic AB söker en butikschef till vår nya Chilli-butik i Sisjön. Vi söker en person som drivs av utmaningen att arbeta mot uppsatta mål och som älskar försäljning. Ditt ledarskap kännetecknas av en sann framgångsanda genom att du sprider energi och och skapar motivation hos dina säljare. Vidare ser vi att du blir en väsentlig del i dina säljares utveckling och behöver därför vara en stabil coach och en grym säljare! Du ska brinna för att ge högklassig service i varje kundmöte och är på så vis en förebild för ditt team. Om tjänsten Som butikschef hos oss erbjuds du en spännande roll med resultat, engagemang och motivation i fokus. Du arbetar nära din närmsta chef och tillsammans sätter ni upp ramarna för ert samarbete. Tjänsten innebär ett operativt ansvar för butikens försäljning och drift. Vidare coachar och inspirerar du ditt team för att de ska trivas, utvecklas och nå resultat. För att passa och trivas i rollen krävs det att du är; - Tävlingsinriktad - du älskar att sälja och motiveras av goda försäljningsresultat och kämpar för att ständigt förbättras. Du är driven, prestigelös och gillar att anta nya utmaningar. Du visar vägen för ditt team! - Coachande ledare - Du är en stark förebild som genom engagemang och ansvarstagande ställer tydliga krav på prestation och personligt ansvar. - Kundfokuserad - du är genuint intresserad av försäljning och kundmötet och förstår betydelsen av att av att leverera god service så att butiken i slutändan når sina försäljningsmål. - Lösningsorienterad - du ser lösningar istället för problem, du trivs med att tillsammans med din chef alltid testa nya lösningar och metoder för att din enhet ska uppnå sin fulla potential. För att lyckas i rollen ser vi att du har: - Tidigare erfarenhet från detaljhandeln samt erfarenhet av fullt budget- och personalansvar - Goda dokumenterade försäljningsresultat - Erfarenhet av att coacha medarbetare i säljprocess - Drivit försäljning mot tydligt uppsatta mål Övrigt: Tjänsten är på heltid med tillträde snarast. Matchar du vår beskrivning och tycker att detta låter som en intressant tjänst för dig? Urval och intervjuer sker löpande, skicka därför din ansökan redan idag! Om företaget Home Furnishing Nordic AB är en av norra Europas största e-handlare inom möbler och inredning och ingår som ett av två segment inom BHG Group. Inom Home Furnishing Nordic AB ingår många olika online-butiker, bl.a. Trademax, Chilli, Furniturebox och WeGot. Vi har även ca 20st fysiska butiker från Malmö i söder till Sundsvall i norr. Nu ger vi dig möjlighet att få vara med i ett expansivt bolag och chansen att få växa och utvecklas i verksamheten tillsammans med kompetenta kollegor. Home Furnishing Nordic AB är ett bolag med hög prestationsnivå, stor drivkraft och höga mål där fokus ligger på möjligheterna. Ta chansen att söka till en av Sveriges främsta e-handlare!
Arbetsgivare
Home Furnishing Nordic AB
Hemsida: https://www.wearebhg.com/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Byggmax Länna söker Platschef

Arbetsgivare / Ort: Retail Recruitment Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 november (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-11-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Butikschef

