
Ja, det är absolut möjligt att ansöka om flera jobb samtidigt. Faktum är att de flesta gör det, särskilt när de är i början av sin karriär eller när de är på jakt efter en förändring i karriären.
Det är viktigt att du tar dig tid att förbereda separata ansökningar för varje jobb, så att du kan visa arbetsgivarna att du har tagit dig tid att förstå deras specifika behov och att du är en lämplig kandidat. En generell ansökan utan koppling till den relevanta rollen kommer garanterat att hamna i papperskorgen, så se till att du har några bra mallar att utgå ifrån och som passar din industri eller bransch.
Följ dessa tips och hitta det rätta jobbet på nolltid. Lycka till!
Hur skriver man en ansökan som passar till flera jobb?
Om du ansöker om flera jobb samtidigt bör du se till att du har en bra grund att stå på. Det första du bör göra är att se över ditt CV och ditt personliga brev. De ska vara lätta att anpassa efter varje jobb, men ska samtidigt ha en bra struktur som ger utrymme för att fokusera på olika kompetenser och erfarenheter inför varje jobb.
Förbered ditt CV
Skapa ett anpassningsbart CV: Använd gärna en CV-mall som följer en enhetlig struktur när du skapar ditt CV. Dessa mallar är ofta skapade av professionella rekryterare som har flera års erfarenhet av att läsa olika CV:n. Med en mall kan du snabbt och enkelt fylla i den information som är relevant för alla roller, så som din utbildning, din arbetslivserfarenhet och de mål som du har uppnått i din karriär. Detta kommer att spara dig tid när du skriver nya jobbansökningar eftersom du bara behöver ändra de specifika detaljerna, såsom målsättning och kompetenser inför varje jobbansökan.
Använd rätt nyckelord: Läs noga igenom jobbannonsen och se till att du förstår exakt vad arbetsgivaren letar efter hos en kandidat. I mallen som du skapat bör du anpassa dina kompetenser och egenskaper baserat på vad som efterfrågas. Till exempel om rollen efterfrågar kunskap och erfarenheter i specifika program, bör du lista dessa under dina kompetenser - förutsatt att du faktiskt har erfarenhet inom dessa områden. Samma gäller om rollen efterfrågar specifika egenskaper som tydlig kommunikation eller ledarskapsförmåga, bör du även skriva med dessa i ditt CV.
Var tydlig och kortfattad: Arbetsgivare har många ansökningar att gå igenom, så se till att göra ditt CV så tydligt och kortfattat som möjligt. Ditt CV är vanligtvis det första dokumentet de läser, så se till att skapa en tydlig överblick av din erfarenhet så att de lockas till att läsa ditt personliga brev. I ditt personliga brev finns det utrymme för att inkludera mer information om dina tidigare erfarenheter och du kan motivera mer ingående varför du ansöker om just den rollen.
Få feedback från någon du litar på: Få feedback från någon som du litar på, såsom en vän eller partner. Be dem läsa igenom ditt CV och ditt personliga brev för att se om de märker något som du kanske missat. Det är vanligt att man inte själv märker stavfel eller slarviga grammatikfel när man stirrat sig blind på sitt CV. Din vän eller partner kan ge dig råd och förslag på hur du kan förbättra dina jobbansökningar och öka dina chanser att få jobbet.
Skriv ett personligt brev
Använd en mall för ditt personliga brev
För att snabbt och enkelt anpassa ditt personliga brev till varje jobbansökan bör du först och främst se till att du har en mall som du kan utgå från. Börja med att skriva ett personligt brev där du sammanfattar dina arbetslivserfarenheter och vilka mål som du har uppnått. Det är viktigt att du kopplar dessa erfarenheter till resultat och mål som du har uppnått. Till exempel om du arbetar inom kundtjänst, så kan du berätta att du har erfarenhet av problemlösning och att du är van vid att hantera kundkontakt.
Förklara varför företaget är intressant
Ditt personliga brev är till för att utveckla och berätta mer om din arbetslivserfarenhet. Arbetsgivaren vill läsa mer om dig och skapa sig en uppfattning om hur du kan passa in i företaget. Ta dig tid att berätta varför du ansöker om rollen och varför du tycker att företaget är intressant. Här kommer ett exempel på hur du kan förklara varför du är intresserad av just det företaget.
"Jag är mycket intresserad av att söka tjänsten som (Jobbtitel) hos (Företagsnamn), eftersom ni är ett ledande företag inom (Bransch) och har en passion för att (Företagsvision/mål). Som en ambitiös och passionerad (Yrkesroll), kan jag bidra med (Din erfarenhet/kompetens) till teamet och hjälpa till att nå (Företagsmål)".
Var tydlig och kortfattad: Självklart vill man se till att få med så mycket information som möjligt i sitt personliga brev. Men kom ihåg att inte göra det för långt. Runt en sida räcker, eftersom det ska vara lätt att läsa och väcka intresse hos arbetsgivaren. Skriv med de erfarenheter som är relevanta och som styrker din ansökan. Ytterligare detaljer eller äldre arbetslivserfarenheter kan diskuteras under en intervju.
Anpassa efter varje roll
När du gått igenom ovanstående steg, så har du en mall att utgå ifrån och du kan helt enkelt anpassa ditt CV efter varje roll. Nämn gärna företagets namn på flera ställen i ditt personliga brev och avsluta med att du är öppen för kontakt via telefon eller e-mail om de är intresserade av att diskutera vidare.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis kan man säga att det är mycket vanligt att ansöka om flera jobb samtidigt. För att göra jobbsökningen effektiv och för att få den roll som du vill ha är det viktigt att du har en bra grund att stå på - dvs ett anpassningsbart CV och personligt brev. Läs noga igenom jobbannonserna och använd de nyckelord som efterfrågas i jobbannonsen. Ditt CV bör vara kortfattat och ska vara lättläst. I ditt personliga brev finns det mer utrymme för att motivera och förklara varför just du är den perfekta kandidaten för rollen.
Detta är ett betalt reportage från Jobseeker.com/sv