Om jobbet
Byggmax idé är enkel, vi erbjuder byggvaror med bra kvalitet till ett lågt pris till både hemmafixare och proffs. Vi har‹, spridda i Sverige, Norge och Finland. Varuhusen präglas av self-service, som kund lastar och plockar du själv byggmaterialet i vår drive-in. Läs mer på: www.byggmax.se Byggmax Söker Platschef till Länna/ Stockholm Vill du hjälpa människor att förverkliga sina projektdrömmar? Nu har du möjlighet att axla rollen som Platschef på Byggmax i Länna. Vi söker dig som genom ett inspirerande ledarskap vill skapa ett butiksteam som står redo att leverera kundservice i världsklass. Byggmax affärsidé är att sälja byggmaterial av hög kvalitet till lägsta möjliga pris för att ge människor råd och möjlighet att nå sina byggdrömmar. Vi erbjuder dig utmaningen att bidra till företagets expansiva utveckling och spännande resa mot att bli världens bästa byggvaruhandel. Om du vill arbeta med ledarskap i en snabbrörlig organisation med trevliga kollegor och en stark företagskultur är det här jobbet för dig! I rollen som Platschef är du ytterst ansvarig för att: • Skapa förutsättningar för att butiken ska kunna leverera förstklassig service till våra kunder och själv bidra till detta • Motivera och utveckla dina medarbetare att lyckas med sina uppdrag, bland annat genom: rekrytering, introduktion och utvecklingsansvar • Arbeta med att sälja högkvalitativa byggvaror till marknadens bästa pris • Säkerställa en snygg, ren och lönsam anläggning • Sätta budget • Upprätta arbetsscheman och anpassa bemanning efter kundflöde och varuleveranser Byggmax´s Platschefer har förmågan att peppa sina medarbetare att ge 100 %, skapa strålande affärer och mycket nöjda kunder.   Därför ser vi att du har vana av att leda andra och hålla högt engagemang, samtidigt som du är säljinriktad, gärna med erfarenhet från detaljhandeln. Att driva en anläggning hos oss förutsätter ett strukturerat arbetssätt och en god analytisk förmåga. Vidare deltar du som Platschef i den dagliga driften och för att lyckas i rollen har du en förmåga att prioritera, fatta beslut och leda i en dynamisk och fartfylld miljö. Kanske har du chefsansvar redan i dag eller känner dig redo för det? Det viktigaste är dock att du brinner för att skapa hög kundnöjdhet, samt starkt engagemang och trivsel hos dina medarbetare. Byggmax präglas av en stark företagskultur där respekt och trivsel på jobbet är viktiga ingredienser och där varje individ förväntas bidra.   Alla medarbetare utför samtliga dagliga arbetsuppgifter, vilket gör arbetet väldigt roligt och varierande. En arbetsdag kan innehålla virkesplock, prismärkning, inventering, uppackning och kassatjänst. Därför behöver du kunna räkna och mäta obehindrat och köra truck (B-körkort är tillräckligt). Framförallt hjälper vi våra kunder att hitta vad de behöver för att förverkliga sina byggdrömmar. Vi värdesätter mångfald och välkomnar alla sökande, vår rekryteringsprocess är därför byggd för att ge oss objektivitet. Känner du att detta är rätt utmaning för dig? Urvalet sker löpande, skicka därför din ansökan redan idag. I samband med denna rekrytering samarbetar Byggmax med Retail Recruitment och ansvarig rekryterare Olle Mikkelsen. Vi ser gärna att ditt CV är i PDF-format. Välkommen till Byggmax!
Arbetsgivare
Retail Recruitment Sverige AB
Hemsida: http://www.retailrecruitment.se
Ansökan
Ansök senast 28 november (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Nike Store Manager - Gallerian

Arbetsgivare / Ort: Incluso AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 november (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-10-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Butikschef

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Incluso is looking for a Store Manager (Head Coach) to join Nike's store in Gallerian in Stockholm.

Fox NSP Europe, a subsidiary of Fox Group, is a franchise holder for the Nike sports brand in Europe. As part of our expansion plans, we are currently seeking a Head Coach (Store Manager) for our Nike store located in Gallerian in Stockholm. As our Nike store Head Coach, your mission is to lead and unite the store team (Coaches, Leads and Athletes) to provide a ‘premium’ customer experience within a Nike store. You hire, train, and develop a high-performing team who are brand passionate and love to win. As the Head Coach, you play a critical role in ensuring the success of the team, the business, and the brand. After all, it’s leaders like you that make Nike the #1 Sports Brand in the World.

Here’s what you’ll do:

  • Responsible for all aspects of managing a single medium or large volume Nike store.
  • Manage people, store operations and store environment to achieve sales, service, organization, customer satisfaction and profitability goals and operational standards.
  • Manage financial budget including labour costs and overall expenses.
  • Develop strategies to maximize role of store within District (look beyond single store to district impact).
  • Responsible for communication and delivery of rewards and recognition for store team performance.
  • Create succession plans, and effectively manage performance and corrective action processes in order to drive Human Resources planning.
  • Demonstrate a high sense of ownership and accountability for your role and your team.


Here’s what we’re looking for:

  • A minimum of 4 years retail management experience, preferably with a global, premium brand.
  • Experience with retail operations, budgeting, planning, customer service and sales.
  • Ability to lead, motivate, coach and manage a high performing team to achieve common goals in a fast-paced environment.
  • Ability to plan, organize, delegate, and communicate effectively.
  • Proficient in Microsoft Office products and retail business systems.
  • Languages: Swedish and English.
  • Availability to work weekends, evenings and holidays as required.

What you’ll get:

Amazing discount on Nike gear

Competitive compensation and benefits

Performance Bonus

Opportunity to learn and grow your career with an outstanding luxury athletic brand

Positive and supportive team environment

This role is full-time and candidates need to be able to start latest on Feb 1st 2022.

Please submit your CV and cover letter in English as soon as possible since we will review the applications on an on-going basis.

For more information about this role, please contact Marianne Nilsson, recruiter at Incluso.

Retailors Europe is committed to employing a diverse workforce. Qualified applicants will receive considerationwithout regard to race, colour, religion, sex, national origin, age, sexual orientation, gender identity, gender expression, or disability.

Arbetsgivare
Incluso AB
Hamngatan 37
11153 STOCKHOLM
Ansökan
Ansök senast 28 november (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Butikschef till Gateau i Höllviken, Skåne

Arbetsgivare / Ort: Fazer Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 november (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-10-28
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Butikschef

Om jobbet
Retail, Fazer Cafes, Gateau´s, Ett jobb som sprider glädje! Vi söker nu en butikschef till vår butik i Höllviken. I rollen som butikschef kommer du att arbeta för att vår att vår personal ska få en fantastisk arbetsplats och våra gäster ska få en fantastiskt upplevelse. Du kommer i rollen som butikschef ha ansvar över butikens resultaträkning, försäljningstillväxt, beställningar, produktexponering, personal och andra initiativ för ständigt förbättra upplevelsen för våra gäster. Du leder, coachar och utvecklar ett härligt och motiverat team på ca: 5-7 anställda där ditt ansvar är att se till att varje medarbetare har rätt förutsättningar för att göra ett fantastiskt arbete. Du ansvarar över butikens resultat och vidtar åtgärder för att nå och slå försäljnings- och resultatmål. Du ansvar över att butiken och produkterna exponeras på rätt sätt och att det är ordning och rent i lokalen. Vidare säkerställer du att alla anställda arbetar aktivt med merförsäljning och att alla anställda har gedigen kunskap om företagets produkter och en fantastisk känsla för kundservice. Du arbetar aktivt på en daglig basis med att utveckla och motivera butikens personal och har en förståelse att framgångsfaktorn för en lyckad butik är dess anställda. Våra produkter är av högsta kvalité, ditt arbete är att ge våra kunder och personal upplevelser i samma anda! Varför ska du välja Gateau? På Gateau arbetar idag ett härligt gäng med glada och energifulla människor som brinner för försäljning och service. Sammanhållningen är stark och vi drivs av viljan att skapa fantastiska kundupplevelser! Hos oss kommer du till ett företag som vill skapa fantastiska arbetsdagar för sina anställda och som ständigt letar nya sätt att utvecklas. Vad bidrar du med i teamet? Vi söker dig som har minst 2 års ledarerfarenhet i en säljfokuserad miljö, gärna från butik, café eller restaurang. Du måste ha ett brinnande intresse för att leverera utmärkt en kundservice och kundupplevelse. Du får gärna ha tidigare erfarenhet från att leda och utveckla team och förstår vikten av framgångsrika team. Du måste kommunicera obehindrat i svenska i såväl tal som skrift. Som person ser vi gärna att du är ansvarstagande, strukturerad och resultatinriktad. Du har en mycket god problemlösningsförmåga och god social förmåga. Redo för ett välsmakande jobb? Ansök nu! Tjänsten är en tillsvidaretjänst på heltid med 6 månaders provanställning. Arbetstider på morgon, kväll och helg förekommer i enlighet med butikens öppettider. Kollektivavtal finns med Unionen, Sveriges Ingenjörer och Ledarna. Vi rekryterar löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt men absolut senast 2021-11-28! Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringsverktyg och inte via e-post med anledning av GDPR. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till [email protected]
Arbetsgivare
Fazer Sweden AB
Ansökan
Ansök senast 28 november (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Butikschef Trademax Örebro

Arbetsgivare / Ort: Home Furnishing Nordic AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 november (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-11-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Butikschef

Om jobbet
Home Furnishing Nordic AB söker en butikschef till vår Trademax-butik i Örebro. Vi söker en person som drivs av utmaningen att arbeta mot uppsatta mål och som älskar försäljning. Ditt ledarskap kännetecknas av en sann framgångsanda genom att du sprider energi och och skapar motivation hos dina säljare. Vidare ser vi att du blir en väsentlig del i dina säljares utveckling och behöver därför vara en stabil coach och en grym säljare! Du ska brinna för att ge högklassig service i varje kundmöte och är på så vis en förebild för ditt team. Om tjänsten Som butikschef hos oss erbjuds du en spännande roll med resultat, engagemang och motivation i fokus. Du arbetar nära din närmsta chef och tillsammans sätter ni upp ramarna för ert samarbete. Tjänsten innebär ett operativt ansvar för butikens försäljning och drift. Vidare coachar och inspirerar du ditt team för att de ska trivas, utvecklas och nå resultat. För att passa och trivas i rollen krävs det att du är: - Tävlingsinriktad - du älskar att sälja och motiveras av goda försäljningsresultat. Du är driven, prestigelös och gillar att anta nya utmaningar. Du visar vägen för ditt team! - Coachande ledare - du är en stark förebild som genom engagemang och ansvarstagande ställer tydliga krav på prestation och personligt ansvar. - Kundfokuserad - du är genuint intresserad av försäljning och kundmötet och förstår betydelsen av att av att leverera god service så att butiken i slutändan når sina försäljningsmål. - Lösningsorienterad - du ser lösningar istället för problem, du trivs med att tillsammans med din chef alltid testa nya lösningar och metoder för att din enhet ska uppnå sin fulla potential. För att lyckas i rollen ser vi att du har: - tidigare erfarenhet från detaljhandeln samt erfarenhet av fullt budget- och personalansvar - goda dokumenterade försäljningsresultat - erfarenhet av att coacha medarbetare i säljprocess - drivit försäljning mot tydligt uppsatta mål Övrigt Tjänsten är prov/tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Matchar du vår beskrivning och tycker att detta låter som en intressant tjänst för dig? Urval och intervjuer sker löpande, skicka därför din ansökan redan idag! Om företaget Home Furnishing Nordic är en av norra Europas största e-handlare inom möbler och inredning och ingår som ett av två segment inom BHG Group (https://www.wearebhg.com/). Inom Home Furnishing Nordic ingår många online-butiker, bl.a. Trademax, Chilli, Furniturebox och WeGot. Vi har även 25 fysiska butiker under varumärkena Trademax och Chilli. BHG Group är en dynamisk och snabbväxande koncern som startade 2006 med en bolagskultur som kännetecknas av resultatfokus och stark entreprenörsanda. Koncernen omsatte 9 miljarder 2020 och växer såväl organiskt som genom en aktiv förvärvsstrategi.
Arbetsgivare
Home Furnishing Nordic AB
Hemsida: https://www.wearebhg.com/
Ansökan
Ansök senast 28 november (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.